Jennie, intro: Hello Future Millionaire. Du lyssnar på Digital Entreprenher podden. Podden för dig som vill bygga ditt digitala drömföretag - med onlinekurser och digitala produkter. Vi tar din kunskap eller livserfarenhet - och paketerar den till din egen digitala produkt- som du kan sälja för miljoner - oavsett nisch.
Jag heter Jennie, det här är precis det jag har gjort och det har inte enbart gjort mig till miljonär på bara några år. Jag har också mitt drömföretag som stödjer den helt fria livsstil som jag vill ha. I den här podden så delar jag med mig av min egen erfarenhet efter tio år som egen företagare och jag ger dig konkreta strategier och verktyg helt utan fluff.
Mitt mål är att hjälpa så många kvinnor som möjligt att göra samma sak och styra sina liv och inkomster så att de kan njuta av det liv som vi har här och nu. Jag har redan hjälpt hundratals och nu är det din tur. Har du wifi och en vilja så hjälper jag dig med resten. Tillsammans är vi ostoppbara. Vi är Digital Entreprenher.
Jennie, avsnitt: När jag ser tillbaka på mitt företag de senaste åren så blir det tydligt. Det som gjorde att jag sköt fart och kom framåt, att jag gick från drygt en miljon per år till nu över sju miljoner omsättning per år, det var inte att jag jobbade hårdare – alltså det gjorde jag redan.
Jag gjorde redan mycket, jag hade många erbjudanden, jag sålde, jag levererade, jag växte, men det gick ganska långsamt. Och det som faktiskt gjorde skillnaden, det var att jag började se det som jag tidigare inte såg – alltså mina business blind spots. Så det tänkte jag att vi skulle dyka in i idag i det här avsnittet.
Så vad är en sådan blind spot då? Alltså det betyder ju inte att du gör någonting fel. Det är att du gör mycket, men du kanske missar faktiskt det som bromsar dig.
Det är ju precis som när du kör bil – du har koll, men helt plötsligt så är det någonting i döda vinkeln. För det här är ju en död vinkel på det sättet. Det är ju en blind spot som vi själva inte ser alls.
Och om man skippar bilexemplet, så i företagande så är det ofta strukturer, beslut, beteenden eller tankesätt som du inte ens vet att du borde titta på. För du har inte gjort det här förut, du har inte tagit de här stora kliven förut. Men det är just de här sakerna som stoppar dig från att ta nästa steg.
Och tittar man på min egen resa, för det är lätt för mig att kunna jämföra och ge konkreta exempel från, jag låg ju runt dryga miljonen i omsättning i många år. Det var stabilt, det fungerade bra, men det växte ju inte så snabbt och jag var fast på en nivå.
Och det är ju så det är – gör man samma saker hela tiden så får man samma resultat. Då fick jag samma resultat år ut och år in. Och det var inte ett dåligt resultat, men jag var frustrerad. Jag ville framåt. Jag gjorde ju allting rätt, jag hade bra produkter.
Men det var inte förrän jag såg mina egna blind spots som jag inte såg själv, för att jag var för nära de här sakerna, det var ju det som gjorde att jag kunde ta nästa kliv. För även om jag nu har byggt upp ett företag som säljer för många miljoner varje år, så betyder ju inte det att jag är immun mot blind spots – alltså tvärtom. Ju mer man växer desto viktigare blir det att se allting klart.
En av de sakerna som jag har sett som mina blind spots som var en stor del till att våga ta ett kliv eller våga tro, det var mindset – och kanske inte i den klassiska meningen. Jag har alltid jobbat hårt, jag har trott på min idé, jag har trott på mig själv när det kommer till mitt yrke och sånt.
Men jag har insett att jag ganska länge inte fullt ut trodde att jag kunde nå hela vägen dit jag trodde. Jag hade inte sett, jag hade inte sagt till mig själv att jag kunde komma till fem miljoner som var första klivet jag tog. Det låg som en osynlig gräns där.
Jag hade ingen idé om att det var rimligt att sikta på det här. Alltså lite så som om jag omsatt 50 000 i månaden så kanske jag nästa år kan omsätta 70 000 i månaden. Och så kanske jag kan omsätta 90 000 och sen kanske jag kan omsätta 100 000. Och det var den här gränsen som jag såg.
Jag såg den bilden jag hade, jag såg det sättet jag gjorde. Sen var det väldigt svårt att komma utanför det. Och det här påverkar ju såklart hur jag planerade, vad jag satte för mål och vilka beslut jag tog. Så det var någonting som har såklart gjort väldigt mycket när jag såg den blind spotten.
En annan sak som jag jobbar med hela tiden och som lite smyger sig på mig ibland upplever jag, det är den här långsiktigheten i min strategi. Jag har ett långsiktigt tänk när jag bygger mitt företag, när jag sätter mina mål och mina nästa nivåer i mitt företag. Så tänker jag – det kan vara i år, det kan vara nästa år. Jag ska framåt, jag måste inte nå tio miljoner, jag måste inte nå 20 miljoner, utan jag sätter en nästa nivå dit jag tänker, och så jobbar jag mot den.
Och jag har alltid varit noggrann med min erbjudandetrappa, mina lanseringar, min planering. Men nu när jag tittar inför 2026 så ser jag att jag ännu mer behöver bygga för det här större målet – att inte bara det som behövs nu inom citationstecken.
Och jag upplever att jag kanske har fastnat i det, även om jag vet det här, även om jag har kollat på de här sakerna hela tiden. Så kände jag att nej, jag har inte riktigt efterlevt det där som jag ser själv, utan jag behöver göra ännu mer av det här större målet, våga titta där och inte bara se just nu-pengarna.
Utan för att göra de här stora pengarna, de här större målen, så krävs det så mycket annat. Men det är lätt att hamna där, och det är lätt att hamna där när man ser att det finns möjligheter att kanske sälja lite mer just nu eller så. Så det är någon sak som jag jobbar med när det kommer till långsiktigheten i min strategi.
Samma sak med det här med att generera leads på ett smart sätt, att skapa det här intresset och leadsgenerering och trafiken året om. För är det någonting som jag har märkt under 2025? Under ganska lång tid så har man kunnat ha annonsering, har jag kunnat ha live-webbinarier och vi har kommit till en viss nivå absolut.
Och när jag vill högre så tänkte jag "vi pushar väl bara på lite mer annonseringspengar", men det gick inte. Det är en ganska nischad marknad ändå med online-kurser och det som jag jobbar med. Så det funkade inte.
Och det som blev tydligt då för mig var att vi behöver hitta ett nytt sätt. Vi behöver jobba mer under hela året, vi behöver bygga större förlanseringar, vi behöver jobba mer med tillväxten av trafiken som inte bara är annonsering, eller andra typer av annonsering. Vi kanske ska titta på andra kanaler, jobba med andra typer av målgrupper.
Sen var en sådan här sak – när jag kunde ta ett steg tillbaka så gör jag det för att ta ett större kliv framåt. Och kanske som jag sa lägga mer strategisk tid på det som inte ger direkt utdelning nu, men det som skapar en stor utdelning senare. Så det handlar om som jag sa, våga backa några steg för att sen ta det här större klivet framåt.
Och en annan sak också för mig är att jag har ju också sett att även om jag är duktig på att leverera mycket och snabbt, så kan det också ibland bli en fälla. För är man van att skapa snabbt, lansera snabbt, reagera snabbt, så är det ju också ibland svårt att se vad du egentligen behöver lägga din tid på.
Det är ju en blind spot i sig att fastna i produktivitet istället för riktningen – tjäna pengar nu och inte ha det här riktiga långsiktiga fokuset. Och det tycker jag jag hela tiden får så här... Ja, det är väl en balansgång när man växer så här, det förstår jag. Men alla de här sakerna gör att vi kan komma framåt fortare.
Så för mig så blir det inte 2026 om att göra så mycket mer fortare. Det handlar mer om att göra rätt saker med tydlighet och riktning. Och det här började med saker jag tidigare inte såg. Så jag tycker att det är viktigt med de här blind spotten. Det är därför jag tänker att vi tar ett helt avsnitt om de här sakerna.
För jag vill också ta andra exempel på vad jag ser hos andra företagare. För de här blind spotten är ju olika för olika företag. För det beror ju på vad ditt företag har, vad du har för blind spots. Och jag jobbar ju med många entreprenörer idag som redan är igång, de säljer, de har kunder, de driver ett superseriöst företag, men de känner att de har fastnat.
Och det handlar ju väldigt sällan om att de inte vet vad de ska göra inom citationstecken – alltså de är ju grymma. Det handlar ju om blind spots, att veta vad den här blinda vinkeln, dolda vinkeln, vad som spelar roll på riktigt för att ta nästa kliv. Och precis som för mig så är det ingen som är lat och inte jobbar – alltså alla gör jättemycket. Och ibland är det faktiskt till och med det som är en del av problemet, att det är en blind spot. Man vet inte vad som tar en till nästa nivå för man har fastnat. Och då försöker man lyssna där ute på nätet på alla, och vad den personen gjorde, och "wow, vilken grej de gjorde där". Och så skriker någon "men gör en sådan här grej, starta medlemskap, det är grejen nu".
Det blir ju "The Shiny Object Syndrome", där man springer på allting. Men är det en sak jag vet, det är att göra mer, det löser ingenting. Och just det här när du försöker lyssna på alla andra olika personer – problemet är när du skapar tillväxt i ditt bolag så finns det ju ingen "one size fits all". Det som fungerar för någon annan kanske inte är bäst för dig. Och när du har kommit en bit in i din business och du inte är nybörjare längre, när du faktiskt säljer och är igång, då är ju utvecklingen och blind spotten någonting som är olika för olika företag.
Och det är en sak jag märker om jag bara tittar på mina olika kurser – hur man kanske i "Lönsam Onlinekurs", inte för att man är nybörjare men för att man kanske ska starta upp en ny grej, och en del är ju nybörjare såklart där också som kommer igång med sina företag och så. Men det kan man försöka guida och det funkar väldigt bra att hålla en gemensam väg som fungerar, ett sätt, ett blueprint, och det är den som fungerar väldigt, väldigt bra för alla mina studenter i den kursen. Men om jag tittar på "Miljonlabbet" som är nästa steg när man har kommit lite längre, då är det en helt annan bredd på saker som de faktiskt kan göra som ger resultat.
Och det beror på – det är bara naturen av att bygga ett företag. Det kan vara lite mer lika när man är nyare. Men det kommer att vara mycket mer olika saker som du behöver desto längre du kommer. Och det är det där också som gör att du inte ska bara titta på alla andra, utan se tillbaka på dig själv, dina blind spots. Vad är det som du kan göra som gör den stora skillnaden?
Jag tänker att vi bara kan ta några av de här vanligaste exemplen som jag ser löpande ute hos mina kunder och i branschen.
En av dem är väl att jag skulle säga att de inte har ett helt säljflöde eller en plan när de ska sälja. Det gör ju att det blir ojämna intäkter. Det finns inget systematiserat som löper på och ger trygghet. Man kanske lanserar någon gång då och då, men man har ingen mer automatiserad tunnel kanske som ligger och hjälper till. Man har oftast ingen plan för när och var saker ska säljas. Det blir en topp och väldigt långa dalar, och sen är det en topp, och så undrar man varför det inte ger tryggheten och löpande intäkter. Jo, och det beror på den blind spotten såklart, att man saknar de sakerna. Men svårt att se själv kanske.
En annan vanlig sak är ju erbjudanden som man har. Det här ser jag jätteofta. Och det här är också en riktig blind spot. Jag känner ju själv ibland att jag har koll på det här, och så är det någon som säger någonting utifrån och jag bara "ja just det, du har rätt". Det är inte lätt att se de här sakerna. Och när det kommer till erbjudanden så ser jag allt från att man har ofta för många erbjudanden. Man levererar kanske inte till så många kunder, men i många olika erbjudanden, så det blir tung leverans för dig men lite mindre pengar in. Och inte bara det – man har svårt att kommunicera "vad ska jag sälja och när?" Jo, för att man har tio saker man ska sälja och man vet inte "när ska jag prata om vilken?" och man hinner inte ens marknadsföra dem innan nästa sak ska ut. Och det är en sådan som blir jättesvår att ta sig igenom. Tänk om man inte hinner marknadsföra – man bara pushar ut grej på grej på grej. Mycket leverans som sagt och väldigt lite tid att faktiskt sälja och bli bra på en sak för att få mer kunder till färre produkter. Så en sådan sak.
Sen så ser jag också väldigt vanligt att olika erbjudanden är för lika eller de mer eller mindre konkurrerar med varandra. Man har inte tänkt igenom hela erbjudandetrappan och hur man får kunden att stanna kvar och köpa. Och det här är ju en sak som är vanligt med kurser och medlemskap upplever jag bland annat. Och det kan vara program och coaching också. Men just att när man har någonting som – ibland kan man uppleva att man nästan säger att det är liknande resultat som man ska få i kursen och medlemskapet, bara att det är inom citationstecken lite mindre i medlemskapet. Jo, men om vi tar ett steg tillbaka och tittar på "vad säger kunden då, hur tolkar kunden det här?" Förstår de den skillnaden som vi förstår? Nej, oftast inte, vilket gör att de konkurrerar med varandra. Och kunderna – vi vill att de ska köpa fler saker, inte en, eller hur? För är det en sak som är direkt avgörande för att skapa tillväxt så är det alltså att kunder inte bara köper en sak hos dig utan att de köper mer när du väl har jobbat jättemycket med att få in dem i din värld.
En annan sak som jag märker ofta är att man underskattar grovt mängden leads och trafik som faktiskt behövs för att få mer försäljning, för att ta nästa nivå. Och det är ingen konstig sak, men om vi ska sälja mer – om jag vill sälja för 50 000 i månaden och jag vill göra det i en automatiserad säljtunnel, jag behöver få in fem personer för 10 000 kronors kursen – hur många leads behöver jag då få in beroende på vilken konverteringsgrad jag har? Okej, då vet jag det. Hur får jag de leadsen? Vilka kanaler kommer den trafiken från? Betalda annonsering, är det Instagram, är det din podd, är det YouTube? Var kommer de från och hur? Ser du till att få in, om du behöver 250 stycken, hur ser du till att du faktiskt får in det varje månad så att du faktiskt kan leverera de där fem säljen och få in 50 000? Det är ju matte i det här. Och jag märker att man ofta så hoppas man på att det här fungerar. Man har inte den här mätbarheten i det. Och det är också sånt som kommer att krävas för att verkligen veta och ha förutsägbarhet och skalbarhet i det här.
Och såklart förståelsen för den tydliga planen och fokuset som det ger – det här är en annan blind spot som jag ser. För du kan klara det rätt länge och upp till en miljon och lite till med att bara "wing it" och springa på mycket saker och försöka göra allting själv. Det funkar till en viss nivå, det är jobbigt men det funkar. Men det här är ingenting som kommer att funka om du vill bygga ett större företag. Då kommer det handla mer om strukturer och plocka ut dig själv ur uppgifter och bli bättre på färre saker och bygga volym med dem. Så ja, en plan och fokus och prio må låta tråkigt, men utan det så har du inte en chans att bygga ett större bolag.
Ja, det finns många olika saker som kan vara i vägen för din tillväxt och som du aldrig ens ser själv. För du sitter ju oftast väldigt nära. Och som sagt, här pratar jag om min egen erfarenhet och det här är varför jag har tagit all min erfarenhet av att skala från sålt för nu över 15 miljoner de fyra senaste åren, lite drygt. Den erfarenheten och allt det här jag har sett hos andra företagare så har jag skapat något som jag har kallat för "Tillväxttestet", och det här är för att hjälpa dig se det du inte ser.
Det här är ett quiz, men det är inte ett generiskt "vilken kaffesort är du"-quiz. Det här är en strategisk analys som visar vad som just nu bromsar din tillväxt. Men också när du ser den här blind spotten som du har, vad du kan göra för att komma vidare. Så det här är för dig som är igång, säljer, men vill komma vidare till nästa nivå.
Och anledningen till att jag gör det här testet nu och ger det här, ett kostnadsfritt test – det tar 60 sekunder att göra ungefär – det är för att jag själv håller på och planerar och har planerat nu under ett tag för 2026. Jag har själv investerat över en halv miljon i strategisk support och coaching, och det är inte för att jag inte vet hur man gör, utan det är för att jag vet hur lätt det är att bli hemmablind. Jag har ett tydligt mål och jag vet också att jag inte kommer dit genom att jobba mer, utan jag behöver jobba smartare. Och det börjar helt ärligt med att identifiera mina egna blind spots.
Så det är därför jag skapar det här testet för att hjälpa dig att hitta dina. Det heter "Tillväxttestet – vilken är din största blind spot". Och du behöver som sagt hjälp med att identifiera dem för de är blinda vinklar. Så på digitalentreprenör.se/tillväxttestet så kan du hitta det där. Jag lägger också en länk här under poddavsnittet. Det tar bara 60 sekunder men det kan spara dig många månader eller mer frustrerande testande så att säga.
Och hur vet du då att du har en blind spot? Jag tror att de allra flesta har en eller flera stycken i sitt företag. Och är det så att du känner att du fastnar? Fastnar att du känner att du gör allting rätt. Du har svårt att skala upp ditt företag trots att du har nöjda kunder. Du tappar energi för det känns så oklart på vad du ska lägga ditt fokus på. Och då är det inte mer information du behöver. Det är klarhet, prioritering och fokus på det som faktiskt ger resultat. Och det här får du när du vågar stanna upp och fråga dig själv: vad fasiken är det jag inte ser just nu? Vad är den här blind spotten som jag har?
Så gå in på digitalentreprenher.se/tillvaxttestet och gör testet. Jag lägger länken här under. Det tar som sagt bara 60 sekunder att få det här resultatet. Men jag tror att det kommer att ge dig jättemycket bra insikter. För som sagt, det här är inte bara ett generiskt quiz. Det här är en strategisk analys av vad som stoppar dig just nu allra mest från att ta ditt företag till nästa nivå. Och jag har också lagt med vad du kan göra för att faktiskt ta dig vidare. Och jag har också lagt med en extra överraskning till dig som du ser när du har gjort quizet, och det är någonting som kommer hjälpa dig ytterligare några steg till framåt.
För som sagt, när du vet vad din business blind spot är, då kan du också lösa den. Så låt nu 2026 bli året då du tar ditt företag till nästa nivå. Och låt mig vara med på ett litet hörn och guida dig i tillväxttestet. Det är kostnadsfritt. Länken ligger under poddavsnittet. Vi ses där.
Jennie, outro: Tack för att du lyssnade på Digital Entreprenher podden. Om du också vill bygga ditt digitala imperium med onlinekurser och digitala produkter, gå till digitalentreprenör.se där du kan komma igång direkt. Är det någonting som du undrar över eller vill bolla med mig? Skicka mig ett meddelande på Instagram.
Har vi inte connectat där än så är mitt konto Digitalentreprenher. Glöm inte heller att gilla, ge podden en recension eller dela den med en vän om du gillar den. Vi hörs i nästa avsnitt av Digital Entreprenher podden.