Jennie, intro: Hello Future Millionaire. Du lyssnar på Digital Entreprenher podden. Podden för dig som vill bygga ditt digitala drömföretag - med onlinekurser och digitala produkter. Vi tar din kunskap eller livserfarenhet - och paketerar den till din egen digitala produkt- som du kan sälja för miljoner - oavsett nisch.
Jag heter Jennie, det här är precis det jag har gjort och det har inte enbart gjort mig till miljonär på bara några år. Jag har också mitt drömföretag som stödjer den helt fria livsstil som jag vill ha. I den här podden så delar jag med mig av min egen erfarenhet efter tio år som egen företagare och jag ger dig konkreta strategier och verktyg helt utan fluff.
Mitt mål är att hjälpa så många kvinnor som möjligt att göra samma sak och styra sina liv och inkomster så att de kan njuta av det liv som vi har här och nu. Jag har redan hjälpt hundratals och nu är det din tur. Har du wifi och en vilja så hjälper jag dig med resten. Tillsammans är vi ostoppbara. Vi är Digital Entreprenher.
Jennie, avsnitt: Vi kan väl inleda det här avsnittet med att fira att det faktiskt är det 200:e avsnittet av Digitalentreprenörpodden! Hur galet är inte det? Jag vill bara säga stort tack till dig som har lyssnat på podden och till dig som har skickat alla fina ord om den, som jag har fått under alla de här åren som jag faktiskt har haft podden.
Mot 200 avsnitt till – eller hur?
Vad ska det här 200:e avsnittet handla om då? Jo, vi ska prata om en intäktsström i ditt företag där jag tror att många idag har väldigt stor potential, och det är via egna affiliatesamarbeten.
Och då menar inte jag att länka till ett shampoo📝 schampo eller rekommendera ett digitalt verktyg, utan att verkligen skapa ditt eget affiliate-program för dina egna kunder – som kan rekommendera dina digitala produkter, kurser, medlemskap, coaching och så vidare, om de är nöjda.
Vilket gör att du kan få fler som får hjälp av dig, du säljer mer, och får ett helt marknadsföringsteam – kan man väl säga – i stort sett på din sida. Och de som hjälper dig får också mer intäkter i sitt företag, så det är verkligen i min värld win–win–win.Och med mig idag har jag Sofia från Team Digital Entrepreneur, som du har träffat i avsnitt 191 – om du vill lyssna lite mer. Så vi kommer att prata om vad affiliate marketing är, vad du ska tänka på, och även behind the scenes då vi precis har släppt vårt eget affiliate-program. Vi har även en annan kul nyhet – så häng med!
Jennie: Hej Sofia och varmt, varmt välkommen till Digitalentreprenörpodden? Vad härligt att ha dig här igen – får man väl säga – eller hur?
Sofia: Hej Jennie, så kul att vara här på nytt! Det var ju inte så länge sedan sist.
Jennie: Nej, jag sa precis det i introt som jag spelade in. Jag tror att det var avsnitt 191 faktiskt, så det är bara nio avsnitt sedan, och nu får vi dessutom tillsammans fira 200 avsnitt av podden! Det känns ju helt galet att det har blivit så många.
Sofia: Jaha, precis! Många år av inspelning nu.
Jennie: Ja, många år av inspelning, absolut. Jag tänker att idag, vill man veta mer om dig och vad du gör på Digital Entreprenör, så kan man hoppa till avsnitt 191. Det förändras ju hela tiden såklart – det gör det ju i de här snabbrörliga businessarna som vi sitter i. Men idag tänkte jag att vi skulle kika lite mer på det här med affiliate marketing, prata lite om vårt program som vi precis har släppt och hur det fungerar. Sofia, du har ju varit med i det här arbetet på Digital Entreprenör och varit högst delaktig, så jag tänker – för de som inte vet vad det här är – kan inte du berätta lite mer om vad affiliate marketing faktiskt är och hur det fungerar rent praktiskt?
Sofia: Ja, absolut! Affiliate marketing, eller affiliatemarknadsföring som man säger på svenska, är en marknadsföringsmetod där man marknadsför ett annat företags produkter. Om den här marknadsföringen leder till försäljning så får man en viss provision, alltså en andel av försäljningspriset på de produkter som har sålts. Man kan säga att det här är något som är ganska stort inom vissa specifika branscher – till exempel inom e-handel är det super, super stort. Jag tror att om man någon gång har varit inne på sociala medier så har man säkert stött på affiliate-marknadsföring. Det är ofta de där inläggen i stories där folk skriver något i stil med: ”Den här produkten har jag använt, och om du vill testa den också kan du klicka på min länk här.” Och ska man klicka på en länk, ja då är det väldigt ofta affiliate-marknadsföring man har att göra med.
Jennie: Bra, då tror jag att man får en mycket bättre bild av vad det här faktiskt är i grunden. Och vi har säkert alla sett det där ute också. Men rent praktiskt då – om vi tar det ett steg till – hur funkar det egentligen?
Sofia: Ja, om man är intresserad av att bli affiliate – eller som man ibland säger på svenska, publicist – så anmäler man sig till affiliateprogrammet för det företag vars produkter man vill marknadsföra. När man har blivit godkänd för programmet kan man börja marknadsföra produkterna, och det här kan man göra på olika platser beroende på vilket format man föredrar. Tidigare var det väldigt vanligt att marknadsföra via bloggar, till exempel på sådana här "bäst i test"-sidor, vilket ofta bygger på affiliate-marknadsföring.
I dagsläget är sociala medier stora plattformar för detta – på YouTube kan man ha affiliate-länkar, likaså på Instagram, TikTok och så vidare. Driver man ett eget företag med ett nyhetsbrev och en publik som kan vara intresserad av produkterna, kan man prata om dem där också. Det kan även handla om muntliga rekommendationer, alltså att man berättar för andra: ”Den här produkten tror jag att du skulle gilla.”
För att koppla samman en publicist med ett köp som har gjorts används ofta digitala spårningsmetoder. Det kan vara att man får en personlig länk som spårar köpet till en själv, eller att man får en särskild kod. Det finns olika metoder beroende på hur stort programmet är och vilka tekniska lösningar man arbetar med.
Jennie: Vad ser du som fördelarna med att jobba med det här i sitt företag, och vem passar det egentligen för?
Sofia: Jag skulle säga att det finns två stora fördelar – två huvudfördelar – med att arbeta med affiliate marketing i sitt företag. Den första är att man når utanför sitt eget nätverk. Om man har jobbat med marknadsföring ett tag så vet man att man ofta når ut till samma personer hela tiden och lätt hamnar i en slags bubbla. Det blir svårt att nå nya människor, nästan som att det finns en mur man inte kommer över. Tar man däremot hjälp av personer som har andra nätverk, som kanske når andra ”bubblor”, kan man plötsligt nå helt nya människor som inte har hört talas om ens varumärke tidigare – men som faktiskt kan vara intresserade av att köpa. Den andra stora fördelen är att man får in ett helt marknadsföringsteam i sitt företag.
Det här är särskilt intressant om man är egenföretagare, soloprenör kanske, och arbetar mycket själv. Man får nästan som ett litet team som hjälper till att sälja och marknadsföra ens produkter. Det innebär att man inte behöver dra hela det här ganska tunga lasset själv med marknadsföringen.
Och från det här följer också många andra fördelar. Man ökar varumärkeskännedomen eftersom fler får höra talas om företaget. Man framstår som mer etablerad och seriös när andra personer pratar om ens produkter – det blir som en slags kvalitetsstämpel. Särskilt om det är tidigare kunder som blir affiliates och marknadsför produkterna; då blir det en extra kvalitetsstämpel eftersom det visar att de är så nöjda att de vill lägga tid på att rekommendera vidare. Dessutom får kunderna fler kontaktpunkter med varumärket, och det sägs ju ofta att man måste se ett varumärke eller en produkt flera gånger – ibland 15, ibland 30 – innan man köper. Och om man då inte själv behöver stå för alla de här kontaktpunkterna, utan andra hjälper till, så kan man snabba upp köpresan. Så jag skulle säga: många fördelar!
Jennie: Absolut, visst gör det ju det! Jag tänker också att det är mer vanligt, som du var inne på, att man jobbar med affiliate-marknadsföring för fysiska produkter. Man ser en influencer säga ”Kolla, här har du schampot, här har du mascaran, här har du allt det här.” Men det som vi gör annorlunda är ju att vi fokuserar på digitala produkter – kurser, medlemskap, coaching och sådant. Hur ser du på det, kan man jobba med det här på något annorlunda sätt, eller skiljer det sig egentligen?
Sofia: I grund och botten är det egentligen samma sak – det handlar om att få in personer, oftast tidigare kunder, som kan prata om ens produkter på olika platser, fysiska eller digitala.
Processen är densamma, men där det skiljer sig är i hur affiliaten jobbar med marknadsföringen. Det är lite enklare för en affiliate när det handlar om fysiska produkter, eftersom man kan visa upp dem på ett mer konkret sätt. Det blir mer påtagligt med något man kan hålla i handen och visa upp i bild, till skillnad från digitala produkter. När det gäller digitala produkter behöver affiliaten ofta jobba lite hårdare med att förmedla värdet – vad produkten innehåller, vilken transformation den ger och vilka fördelar den har jämfört med andra alternativ. Så ja, det ställer lite högre krav på de som marknadsför digitala produkter.
Jennie: Ja, och det där överensstämmer ju precis med hur det är att sälja fysiska kontra digitala produkter också. Det håller jag verkligen med om, för det är ju lättare att visa något med en bild – man vet hur en sko ser ut, man kan fota den från sidan, man kan sätta den på en modell, hänga en väska på någons arm och visa alla fack. Men så fungerar det inte med digitala produkter. Därför är det viktigt att ha mockups och vara tydlig i presentationen.
Fördelen är dock att den som marknadsför våra digitala produkter har egen erfarenhet av dem – de har gått våra kurser och kan prata utifrån sin egen upplevelse. De kan säga: ”Jag tyckte att just den här delen var bra”, eller ”Jag sålde så här många kurser tack vare den”, eller ”Jag hade inte klarat det utan teknikbiblioteket som guidade mig.” Det gör att de får en personlig erfarenhet att lägga bakom sina rekommendationer när de säljer.
Sofia: Precis, och det är ju också det som blir en stor del av marknadsföringen – att prata utifrån sin egen erfarenhet och den transformation man själv har fått, snarare än att bara beskriva produkten på ett mer ytligt sätt som man ofta gör med fysiska produkter. Men du Jennie, du har ju jobbat med den här typen av digitala produkter ganska länge nu. Hur tänker du kring affiliate marketing, och nu när du har lanserat ett eget affiliateprogram för dina studenter – hur känns det?
Jennie: Ja, men det känns ju jättekul! Som du säger, jag har jobbat med digitala produkter och kurser i fyra–fem år nu, och jag har hela tiden fått frågor från personer som säger: ”Jag har rekommenderat din kurs och vill gärna fortsätta göra det – får jag det? Går det att få en liten del av försäljningen då?” Och tidigare har jag mest sagt: ”Ja, men självklart får du rekommendera! Här har du en länk och lite information.” Men det har liksom inte funnits något riktigt win–win–win-samarbete eller någon tydlig struktur i det.
Det som var viktigt för mig nu var att skapa något där det faktiskt blir rättvist och värdefullt för alla parter. Om någon verkligen tycker om det vi gör och vill rekommendera det vidare, så ska vi också kunna ge dem en liten ersättning för det. För det blir en vinst för mig – jag får ett marknadsföringsteam, som du sa – men också en vinst för dem som kan få extra intäkter i sitt företag på ett enkelt sätt. Och dessutom får vi fler kunder som till exempel kommer in i Lönsam Onlinekurs och verkligen kan förändra sin business och sitt liv genom att driva onlinekurser på ett nytt sätt.
Så det känns verkligen roligt att vi äntligen har fått igång det här på riktigt! Vi har jobbat med idén i ungefär ett och ett halvt år på olika sätt. Vi testade lite grann under det första året med Onlinekursdagen, som var första gången jag verkligen provade affiliate-upplägget. Då handlade det dock inte om studenter, utan mer om externa partners – det här mer traditionella sättet, där någon marknadsför ett evenemang och får provision via sina länkar.
Men jag upplevde att det var lite tungrott. Det var svårt att skapa struktur kring det, svårt att planera och hålla ihop. Vissa gjorde ett fantastiskt jobb, medan andra inte hade samma engagemang, vilket gjorde det svårt att få till ett bra samarbete. Dessutom blev det lite rörigt utåt, eftersom många pratade om samma kurs samtidigt till nästan samma målgrupp. Det blev för mycket, helt enkelt.
Så jag tog ett steg tillbaka och började fundera: Hur kan man göra ett affiliateprogram på rätt nivå? Hur kan det bli lätt att hantera både för oss och för deltagarna, utan att det känns överväldigande? Därför har vi nu landat i att ha två nivåer i vårt eget partnerprogram. En nivå för de som mer eller mindre bara vill rekommendera kursen till vänner eller i sina egna, stängda forum, och få en liten slant för det. Och en annan nivå för mer etablerade partners, som vi på sikt kanske samarbetar djupare med och styr mer strukturerat.
Jag tycker att det känns fantastiskt kul att vi nu faktiskt har ett system där våra studenter – de som vill – får möjlighet att rekommendera kurser till sina kollegor, vänner eller följare, och dessutom tjäna pengar på det. Det är ett enkelt sätt för dem att skapa en ny intäktsström i sitt företag, och för oss är det ett naturligt och hållbart sätt att växa.
Sofia: Det är ju verkligen en fantastisk företagsmodell, eller vad man nu ska kalla det. Det här är ju ofta någonting man gör ändå, när man är nöjd med en produkt. Man rekommenderar den till andra för att man genuint tycker att den är bra. Och att då dessutom kunna få en liten ersättning för det – det är ju verkligen ett win–win-koncept tycker jag. Så jättekul, och det ska bli spännande att se hur många som vill anmäla sig och hur det kommer fungera mer i praktiken.
Jennie: Jag håller helt med! Och du har ju i allra högsta grad varit med och tagit fram det här affiliate-programmet, och du kommer även vara ansvarig för det hos oss. Du har dessutom jobbat med affiliate-marknadsföring tidigare och har bra koll på hur det fungerar. Jag tänker att vi kan prata lite om vårt eget program – jag var ju inne lite på det, men kan inte du berätta lite mer om det vi har släppt nu?
Sofia: Ja, absolut. Det vi har tagit fram är egentligen den första delen i ett tvåstegsupplägg, som jag brukar kalla för vårt öppna affiliate-program. Det här programmet är öppet för alla som har gått Lönsam Onlinekurs och som känner att det var en riktigt bra kurs – att man fick värde och gärna vill rekommendera den vidare till andra.
Nu har vi ju pratat en del om hur affiliate-marknadsföring ofta bedrivs på sociala medier och bloggar, men i det här fallet är tanken att det ska stanna lite mer i den nära bubblan, som du kallade det förut. Det handlar alltså mer om att rekommendera kursen till kollegor, personer man kanske träffar i olika affärsnätverk, projekt eller digitala forum – människor man faktiskt känner till lite bättre och vet skulle ha nytta av kursen.
Vi ser också att det kan fungera bra för dem som redan har egna onlinekurser eller medlemskap och kanske äger en Facebookgrupp eller ett annat stängt forum. Då kan de rekommendera Lönsam Onlinekurs till sina medlemmar, om de vet att det skulle passa just dem. Så tanken är inte att det ska vara något jättestort och offentligt, utan snarare en personlig rekommendation inom mindre sammanhang.
När man anmäler sig får man en personlig referenskod som gör att vi kan koppla framtida köp till rätt person. Men bakom kulisserna har det förstås varit mycket jobb med att få allt på plats – som med de flesta lanseringar. Vi har till och med varit i kontakt med en jurist som har hjälpt oss att se över de juridiska delarna och ta fram tydliga villkor. Det har varit viktigt för oss att det inte bara ska fungera för oss som företag, utan även kännas tryggt för dem som deltar i programmet och lägger tid och energi på att marknadsföra våra produkter.
Och det här, Jennie, vet jag har varit en väldigt viktig del för dig i hela processen. Kan inte du berätta lite mer om det?
Jennie: Nej men precis, det är som du säger. Du har varit inne på det – det var viktigt för oss att eftersom sådana här program oftast är för fysiska produkter med stora partnerplattformar eller så är det amerikanska kurser, affiliate marketing och man säljer andras kurser och program – att det var viktigt att vi tog fram någonting som var anpassat med en svensk advokat, svensk rätt. Vi betalade många tiotusentals kronor för de mallarna, men det är verkligen för att det ska bli helt rätt och riktigt. Det ska finnas en bra grund att stå på, oavsett om det är för oss eller någon annan i framtiden. Det som finns där ska verkligen vara rätt, inte bara något vi har kopierat från USA eller något som alla andra skriver, utan något som är korrekt. Det tycker jag är viktigt. Och jag tänker, om man bara dyker in i det här som vi faktiskt gick in på nu med villkor, om man bara tittar på en slags grund – jag fattar att du inte kan lyfta fram varenda rad i den här podden – men i grunden, vad tycker du är viktigt att ta med i villkoren?
Sofia: Om man ska skapa ett eget affiliate-program och sitter och skriver villkoren, så tycker jag att man ska lägga väldigt mycket tid på någonting som man egentligen behöver lägga tid på i alla typer av relationer – och det är den ekonomiska delen. För är det någonting som det kommer bli tjafs om, förhoppningsvis inte, men om det blir så, är det för det allra mesta för att det har hänt någonting med provisionen och att man har lite olika syn på hur det här ska lösas i praktiken. Så det är jätteviktigt att man verkligen sätter sig ner och tänker igenom de här utbetalningarna. Jag skulle säga, gör en lista på alla ”tänk om”-scenarion man kan komma på och bemöt dem i villkoren. Vad händer om en kund är jättemissnöjd och vill göra ett återköp – vad händer med provisionen? Måste affiliatetagaren betala tillbaka den om det redan har blivit utbetalt, får den behålla den för att man säger att så fort jag har gjort en utbetalning så är pengarna dina? Vad händer om kunden har delbetalning och helt plötsligt slutar betala? Det händer ju tyvärr ibland. Vad händer då med provisionen till affiliaten? Betalar du ut den ändå, eller får man bara så stor andel som kunden har betalat in?
Om man har affiliateprogram där deltagarna marknadsför något som kräver ens fysiska närvaro – coaching-sessioner till exempel, eller en livekurs, workshop eller någonting sånt – vad händer om man blir sjuk och behöver ställa in, och man väljer att inte omboka utan återbetalar beloppen till kunderna? Vad händer då med provisionen? Varje scenario som man kan tänka sig är jätteviktigt att man bemöter på något sätt. Det behöver inte vara varje scenario för sig, men att det finns riktlinjer för vad som gäller när det blir problem med pengarna.
Här kan man ju tänka att det handlar mycket om att skydda sig själv – att man inte vill behöva lägga tid på att diskutera sådant i mejl med affiliates – men jag tycker att det lika mycket handlar om att skydda affiliatens rättigheter.
Jennie: För det här är ju ett utbyte, där det inte bara är vi som ska ha det bra för att andra sitter och marknadsför och vi får in lite extra pengar på det, utan det är också andra personer, företagare eller privatpersoner beroende på hur man lägger upp sitt affiliateprogram, som ska lägga ner tid på det här. De ska lägga ner energi och kanske även resurser, och då måste man ju som deltagare kunna känna en trygghet i att det här är seriöst. Man ska kunna se det i villkoren – att det här inte bara är någon som tar pengarna och drar, utan att det finns tydliga riktlinjer för vad som händer i olika situationer. Då kan man känna sig trygg i att lägga ner den tiden och energin på att faktiskt ha det här som ett litet inkomstben i sitt företag eller i sin vardag.
Sofia: Ja, precis. Och som du säger också, det här handlar om att det ska vara seriöst. För de ska ju också lägga sin relation med andra personer i det här. Om den som har affiliateprogrammet inte är seriös eller inte levererar, då blir det inte roligt för affiliaten heller. Så det är viktigt att ha det i åtanke generellt när man utvecklar den här typen av program – att det verkligen är ett utbyte och att man måste se till bådas bästa.
Sen en annan del i villkoren som är bra att lägga ner lite extra tid på, skulle jag säga, är begränsningar. Det är kanske inte jättekul, men det är viktigt att ha med. Man kanske får tillgång till lite förhandsinformation om vissa saker – datum, bonusar och så vidare – om man är affiliate. Man kanske får tillgång till grafiskt material, bilder, texter och liknande som man får använda i marknadsföringen. Då är det jätteviktigt att tydliggöra var man får publicera det här materialet, och var man inte får göra det. Annonsering är en sån jätteviktig sak också, som ofta tar upp stor del av villkoren i mer traditionella affiliateprogram. Där förklarar man att man inte får annonsera på det här materialet, man får inte utge sig för att vara företaget, utan det måste vara tydligt att det är affiliaten som är avsändaren. Så det är bra att tänka igenom sådant – var får man publicera, under vilka omständigheter, tider och så vidare – för att slippa hamna i diskussioner eller missförstånd.
Jennie: Jätteviktigt ju. Det behövs ju sådana delar också för båda parter. Man kan inte glömma just det här. Vi ska gå in på provision och sånt strax, men tekniskt kan det ju faktiskt också spela in – det handlar om cookies, tider på cookies och länkar. Traditionellt får man ju en länk, och har någon annan då skickat en länk till samma kund, så gäller inte din länk fast du kanske tror att du har rekommenderat den. Det finns många olika sätt att lösa det här på, och det där är ju liksom en av grunderna – att man behöver förstå hur det fungerar, och varför köpet kanske inte registrerades på dig fast du trodde det. Som sagt, vi ska inte gå in på det idag – annars blir det ett tvåtimmarsavsnitt – men man kan faktiskt lösa det på olika sätt. Man behöver inte alltid en länk från ett program till exempel, utan man kan göra det på andra sätt också. Men jag håller helt med om att det är superviktigt i villkoren att verkligen förtydliga de här sakerna.
Jennie: Och jag tänker just det där då – som digital företagare, vi säljer våra kurser, vi säljer medlemskap, vi säljer andra saker – vad tycker du är viktigt att tänka på när det kommer till provision och andelen man ska ge bort? Som du säger, vissa faktiskt ger ju liksom större delar av ens tid, medan kanske någon annan har en mer passiv kurs. Hur tänker du där?
Sofia: Ja, provisionsfrågan är väl lite samma stuk som prisfrågan – den är jättesvår och väldigt individuell. Någonstans handlar det om att hitta balansen mellan den egna arbetsinsatsen på det man säljer, de egna kostnaderna man har och vilken insats man förväntar sig från affiliaten. Är det en produkt med hög arbetsinsats, som coachingtillfällen, livekurser eller workshops där man själv måste vara närvarande och leverera, så ska provisionen kanske vara lite lägre. Det behöver finnas utrymme för att man själv ska få betalt för sin tid. På samma sätt, om man har stora kostnader kopplade till det som affiliaten marknadsför – till exempel lokalhyra, annonsering eller tekniska verktyg – då blir marginalerna mindre och provisionen måste vara lägre.
Och sen beror det också på affiliates egen arbetsinsats. I vårt program, det som vi precis har lanserat – när det här avsnittet kommer ut – handlar det ju kanske mest om att någon gör en muntlig rekommendation till en kompis eller kollega. Där är ju insatsen väldigt liten, så då ska man kanske inte ha jättemycket betalt för det, utan mer en liten ”slant”, som du sa tidigare. Men i system som det du körde under Onlinekursdagen, där personer verkligen är med och marknadsför ett event i sina egna kanaler, skapar innehåll till sociala medier och skickar ut mejl – ja, då ska man kanske ha mer betalt för det arbetet.
Generellt sett är provisionerna mycket högre vid digitala produkter än vid fysiska. Är man van vid fysiska produkter, eller har man själv varit affiliate i traditionella nätverk, är man kanske van vid procentsatser på 3–7 %, ibland upp till 8 %. Men så lågt är det inte när det gäller digitala produkter. Jag skulle säga att man kan lägga sig någonstans mellan 20 och 60 %.
Jennie: Ja, precis.
Sofia: Man får känna efter själv, och man kan också testa sig fram lite. Om man lanserar ett program och ser att engagemanget är lågt, kanske provisionen ligger lite för lågt och man behöver höja den för att det ska kännas värt för deltagarna. Det är dock väldigt svårt att säga generellt, för det finns så lite information om det här. Om man tittar på andra typer av prissättning finns det ofta mycket data att hämta om man googlar, och man kan jämföra med konkurrenter. Men när det gäller affiliateprogram för mindre företagare som säljer digitala produkter finns det nästan ingen information där ute.
Och det är väl också lite av anledningen till att du, Jennie, ville ta fram en egen affiliatekurs just för digitala företagare. Kan du inte berätta lite mer om det?
Jennie: Ja men precis, visst är det ju så. För det som du säger, det finns saker där ute om fysiska produkter eller amerikanska program eller så. Men vad jag och vi har sett så har vi ju inte hittat någonting som finns på svenska för just digitala kurser, digitala produkter, medlemskap och så. Man har ju ofta mycket kunder när man säljer kurser eller medlemskap eller andra typer av digitala erbjudanden, och många får ju transformationer. Gör man det på rätt sätt så får kunderna bra transformationer av ens program eller kurser och vill gärna vara med och rekommendera och gör gärna det. Men hur kan jag då ta hand om dem?
Det är just den som jag upplevde att det fanns ingenting riktigt bra på svenska, inget som jag kände var integritetsmässigt rätt med mitt heller, utan att det mer kändes som att affiliate är lite rundslängt med någonting som är ”du ska sälja min kurs åt mig gånger tusen”, den varianten. Därför sa jag när du kom in att vi ska ta fram en egen affiliate-kurs. Jag har bara inte hunnit, snälla du är bra på det här, kan du hjälpa till, och att vi hjälps åt att ta fram det här.
Så att det var ju där vi landade i att vi ska ha fram en egen, för vi har ändå gjort resan själva och vi gör resan själva, och vi kommer vara med och liksom stötta och lägga in all kunskap och information som vi har i det här. Så att ja, vi har ju tagit fram, där du har varit delaktig Sofia, i en egen affiliate-kurs som heter Sälj mer med affiliates, som är specialanpassad för svenska företag, svenska affiliatenätverk, för just digitala kurser, produkter, medlemskap och den typen.
Så det känns ju superkul, och hittills så har vi haft det... Vi har inte sålt den någon gång, vi har haft med den som bonusar till Miljonlabbet som vi lanserade ganska nyligen, men vi kände liksom att vi fick lite frågor om den och tänkte att det är nog fler som verkligen vill göra det här. För tänk vad mycket intäkter man faktiskt sitter på i det här, och hur mycket intäkter man faktiskt kan hjälpa sina kunder också att få ytterligare, så man kan ge dem ytterligare ännu mer saker.
Så nu ska vi faktiskt lansera den utåt sett för första gången, och det blir ju nästa vecka då, utifrån när vi lyfter fram det här. Så jag tänker att jag pratar lite mer om det på slutet om någon är nyfiken. Men så är det, så vi har en egen som heter Sälj mer med affiliates 📝 Affiliate, som vi kommer att lansera här nu för första gången nästa vecka. Det ska bli så spännande. Ja, det ska bli jättekul tycker jag.
Och Sofia, eftersom du har varit med också i den här. Du har ju varit den som har... Det är också lite kul faktiskt att det är Sofia som har spelat in den här kursen. Sen har vi jobbat med den ihop, absolut, och vi har tagit fram grunder i material och de här bitarna. Men det är också en liten spännande grej för mig att faktiskt någon annan än jag är med och pratar i mina kurser, men jag tycker det känns jätte, jättebra och det är ett sätt att liksom bygga oss större också, digitala entreprenörer. Men det känns klockrent tycker jag. Men jag tänker, kan inte du berätta lite mer om faktiskt de här olika delarna i den kursen?
Sofia: Ja, i sann Digital Entreprenör-anda så är det en heltäckande kurs skulle jag säga, där man får hjälp från start till sista delen i hela den här processen. Man får någon att hålla i handen som hjälper en genom hela resan.
Vi går igenom alla olika delar som man behöver göra och ha koll på för att skapa ett eget affiliate-program. Vi tittar på vad affiliate är för någonting, hur olika program kan se ut och lite olika upplägg. Vi pratar om provision och sådär. Vi tittar också på de tekniska lösningarna, och det är kanske just det som många kommer vara mest intresserade av i den här kursen.
För just det tekniska, när man driver ett mindre program, kan ju ställa till det lite. De flesta som har affiliate-program gör det ju via de här stora nätverken. Det finns tre–fyra stora i Sverige, och då är det de som står för de tekniska lösningarna. Det är kanske inte någonting man är så sugen på när man är ett mindre företag, för då måste man dela med sig av provisionen, det kostar, och man har mindre insyn i vem det är som kan anmäla sig till programmet och så vidare.
Så vi tittar på lite olika lösningar för länkspårning, vilket är det traditionella där man får en länk som kopplar samman köpet med en viss deltagare. Och har man inte tillgång till de plattformarna, eller inte vill ha den extra kostnaden, så tittar vi på alternativa spårningsmetoder som man kan använda i de allra flesta kursportaler, skulle jag säga. Det är lite enklare och passar bra för mindre affiliate-program eller om man tycker att det är jobbigt med det tekniska.
Sen tittar vi på villkor och på reklammarkering, som också är en viktig del i det här – särskilt om man har många som är ute på sociala medier. Man vill ju inte hamna i kläm med lagen, vilket man faktiskt riskerar att göra om man har ett affiliate-program. Annonsör heter det för övrigt på svenska.
Och vi tittar på hur man kan presentera informationen i sin kurs och vad som är bra att skicka med affiliatetagarna. Som sagt, det är en väldigt heltäckande kurs. Går man den så kommer man i god ro kunna lansera sitt eget program och verkligen ha nytta av det, skulle jag säga.
Jennie: Ja, nej, den känns fantastiskt bra tycker jag. Och som vi sa, så är det ju för första gången nu som vi kommer att lansera den utåt som en separat kurs. Det har, som sagt, bara varit en bonus tidigare och inte gått att köpa. Men nu kände vi att vi ska i alla fall lansera den en gång i år och se lite vad som händer, och faktiskt kunna vara med och bidra till andras affiliate-program.
Kursen kostar 4 995 kronor exklusive moms normalt sett. Men den här första gången tar vi 1 000 kronor rabatt, så 3 995 kronor. Det blir alltså ungefär 20 procent rabatt, och det går att delbetala som vanligt.
Så nästa vecka, den tionde till trettonde november, kommer vi att öppna upp försäljningen av den här kursen. Håll koll i våra kanaler, så får du mer information om vad som händer och har möjlighet att ta del av rabatten.
Och sen den här mallen som vi pratar om i avsnittet, den som vi har tagit fram för många tiotusentals kronor, har vi också gjort tillgänglig som en extra grej man kan lägga till – bara för att göra det enklare. Det är en otroligt liten kostnad jämfört med vad vi har betalat för den. Den är anpassad och går snabbt att ta in och justera till sitt eget program. Den finns alltså också som ett tillval om man skulle vilja det.
Klockrent! Jag tänker så här, Sofia – är det något ytterligare som du vill skicka med? Jag tänker att vi har hunnit med en hel del i det här avsnittet. Det finns förstås mycket mer i kursen också, men har du något sista tips som du skulle vilja dela med dig av till någon som vill komma igång med ett eget affiliate-program?
Sofia: Ett sista tips är nog att vara väldigt väl förberedd innan man lanserar. Det är många rörliga delar i ett sånt här projekt, och när man väl öppnar upp och blandar in andra i projektet så kan det bli lite svårt – eller snarare mer omständligt – om man behöver backa på vissa saker. Man kanske inser att ”nej, den där grejen i villkoren blev inte bra, jag måste ändra”, och då måste man kontakta alla som deltar och säga att villkoren har uppdaterats.
Så mitt tips är att verkligen sätta sig ner och förbereda allting ordentligt. Se till att allt finns på plats och att det är korrekt innan man lanserar. Och det kan man ju antingen göra själv eller så gör man det tillsammans med oss i kursen.
Jennie: Jättebra! I vår värld ska det här vara ett kul samarbete med våra kunder – en rolig sak där både vi och kundens kund kan få ett win–win–win i det här. Om man däremot går in i det för oförberett, och det blir för mycket strul, så kan det bli en tråkig upplevelse där det bara blir tjafs eller krångel, och det vill vi verkligen undvika.
Ja, men så härligt! Då tänker jag, Sofia, att vi hoppas att ni som lyssnar har fått med er en massa bra tankar kring affiliate, och att du självklart funderar på att faktiskt ha det här för dina egna digitala erbjudanden också. För det är en supermöjlighet – inte bara för dig, utan även för dina kunder och ditt community.
Så stort tack, Sofia, för att du var med i podden igen och pratade affiliate med mig. Och jättekul att fortsätta jobba ihop kring det här också i Digitala Entreprenör framåt.
Sofia: Ja, tack för att jag fick komma.
Jennie, outro: Jag hoppas att du som lyssnar fick med dig mycket att tänka på kring ditt program, och att du blir sugen på att börja bygga en sån här typ av inkomstström mer strukturerat i ditt eget företag. Vill du ha vår hjälp, så ska du, som sagt, hålla ögonen öppna nästa vecka – den 10:e till 13:e november – då vi för första gången kommer att öppna upp för vad jag vet är Sveriges enda kurs för att skapa egna affiliate-program på svenska för digitala kurser, medlemskap och så vidare.
Och vid den här första lanseringen av kursen Sälj mer med Affiliate kommer vi alltså att ha 1 000 kronor rabatt. Så håll utkik nästa vecka!
Tack för att du lyssnade på Digital Entreprenher podden. Om du också vill bygga ditt digitala imperium med onlinekurser och digitala produkter - gå till digitalentreprenher.se där du kan komma igång direkt. Är det någonting som du undrar över eller vill bolla med mig? Skicka mig ett meddelande på Instagram.
Har vi inte connectat där än så är mitt konto Digitalentreprenher. Glöm inte heller att gilla, ge podden en recension eller dela den med en vän om du gillar den. Vi hörs i nästa avsnitt av Digital Entreprenher podden.