Jennie, intro: Hello Future Millionaire. Du lyssnar på Digital Entreprenher podden. Podden för dig som vill bygga ditt digitala drömföretag - med onlinekurser och digitala produkter. Vi tar din kunskap eller livserfarenhet - och paketerar den till din egen digitala produkt- som du kan sälja för miljoner - oavsett nisch.
Jag heter Jennie, det här är precis det jag har gjort och det har inte enbart gjort mig till miljonär på bara några år. Jag har också mitt drömföretag som stödjer den helt fria livsstil som jag vill ha. I den här podden så delar jag med mig av min egen erfarenhet efter tio år som egen företagare och jag ger dig konkreta strategier och verktyg helt utan fluff.
Mitt mål är att hjälpa så många kvinnor som möjligt att göra samma sak och styra sina liv och inkomster så att de kan njuta av det liv som vi har här och nu. Jag har redan hjälpt hundratals och nu är det din tur. Har du wifi och en vilja så hjälper jag dig med resten. Tillsammans är vi ostoppbara. Vi är Digital Entreprenher.
Jennie, avsnitt: När jag ser tillbaka på mina första onlinekurser, och framförallt kanske min första onlinekurs och hur resan har sett ut då och till och med nu, så är det en sak som jag blir påmind om om och om igen. Det går inte som jag tror att många tänker sig, nästan till resultatet. Hur får man den här miljonen? Hur gör man de här sakerna? Det är ju verkligen görandet, att du gör saker. Det är det som kommer få dig till de här större resultaten.
I det här avsnittet vill jag ta med dig på en liten tillbakablick på min resa från min allra första onlinekurs till den onlinekursen som hittills har blivit min största onlinekurs och till mitt senaste program också. Lite hur det började, hur starten såg ut och att det inte riktigt såg ut som det ser ut idag. Hur mycket jag faktiskt har lärt mig längs vägen och hur det plötsligt börjar gå mycket, mycket snabbare. Jag vill också med det här avsnittet ge dig ett skifte i det du tänker – att du inte behöver ha allting på plats för att börja, utan att du faktiskt bara behöver börja. Det här är en av de viktiga sakerna för att inte bara bli stående där och inte komma någonstans.
Om vi tar och hoppar tillbaka till min första onlinekurs, det var Starta din e-handel och jag började som Digital Entreprenher någonstans vid årsskiftet 2021. Där hade jag ingen följarskara, ingenting sånt. Jag hade ingen e-postlista, inget Instagramkonto, ingen podd, ingenting. Jag började med det då, började bygga min första målgrupp och jag tror att jag hade fått ihop 200 personer eller något sånt via gratis leadmagnets på podden.
Jag engagerade mig i andras kanaler och var med i andras medlemskap och sådär. Jag försökte verkligen låna andras målgrupper. Jag tror inte att jag använde någon annonsering då, utan det var mer fokus på det organiska runt om. Den första lanseringen sålde jag för 115 000 och mina första 22 studenter, och jag kommer ihåg i stort sett varenda en av dem. Det var jättejobbigt, jag tvivlar på mig själv tusen gånger, det gör jag fortfarande.
Men vilken grej – första lanseringen är otroligt mycket jobb och svår och man tvivlar på sig själv. Det är mycket, allt ifrån teknik till att hålla ett webbinarium för första gången till att skriva mejlen till alla de här sakerna. Men jag tycker ändå att jag gjorde en jättebra första lansering och det spelar ingen roll om lanseringen var 20 000 eller 100 000 eller 500 000 om man klarar av att göra det. Det handlar om att komma igång och börja. Jag tycker att det var en fin lansering.
För den här Starta din e-handelskursen väntade jag – det här var i april 2021. Sen väntade jag några månader till, någonstans i september, och hade jag en lansering till och den landade på runt 125 000 kronor. Innan året var slut 2021 gjorde jag någon liten kampanj i slutet av året, ingen större lansering eller någonting, så jag tror att jag kanske sålde för ungefär 100 000 till. Det första året landade jag på typ 330 000 eller någonting på onlinekurser och den här kursen.
Nästa år tror jag att jag säkert lanserade den minimum fyra gånger till innan jag totalt, från starten av den tills jag faktiskt nådde en miljon. Det är typ sju lanseringar eller någonting, sju kampanjer, lanseringar minst tror jag jag hade för att nå en miljon. Det är jättefantastiskt att komma med en miljon till en kurs i omsättning och försäljning, och då menar jag ex moms för det är de priserna jag alltid pratar i. Jag visste inte så mycket, jag tog stöttning, jag försökte gå en kurs, jag gjorde saker fast när jag tyckte det var superjobbigt. Jag ville verkligen inte synas framför kameran och alla de här sakerna, men jag gjorde det verkligen och det var det som var starten på det här.
Hade jag aldrig gjort det där så hade jag aldrig suttit här idag och sålt för 15 miljoner. Jag började och jag höll i, och det är det här som kommer vara grejen. Jag tror att många ser stora lanseringar, många ser "oj, jag sålde för en halv miljon, wow jag gjorde en sån här grej" och många ser såklart mina lanseringar också som är en till två miljoner för vissa av mina kurser, vilket är helt galet. Det trodde jag ju aldrig själv heller att det skulle bli. Men inget av det här hade varit möjligt om inte jag hade startat från början med min första kurs.
Livrädd, hade knappt någon aning om vad man gjorde, tog stöttning i en kurs och en coach och försökte verkligen följa de stegen – inte perfekt för det går inte, för man kan inte göra allting rätt från start. Men man kommer att bli duktigare när man gör, att göra saker bättre, att bli bättre, att fortsätta förbättra sig, att fortsätta utvecklas även när det inte går bra – det är det som kommer att göra att du faktiskt kommer att nå miljon på miljon på miljon om det är det du är ute efter.
I grunden tror jag det tog ungefär 7-8 lanseringar att komma upp till en miljon med onlinekurs nummer ett, Starta din e-handel, men det gjorde jag. Om vi tittar och hoppar lite framåt till Lönsam Onlinekurs som är min mest sålda onlinekurs, så är det väl typ två år sedan lite drygt tror jag den lanserades för första gången nu. Jag hade väldigt kort om tid. Jag visste att jag måste släppa den här nu, annars hamnar den mitt i lanseringarna med mina andra e-handelskurser som jag hade fokus på då, och jag kände att jag måste få ut den här.
Jag har inte gjort kursen – alla de här kurserna jag pratar om nu har jag inte byggt innan jag har sålt dem, utan jag har sålt dem innan jag har tagit fram dem och det tycker jag att man också ska göra. Men det jag gjorde då var att jag gjorde säljsidan, jag släppte den bara till min målgrupp. Det var jättetajt mellan en lansering och den här, men som sagt det var då jag var tvungen att släppa den för jag skulle hålla den live första gången och vecka för vecka leverera den till de studenterna. Jag hade ingen nykundsbearbetning på det här sättet utan jag gjorde inlägg i mina sociala medier, jag gjorde nog något poddavsnitt och jag skickade mail. Det var det jag gjorde.
Den första lanseringen sålde jag för ungefär hundratusen, jag tror det var tio studenter, runt hundratusen för den kostade 9995 ex moms då. Sen levererade jag den kursen och försökte verkligen hitta bra saker för den. Sen gjorde jag en liten lansering till vid slutet av året, eller eventuellt i början på året därpå. En väldigt liten sådan samma sak. Jag hade suttit och byggt kursen så jag hann inte göra så mycket mer med den. Men den gången fick jag upp 20 studenter, för då hade det börjat, folk frågade lite och så.
Men sen när jag gjorde tredje lanseringen blev den lanseringen över en miljon kronor ex moms bara på en lansering. Alltså den tredje lanseringen. Det var den första av mina sex miljon-lanseringar på den kursen, varav en av dem är över två miljoner som var i våras.
Om jag inte hade gjort den där e-handelskursen där, första kursen, fastän att jag inte visste någonting, om jag inte hade gjort Lönsam Onlinekurs start-lansering och tänkt att "100 000, här kommer inte kunna bli några större kurser utav" – de här 100 000 är jättefina lanseringar, 50 000 är jättefina lanseringar – men om jag då skulle ha tänkt att jag tjänar nästan inte så mycket på de här, jag sålde inte så mycket för jag trodde som alla andra säger där ute att man ska bli miljonär över natten och allt det där... Om jag hade slutat med den där, då hade jag heller absolut aldrig sålt så här mycket som jag gör nu och är på väg att omsätta mellan sju och åtta miljoner ex-moms i år.
Det tog tre lanseringar att komma till en miljon med den, och den lanseringen i sig blev en miljonlansering. Det är kanske inte de vanligaste grejerna i Sverige än så länge även fast jag har vissa studenter som gör miljonlanseringar också. Det är kanske inte det första som du kan förvänta dig om du inte har en väldigt stor uppvärmning – för då kanske du absolut kan ha en stor lansering första gången också. Men troligtvis handlar det om exakt det här som jag pratade om i det här avsnittet: att bygga upp till det här och göra även fast det känns svårt, krångligt. För det här är en affärsmodell där du bygger någonting som du kan sälja om och om igen. Du gör jobb lite i förväg också innan du faktiskt vet att du... Vi säljer oftast innan vi gör kursen om man vill det. Men sen är det mycket jobb med att göra kursen också.
Men då behöver du inte heller ha kundmöten löpande eller 1-1-coaching. De spelar kursen, de kör kursen istället för att du står där och pratar om den. Det är ett jobb man behöver lägga ner innan, men det belönar sig väldigt mycket sen tycker jag. Skillnaden här då med Lönsam Onlinekurs och min första kurs, e-handelskursen, var att jag hade gjort det förut. Jag vågade börja förbättra och inte börja om. Men jag gick in i en ny nisch. E-handel var det jag jobbade med mest för att jag hade haft tre webbshoppar själv, men från sekunden jag egentligen sålde min första onlinekurs och insåg vilken häftig affärsmodell det här var, och det blev så pass mycket konkurrens i kommunikationen och mitt mindspace... Alltså ska man försöka hålla sig à jour med allting i e-handel och allting i onlinekurser som händer, till slut fick jag bara välja, så det blev onlinekurser i slutändan, för det är det som mitt företag mest bygger på just nu.
Men det var ändå ett nytt ämne jag skulle jobba med, onlinekurser och inte e-handel, men jag hade också gjort själva lanseringarna förut på ett liknande sätt. Jag kunde inte all kommunikation, det var en annan målgrupp, även om det var kvinnor fortsatt och sådär, men det var inte fysiska produkter, det var mer digitala och så. Jag började lite om med det, så det var lite krångligt, men jag hade gjort själva lanseringarna så det var lättare. Sen hade jag inte riktigt tid att göra en ordentlig lansering. Då hade jag säkert sålt mer första gångerna, absolut. Kanske inte en miljon som den tredje lanseringen som var en rejäl med webbinarier och så, men mer hade jag absolut sålt. Man behöver inte vara experten från starten, man behöver erfarenheten och det får man bara genom att göra de här sakerna.
Om jag bara tittar på Miljonlabbet som är det senaste programmet eller kursen som jag har lanserat. Den är också en sådan här som... Man kan tro att ja men nu har jag, alltså det är klart att jag har suttit och förberett för den, för det programmet länge. Jag har funderat, jag har försökt få ut olika saker, vinklar och sådär. Men den lanseringen blev också väldigt kort, för det berodde på vilka höstmånader det var. Det var ju Lönsam Onlinekurs som lanserades på en av sina lanseringar som gick först, det var i september, slutet av september. Sen slutet oktober, rakt in i den här som jag aldrig hade pratat om.
Den här lanserades tre veckor tror jag verkligen efter att jag sa "här står jag och jobbar med någonting" på en bild när jag står vid min whiteboard. Jag tror att det är ungefär tre veckor efter sen som vi sålde den för första gången. Jättekort förberedelse. Men har man också gjort det här förut, jag vet hur man paketerar erbjudanden, jag vet att det är något som målgruppen vill ha, jag vet att det fungerar. Även med en så kort förberedelse, en ny typ av lansering, en bootcamp-lansering är lite olik webbinarielanseringarna för mig.
Men den här första lanseringen drog in 615 000 ex-moms med en jättekort förberedelsesträcka. Hade visst en liten annonsering till sig, absolut. Men jag kan säga: nu kan jag ta en idé till en lansering snabbt som bara busen för att jag har byggt upp det här steg för steg. Skillnaden är inte kanske att jag är så övermycket smartare och bättre idag, men jag har gjort det här om och om igen. Det är det här som är lärdomen som du kommer att få med dig.
Börja, om jag inte hade gjort den där e-handelskursen i början, tagit 5 000 för den för att jag var rädd, för att jag vågade inte ta mer. Jag hade inga följare, men jag började verkligen från starten och jag jobbade verkligen, jag gav inte upp, jag förbättrade och justerade och det är det jag har gjort nu under fyra och ett halvt år ungefär som jag har hållit på med onlinekurser. Man växer med varje lansering men som jag sa inledningsvis: du måste börja, du måste göra dem för att komma hit. Jag hade aldrig sålt för 15 miljoner om inte jag hade börjat någonstans där i starten.
Jag ser, om man bara tittade på min resa i det här, men jag ser samma sak med mina studenter också. De som levererar eller de som gör bra saker, de som är duktiga, de har ungefär runt 3-5 lanseringar för att nå miljonen. Kan ta längre tid också såklart, men de här som har lite fart och lite skjuts, de har 3-5 ungefär för att nå en miljon. Det kan jag säga av egen erfarenhet eftersom jag har jobbat med dem också. Allihopa av dem var inte heller redo. Många av dem ville helst inte hålla ett webbinar. Många av dem kände sig... Men gud, är det någon som vill köpa det här? Alltså de kände sig inte redo. Men de tog ändå steget. Jag tog också ändå steget. De tog också steget och gjorde de här sakerna.
Jag vet att många säger "nej jag vill inte hålla webbinarier" och så efteråt säger de bara "det var det roligaste jag gjort, det vill jag göra igen". Ja, för att allting nytt är jobbigt. Det är inte så att det var lätt när vi lärde oss att cykla eller körde bil för första gången, men nu sitter det i ryggraden på något sätt. Du behöver komma igång, jag kan säga: du behöver inte veta allting, men du behöver våga ta steget ändå. Du behöver inte ha allting perfekt första gången, det kommer inte att gå. Du måste inte ha en stor följarskara för att lyckas.
Du behöver bygga rätt och rätt ytterligare framåt. Du behöver inte veta vad som är helt rätt. Du kommer aldrig veta det första gångerna, utan du kan ta reda på det längs vägen. Du behöver, som jag har sagt, inte kursen klar heller. Du kan faktiskt sälja den innan du tar fram den. Men du behöver släppa tanken på att du ska känna dig helt redo, att allting ska vara helt perfekt, för det kommer inte att gå. Jag lovar, det kommer inte att gå. Känn inte konkurrensen här ute på nätet. Titta inte på alla andra, sätt på skygglapparna och gör din resa.
En lyckad lansering är inte en miljon första gången. En första lansering är just din första lansering. Det är ditt steg ut i det här. Din miljonlansering kommer hänga på att du vågar börja, även om du inte känner dig klar. Resultat tar tid och det kommer. När du gör saker, när du levererar vecka på vecka, månad på månad, år ut och år in och verkligen gör de här sakerna då kommer du komma dit. Det handlar inte om att jaga miljoner eller känna att du måste ha det – du behöver bara börja gå åt det hållet, gå åt ett håll, lanseringshåll, ha en plan för vad du ska sälja och när och göra det bättre och bättre, leverera bra produkter och sälj det på ett smart sätt.
Du behöver inte nya idéer hela tiden, absolut inte och inte nya kurser. Du kan bygga vidare på den kursen du har. Jag tycker du ska kunna ta dig till en miljon med en kurs, utan att börja på en helt ny sen. Du behöver inte nya verktyg, teknik och sånt som många pratar om, men du kan använda det du redan har. Ta en Facebookgrupp, ta den sidan du redan har.
Om du står i startgroparna idag, kom ihåg att jag var också där, alla andra du ser online var också där och de som når långt, de visste definitivt inte mest från början. Det gjorde verkligen inte jag och jag kan säga att många av dem jag känner hade heller ingen aning om vad de höll på med typ från starten, och så var det för mig också. Men det de gjorde var att de började precis där de stod, satte inte krav på att det skulle vara perfekt utan bara körde igång.
Jag hoppas verkligen att året 2026 blir året då du får din miljonkurs och framförallt att du faktiskt sätter igång och bara börjar. Är det så att du känner att det är någon som skulle behöva höra det här och få det här skiftet också, dela gärna podden till någon som du tycker behöver det. Glöm inte att du också kan få det här miljonresultatet bara om du börjar.
Jennie, outro: Tack för att du lyssnade på Digital Entreprenher podden. Om du också vill bygga ditt digitala imperium med onlinekurser och digitala produkter - gå till digitalentreprenher.se där du kan komma igång direkt. Är det någonting som du undrar över eller vill bolla med mig? Skicka mig ett meddelande på Instagram.
Har vi inte connectat där än så är mitt konto Digitalentreprenher. Glöm inte heller att gilla, ge podden en recension eller dela den med en vän om du gillar den. Vi hörs i nästa avsnitt av Digital Entreprenher podden.