Jennie, intro: Hello Future Millionaire. Du lyssnar på Digital Entreprenher podden. Podden för dig som vill bygga ditt digitala drömföretag - med onlinekurser och digitala produkter. Vi tar din kunskap eller livserfarenhet - och paketerar den till din egen digitala produkt- som du kan sälja för miljoner - oavsett nisch.
Jag heter Jennie, det här är precis det jag har gjort och det har inte enbart gjort mig till miljonär på bara några år. Jag har också mitt drömföretag som stödjer den helt fria livsstil som jag vill ha. I den här podden så delar jag med mig av min egen erfarenhet efter tio år som egen företagare och jag ger dig konkreta strategier och verktyg helt utan fluff.
Mitt mål är att hjälpa så många kvinnor som möjligt att göra samma sak och styra sina liv och inkomster så att de kan njuta av det liv som vi har här och nu. Jag har redan hjälpt hundratals och nu är det din tur. Har du wifi och en vilja så hjälper jag dig med resten. Tillsammans är vi ostoppbara. Vi är Digital Entreprenher.
Jennie, avsnitt: Jag hörde hela tiden att det skulle vara för sent att börja med onlinekurser nu. Känslan av att man kanske missar tåget för att man inte började med en onlinekurs förra året eller kanske i år. Att, air quotes, alla säljer kurser och att marknaden är mättad. Men om du tittar på vad som händer faktiskt just nu så är det precis tvärtom.
Det där stämmer inte, inte ens i USA som ligger fem till tio år för före oss och definitivt inte i Sverige. Så vi är inte i slutet, vi är verkligen bara i början och i det här avsnittet ska jag bevisa det för dig. För jag vill lyfta den största missuppfattningen som just nu hindrar många från att ta chansen – och varför tajmingen aldrig har varit bättre för dig som vill skapa och sälja din egen onlinekurs.
För we gotta set the record straight. För som jag tänker så är vi vid startskottet för onlinebusinesses och att människors konsumentbeteende har förändrats. Och ganska så mycket skulle jag säga, framförallt sedan covid. Folk är mer vana än någonsin vid att köpa, lära sig och konsumera saker digitalt. Man vill kunna lära sig, utvecklas från the comfort av sin egen soffa när man vill och när man har tid, även om det skulle vara mitt i natten.
Tittar jag bara på min egen kurs Lönsam Onlinekurs, som hjälper folk att skapa och sälja och utveckla sina onlinekurser, så har den aldrig sålt bättre än nu. Till exempel så hade jag en lansering i våras på bara drygt en vecka, nästan två veckor, med 2 miljoner ex moms i försäljning. Den kursen har haft sex miljoner-lanseringar i rad.
Så det finns alltså en växande efterfrågan i Sverige på att lära sig att skapa och sälja sina egna onlinekurser och program och jag ser ingen minskning i det här överhuvudtaget, och enbart mer konkurrenter som dyker upp på den marknaden. För jag har den uppfattningen att det inte finns så mycket en mättad marknad så att säga.
För hur kan det i sådana fall komma fler sminkmärken när hyllorna redan är överfulla? Så som jag brukar säga så skulle jag faktiskt vara mer orolig om det inte fanns några konkurrenter. För mig så handlar den mättade marknaden kanske då mer om mognad hos kunder och att man kanske inte alltid kan göra samma sak som man gjorde tidigare.
Tidigare skulle man kunna säga "köp min kurs i marknadsföring". Det funkar ju absolut inte idag. Så vad är det för typ av marknadsföring? För vem? En sån kurs kommer att vara alldeles för bred. Som sagt, mättnad tror jag verkligen inte på utan mer snarare mognad.
Men om vi tar klivet bort ifrån mina egna kurser och min egen business som bara fortsatt växer med digitala kurser som huvudfokus och som i år kommer att hamna någonstans mellan 7-8 miljoner i omsättning, så ser jag också en jättestark tillväxt för många av mina kunder som tar fram och säljer sina egna onlinekurser. Jag har flera stycken som håller på att passera en miljon i sålda kurser efter 3-4 lanseringar och lanseringarna blir större och större varje gång.
Jag har också jobbat med en duktig företagare där vi förfinade hennes lansering som hon har gjort många gånger, som passerade miljonen nu den sista gången hon lanserade den kursen. Så fler och fler köper online, men det här det blir riktigt intressant för det är inte så många som säljer online än.
Många tror att alla säljer onlinekurser. Men det är bara för att du ser sådana som mig i flödet. Vårt jobb är att marknadsföra det här så att vi tjänar pengar i våra företag och tror på verkligen att det här fungerar. Men det betyder ju inte att alla säljer onlinekurser. Det är långt ifrån det här.
För om du tittar på så är det betydligt fler som handlar online nu än de som säljer. Och du kan faktiskt vara en av dem som säljer, den här early adapter som rider på vågen. Egentligen, om man då skulle titta på hur mycket content det finns om business och onlinekurser till exempel, så finns det ju faktiskt inte så många onlinekurser om just det i Sverige.
Det kanske känns som det, men om man tittar på mängden av det som finns med tanke på marknaden, även om den är begränsad, så finns det inte så mycket. Så om vi tittar på fler sådana exempel: Tänk på hur mycket inredningscontent det finns. Det kanske är för att jag sitter och planerar mycket för nya huset som jag nog ska börja bygga nästa år. Alltså Instagram fullt, Pinterest är fullt av det, men hur många kurser inom inredning, digitala kurser ser du?
Det finns absolut några i Sverige, men inte alls många med tanke på efterfrågan som finns. Eller bara ett konkret exempel som att binda blomsterkransar. Det är många som har fysiska kurser inom det, till exempel vid jul eller midsommar. Men väldigt få som gör det online. Till exempel hundträning, kattbeteende, hästkommunikation.
Det finns mycket content om det här och en hel del fysiska saker. Men få som säljer det som riktade program digitalt i Sverige. Jag har flera som gör det och det är i mina kurser som går riktigt riktigt bra, eller som håller på att göra kurser inom de nischerna. Så det finns. Men tänk på hur mycket content det finns. Vilken marknad det finns för det.
Så tänk på också hur mycket content du kanske ser om odling, vintage, mat, skrivande, relationer. Alla de här områdena är redan enorma. Alltså folk söker, följer, sparar, lär sig. Men väldigt få har tagit steget till att sälja någonting digitalt. Och då menar inte jag att det måste vara helt tomt.
Men tänk på mängden sökvolym och mängden människor som har det intresset och vill lära sig mer. Så det är som att marknaden redan har publiken men att det finns väldigt få eller inga produkter där. Så börja titta i din egen nisch och i din egen omgivning så får du se. Och tänk på det här: hur många är det som verkligen skapar content i ditt ämne och hur få som säljer de här digitala produkterna, kurserna och programmen.
Det är där potentialen finns. För det finns många som köper men fortfarande få som säljer.
Och nästa sak som jag skulle vilja prata om är det här med myter som bara är rena marknadsföringsvinklar. Du har säkert sett det i amerikanska grupper, i vissa svenska grupper också som härmar de amerikanska grupperna och återger säger det de har sett att USA säger.
Och du kanske hör, "launches are dead", alltså lanseringar är döda numera. Och onlinekurser, det är mättat och det är ingen som vill ha dem och sådär. Men! Vet du vad? Alltså det är en marknadsföringsvinkel. I 99,9999% av fallen så är det personer som säger att det här är dött för att de säljer någonting annat i en annan vinkel.
Till exempel, "onlinekurser är utdöende dinosauriers", har jag sett. Och sen vill man sälja ett medlemskap istället. Det är ju ett sätt att faktiskt berätta att din lösning är bättre än någonting annat och varför du då ska gå på medlemskap istället för onlinekurser till exempel. Så det är viktigt att det du hör online och det som sägs, ta inte allt det som en sanning. Se på siffror, se på fakta och framför allt, se på vem som säger det. Är det här personer som säger det här av en egen vinning, vilket det som sagt oftast är? Och det här är inget konstigt i sig för att vi måste prata för vår typ av lösning.
Jag måste prata för onlinekurser för att någon ska vilja ha onlinekurser. Någon annan som jobbar inom hälsa måste kunna prata för om sin metodik för att lösa den. Du tror att det bästa sättet att lösa det här är träning och en viss träning, då måste du prata om den typen av träning som lösningen. Men någon annan i din hälsobransch pratar om, det är maten.
Och då måste den kunna argumentera för det. Men någon annan säger att det är träningen och maten. Och då argumenterar den för det. Men någon annan säger att det är bara mindset. Och argumenterar för det. Och den femtonde har det är allt det här i en helhetslösning och argumenterar för det. Så det är inget konstigt.
Men det gör också att man verkligen måste se på vem som har det här budskapet och vad den potentiellt skulle kunna tjäna på det. Och se det som fakta, siffror. Inte allting som sägs. Det är inte det som är sanningen. Och vill man liksom se på sanningen, om man skulle kalla det för det, om man verkligen vill se hur det här kommer att utveckla sig, så se på marknader som ligger före oss.
Som USA till exempel. Det har ju varit mer eller mindre standard i tio år att ha onlinekurser där, om inte mer. Kanske fem år till. Och där ökar ju fortfarande marknaden år ut och år in. De säljer bara mer och mer kurser. The online education market ökar mer och mer. Och tittar man på undersökningar så är det stora ökningar fortsatt som man förutspår.
Så om det är så att så många i USA till exempel säger att det inte fungerar, varför säljer de så många kurser? Varför har de egna kurser då? Varför har de egna lanseringar om det inte skulle fungera? Eller hur? Jag har en amerikansk duktig coach och hon sa en gång till mig: "Ni har ju facit, ni kan ju bara titta på oss för ni ligger ju kanske 5-10 år efter oss." Och det är ju så sant och det är exakt det som händer just nu för vi kan titta på dem och se vad är det här, de utvecklas fortfarande, de har tagit sig framåt och det är det vi också kommer att göra.
Så om någon säger att kurser inte fungerar så beror det oftast på att de vill sälja dig någonting annat som det här exklusiva coachingprogrammet eller det här medlemskapet. Så kolla vem som står bakom det här budskapet för det är inte på väg bort. Det kan ju också vara så att personen i fråga som säger det här inte vet hur man säljer en kurs på ett bra sätt också. För marknaden förändras hela tiden.
Det som fungerade för några år sedan gör inte det lika bra längre. Jag jobbar ju med det här hela tiden. Och ibland kan jag säga så fungerar inte det som var i april lika bra i september överhuvudtaget. Så för att bli bra på det här och för att kunna uttala sig i den här marknaden så behöver man ha koll på den.
Man behöver utvecklas med den, utvecklas i sin målgrupp och framförallt vara i den hela tiden.
Så vad vill jag säga med det här avsnittet? Jag vill verkligen säga att det är inte för sent. Du har inte missat någonting. Sluta att ha FOMO. Onlinekurser är inte på väg bort. Vi har faktiskt bara sett början.
Och just nu, precis just nu, så är det bästa läget du kan ha för att börja. Jag vill också säga innan jag avslutar att idag faktiskt är det så, är sista dagen som vi har Sälj Mer Med Affiliates öppen och det är fram till klockan 24 idag så har man chans att faktiskt få köpa den kursen. Vi har inte haft den öppen förut någonsin och just idag också med 1000 kronor lanseringsrabatt, någonting som vi aldrig kommer ha igen heller.
Så affiliate-program har ju jag nyligen lanserat mitt eget efter något års testande och redan en dag efter vi öppnade så fick vi ungefär in 15 000 kronor i försäljning in till Digital Entreprenher tack vare en nöjd kund som rekommenderade, som också fick en fin provision som jag ser jättemycket fram emot och får betala ut till henne. Så är det något sätt som man kanske vill förstärka det man gör och liksom lägga ett lager till på det man redan har i sin verksamhet, så är verkligen ett affiliate-program där dina nöjda kunder redan säljer dina digitala produkter och erbjudanden som du har en superbra grej. Inte som att skapa något nytt utan att verkligen maxa ut och lägga ett nytt lager på det du har.
Så jag lägger länken till Sälj Mer Med Affiliates som är sista dagen idag. Och gå med i och få lanseringspriset och fem extra bonusar. Vad vore en kampanj eller en lansering hos Digital Entreprenher utan bonusar eller hur?
Så kika in på den och känn inte att onlinekurser är på väg bort. För det är de inte. Det är den största missuppfattningen jag hör just nu. Vi hörs nästa vecka.
Jennie, outro: Tack för att du lyssnade på Digital Entreprenher podden. Om du också vill bygga ditt digitala imperium med onlinekurser och digitala produkter, gå till digitalentreprenör.se där du kan komma igång direkt. Är det någonting som du undrar över eller vill bolla med mig? Skicka mig ett meddelande på Instagram.
Har vi inte connectat där än så är mitt konto Digitalentreprenher. Glöm inte heller att gilla, ge podden en recension eller dela den med en vän om du gillar den. Vi hörs i nästa avsnitt av Digital Entreprenher podden.