Jennie, intro: Hello Future Millionaire. Du lyssnar pÄ Digital Entreprenher podden. Podden för dig som vill bygga ditt digitala drömföretag - med onlinekurser och digitala produkter. Vi tar din kunskap eller livserfarenhet - och paketerar den till din egen digitala produkt- som du kan sÀlja för miljoner - oavsett nisch.
Jag heter Jennie, det hÀr Àr precis det jag har gjort och det har inte enbart gjort mig till miljonÀr pÄ bara nÄgra Är. Jag har ocksÄ mitt drömföretag som stödjer den helt fria livsstil som jag vill ha. I den hÀr podden sÄ delar jag med mig av min egen erfarenhet efter tio Är som egen företagare och jag ger dig konkreta strategier och verktyg helt utan fluff.
Mitt mÄl Àr att hjÀlpa sÄ mÄnga kvinnor som möjligt att göra samma sak och styra sina liv och inkomster sÄ att de kan njuta av det liv som vi har hÀr och nu. Jag har redan hjÀlpt hundratals och nu Àr det din tur. Har du wifi och en vilja sÄ hjÀlper jag dig med resten. Tillsammans Àr vi ostoppbara. Vi Àr Digital Entreprenher.
Jennie, avsnitt: Jag har tÀnkt mycket pÄ vart marknaden Àr pÄ vÀg den hÀr senaste tiden, sÀrskilt nu nÀr jag har planerat 2026 för Digital Entreprenör. SÄ dÀrför vill jag dela med mig av mina tankar i det hÀr poddavsnittet till dig, sÄ att du ocksÄ kan ligga steget före nu nÀr den hÀr kunskapsekonomin vi Àr i faktiskt gÄr in i en ny fas.
Nummer ett: AI gÄr in och förÀndrar spelplanen, men den kommer inte förÀndra ditt vÀrde
Det det betyder Ă€r att information Ă€r gratis och AI kan skriva guider, planer och till och med kurser inom citationstecken â jag gör air quotes med fingrarna nu. För kurser, ja, men den kan aldrig ersĂ€tta din erfarenhet, ditt perspektiv och din energi. Det finns inte en chans i vĂ€rlden att jag skulle lĂ„ta ChatGPT ta fram mina kurser. Du kan frĂ„ga ChatGPT en sak och den tar fram ett ganska bra informativt svar. Men om du frĂ„gar mig samma sak sĂ„ kan jag ge dig ett svar baserat pĂ„ min erfarenhet, mina resultat och nyanser som AI inte kan ge dig.
För ja, jag gör jobbet varje dag. Och det hÀr gÀller precis samma sak för dig och dina kunder. De vill ha dig och din erfarenhet. Du sÀljer inte informationen, du sÀljer transformationen pÄ bÀsta sÀttet och snabbaste sÀttet ihop med din erfarenhet. SÄ kom ihÄg det hÀr, och om du hör nÄgon sÀga "du kan bara skapa en kurs pÄ tre minuter eller tio minuter med ChatGPT" sÄ skulle jag typ springa Ät andra hÄllet om jag ska vara Àrlig.
Nummer tvÄ: Kunskapsekonomin vÀxer och Sverige ligger fortfarande i startgroparna
I USA har onlinekurser varit standard i över ett decennium. Men trots det sÄ fortsÀtter marknaden att vÀxa explosionsartat dÀr ocksÄ. I Sverige har utvecklingen precis börjat. SÄ du behöver inte kÀnna att du Àr för sent ute.
Det hĂ€r Ă€r ju en av de mest felaktiga sakerna som jag hör just nu, att det skulle vara för sent. Oftast Ă€r ju det hĂ€r bara en marknadsföringsvinkel av nĂ„gon annan som vill sĂ€lja dig nĂ„gonting annat. Och vi ligger inte efter. Titta pĂ„ fakta, titta pĂ„ siffror. Som sagt, USA ligger ungefĂ€r 10-15 Ă„r före oss. De har fortfarande tillvĂ€xt. Vi Ă€r precis i början. Tittar man pĂ„ marknaden och hur mĂ„nga som vill köpa saker, och sen söker du pĂ„ hur mĂ„nga som sĂ€ljer digitala produkter och kurser kopplat till det, sĂ„ kommer du se faktan sjĂ€lv ocksĂ„ â att marknaden Ă€r jĂ€ttestor. Vi vill lĂ€ra oss mer hemma som vi tidigare... AlltsĂ„ vi fick ju mer smaken av covid och nu Ă€r det mer sĂ„ det funkar. Men sĂ„ mĂ„nga Ă€r det faktiskt inte som sĂ€ljer.
SÄ vill du hoppa in i den hÀr kunskapsekonomin, börja med kurser, program, medlemskap, dÄ Àr du fortfarande tidigt med utvecklingen om du börjar nu, 2026.
Nummer tre: Jag tror att sÀlja MRR-kurser utan egen erfarenhet blir svÄrare
AlltsÄ Master Resell Rights och sÄdÀr. Det Àr nÄgonting som jag tycker har synts mycket 2024 men Àven fortsatt 2025. Det Àr ju de hÀr kurserna dÀr du fÄr rÀttighet att sÀlja nÄgon annans kurs, dÀr personen ocksÄ har byggt en kurs. I den hÀr kursen lÀr den dig, för du har inte erfarenheten sjÀlv, att sÀlja samma kurs som du inte sjÀlv har gjort men som visar dig hur du faktiskt sÀljer den.
Ja, jag vet, det Àr lite mind trip. Men den hÀr kursen som du inte har gjort sjÀlv, som du lÀr dig hur du sÀljer och sen ber du andra att köpa den med samma sak som du har lÀrt dig av den ena personen... AlltsÄ det blir ju vÀldigt lika saker dÀr ute och inte sÄ mycket ditt personliga varumÀrke.
Och med tanke pÄ information som finns gratis med AI sÄ tror jag bara att det kommer att bli svÄrare och svÄrare, speciellt om du inte har en egen erfarenhet eller metodik alls att sÀtta bakom. För mig sÄ Àr det superviktigt att bygga det hÀr personliga varumÀrket, din unika metodik och sÀtt att göra det, och auktoritet kopplat till dig som person. MÀnniskor vill köpa frÄn de som Àr experterna, har erfarenheten och bevisen pÄ att det funkar. SÄ jag tror att den typen av kurser kommer att fÄ det svÄrare, och den typen av erbjudanden.
Nummer fyra: Företag kommer att skapa fler och fler skalbara erbjudanden
AlltsÄ den hÀr konsultmodellen, att sÀlja timme för timme, den har alltid haft ett stort problem. Jag sjÀlv kommer frÄn den vÀrlden. Du och/eller dina anstÀllda Àr produkten och dina intÀkter Àr direkt beroende av antalet timmar som du eller ni jobbar. Och det finns ett tak pÄ vad du och ni kan tjÀna och hur hög lönsamheten kan bli.
Jag har som sagt jobbat sjÀlv i mÄnga, mÄnga Är och vet problematiken i det. 2026 hoppas jag och tror att fler och fler kommer att bygga ett digitalt förpackat vÀrde och inte timmar. Att man tar delar av det man redan gör och förpackar det pÄ ett smart sÀtt i onlinekurser och program som kan sÀljas om och om igen, och som en del av din erbjudandetrappa utan att du mÄste vara med i alla steg. Och sÄ pÄ köpet fÄr du mer vinstmarginal, flexibilitet och frihet.
Nummer fem: En strategisk erbjudandetrappa blir allt viktigare
Att bara jaga nya kunder till alla dina olika erbjudanden hela tiden Àr redan idag för tungt och för dyrt och svÄrt om du vill ha ett företag som du vill skala upp. Det Àr viktigt att kunna vara tydlig i din kommunikation kring en signaturkurs eller program, och sen se till att det Àr den som ocksÄ sÀljer in dina andra erbjudanden. Att du inte behöver ut och jaga nya kunder hela tiden med mÀngder av erbjudanden som du marknadsför utÄt.
Skapa din strategiska kundtrappa som sÀljer in varann. Det kommer vara enklare för kunderna att förstÄ, för dig att kommunicera, och du kommer tjÀna mer per kund.
Nummer sex: Det rĂ€cker inte lĂ€ngre att ha en bra kurs eller ett erbjudande â du mĂ„ste kunna sĂ€lja den
Det hÀr Àr ingen nyhet för 2026. Det hÀr har alltid varit viktigt. Men den hÀr hösten har jag sett mÄnga entreprenörer sÀga att de har haft sina sÀmsta lanseringar, att marknaden har blivit trögare och att det Àr svÄrare att sÀlja Àn tidigare. Jag har upplevt kanske det motsatta.
Jag har haft mitt bÀsta Är, 2025, med över sju miljoner i omsÀttning och min prognos för nÀsta Är Àr mer Àn tio. Jag tycker att jag sÀljer enklare Àn nÄgonsin och jag hoppas och tror att 2026 kommer att vara likadant. För det gÄr att sÀlja och vÀxa om man Àr bra pÄ att sÀlja. Och jag tror sÄ hÀr: mÄnga börjar kÀnna av den hÀr hypen online som covid skapade, och dÄ var det relativt enkelt att sÀlja för folk ville ha allting. Nu Àr marknaden mognare, kunderna Àr smartare, och du behöver prioritera att bli en bra marknadsförare och göra bra lanseringar, bra material, bygga tillit och inte bara slÀnga ut nÄgonting för att fÄ ut nÄgonting. Det tror jag kommer bli svÄrare och svÄrare.
Nummer sju: Live-lanseringar och webbinarier kommer fortfarande sÀlja, och jag tror verkligen bÀttre Àn nÄgonsin
Lite pÄ samma tema som nummer sex, men nÄgonting som jag vill förtydliga och verkligen tror pÄ Àr att live-lanseringar inte har slutat fungera. Jag skulle sÀga att de funkar bÀttre Àn nÄgonsin.
Webbinarier Àr fortfarande enligt mig det bÀsta sÀttet att konvertera ett lead till en betalande kund, om man vet hur man gör. Och i det hÀr lÀget som Àr nu och i den marknaden vi Àr i och framÄt till 2026, sÄ tror jag verkligen att man Àr smart om man verkligen inte hoppar över förlanseringen utan verkligen tar sig tid att bygga förtroende och kunskap hos sin kund. Att de fÄr kunskap om vad deras problem Àr och vad lösningen Àr. SÄ att nÀr man öppnar dörrarna och pÄ webbinariet visar modellen och presenterar det du sÀljer som Àr "huret", sÄ kommer kunden vara mer köpredo och ha en bra grundförstÄelse.
Och verkligen till exempel samma sak nÀr det gÀller automatiserade tunnlar dÀr man bygger kanske inte en lika snabb "kom och köp, sju dagar, köp köp köp", utan man bygger en lÀngre tunnel som bygger tillit istÀllet. För mÀnniskor har ocksÄ lÀngre beslutsprocesser, sÄ se till att verkligen det hÀr Àr en bra process för dig.
Men jag kan sĂ€ga att det hĂ€r Ă€r ju typ det som jag verkligen Ă€lskar mest med den hĂ€r branschen â att den hela tiden utvecklas men att den Ă€ndĂ„ bygger pĂ„ samma kĂ€rna: att mĂ€nniskor hjĂ€lper andra mĂ€nniskor med sin kunskap. Och onlinekurser Ă€r för mig inte bara ett sĂ€tt att sĂ€lja. Det Ă€r ett sĂ€tt att bygga ett hĂ„llbart, lönsamt och fritt företagande dĂ€r din expertis kan skalas, paketeras och leva vidare, oavsett hur marknaden förĂ€ndras. Och efter att ha sĂ„lt onlinekurser och digitala erbjudanden för 15 miljoner pĂ„ den svenska marknaden de senaste 4,5 Ă„ren, sĂ„ vet jag att det hĂ€r Ă€r inte bara en trend. Det hĂ€r Ă€r framtiden.
Ă
r 2026 kommer det tillhöra de som vÄgar kliva in i kunskapsekonomin med strategi, mod och ett erbjudande som skapar verklig transformation.
Jennie, outro: Tack för att du lyssnade pĂ„ Digital Entreprenher podden. Om du ocksĂ„ vill bygga ditt digitala imperium med onlinekurser och digitala produkter, gĂ„ till digitalentreprenör.se dĂ€r du kan komma igĂ„ng direkt. Ăr det nĂ„gonting som du undrar över eller vill bolla med mig? Skicka mig ett meddelande pĂ„ Instagram.
Har vi inte connectat dÀr Àn sÄ Àr mitt konto Digitalentreprenher. Glöm inte heller att gilla, ge podden en recension eller dela den med en vÀn om du gillar den. Vi hörs i nÀsta avsnitt av Digital Entreprenher podden.