Jennie, intro: Hello Future Millionaire. Du lyssnar på Digital Entreprenher podden. Podden för dig som vill bygga ditt digitala drömföretag - med onlinekurser och digitala produkter. Vi tar din kunskap eller livserfarenhet - och paketerar den till din egen digitala produkt- som du kan sälja för miljoner - oavsett nisch.
Jag heter Jennie, det här är precis det jag har gjort och det har inte enbart gjort mig till miljonär på bara några år. Jag har också mitt drömföretag som stödjer den helt fria livsstil som jag vill ha. I den här podden så delar jag med mig av min egen erfarenhet efter tio år som egen företagare och jag ger dig konkreta strategier och verktyg helt utan fluff.
Mitt mål är att hjälpa så många kvinnor som möjligt att göra samma sak och styra sina liv och inkomster så att de kan njuta av det liv som vi har här och nu. Jag har redan hjälpt hundratals och nu är det din tur. Har du wifi och en vilja så hjälper jag dig med resten. Tillsammans är vi ostoppbara. Vi är Digital Entreprenher.
Jennie, avsnitt: Du kanske är där nu. Du har börjat sälja. Du kanske gör 30, kanske 50, kanske 75 000 kronor i månaden. Det rullar på, men det sliter också. Du jobbar mycket hela tiden och du gör väldigt mycket själv. Och kanske så sitter du och undrar där: hur ska jag ens kunna nå 500 000 kronor i månaden på det här sättet utan att gå sönder längs vägen?
Och i det här avsnittet vill jag ta dig igenom det här skiftet som kommer att behövas för att gå från 50 000 till 500 000 i månaden. Och det här är inte bara i din business – det är i dig också. För det kommer inte bara vara vad du gör, det kommer vara hur du tänker, prioriterar och bygger som avgör om du stannar kvar där du är eller tar dig till nästa nivå.
Så jag tänker att vi dyker in i det här. Om vi tittar på något som jag kallar för fokus vs FOMO – fear of missing out. Alltså tittar vi på 50 000-du. Jag tror att när man är på den nivån – och jag själv känner igen mig i allt det här, så det är därför jag också kan säga de här sakerna – men jag kände så här: jag tror att den personen också ständigt skapar nytt. Man springer på en ny idé, ett nytt erbjudande, en ny grej som du har sett någon annan göra. Borde inte jag ju också ha ett medlemskap? Jag såg att han hade det – det verkar ju vara jättebra. Man får ett splittrat fokus. Man ägnar tid åt det som liksom känns bråttom. Man kanske mer planerar vecka för vecka, knappt – eller dag för dag. Man lanserar när man måste, man skapar när man får en lucka. Man är liksom väldigt mycket splittrad, har ett splittrat fokus.
Och jag tror en 500 000-kronorsmånadsperson – om vi hoppar till den då – den har tydligt erbjudande och en plan som du förfinar och bygger upp strukturer kring. Du jobbar mer på att förbättra än att byta. Du fokuserar, du prioriterar mer rätt och blir bättre på färre saker. Du tjänar mer på att göra mindre. Det är konstigt, men det är verkligen så. Du har kanske ett signaturerbjudande med en genomtänkt erbjudandetrappa.
Och det är ju nästan inte så att du behöver mer än ett erbjudande för att omsätta så här mycket. Eller kanske någonting till på det. Men istället för att bara byta och hoppa runt så prioriterar du. Du finslipar. Och även om det är någonting som skriker högt just nu så vet du att du tar det som är viktigast först.
Du har ett årshjul – du vet när du ska sälja vad, du vet när du är ledig, när du är ledig, och vad allting ska leda till. Det blir inte bara någonting där man springer och släcker bränder. Jag tror att skiftningen här får bli från reaktion till riktning på något sätt – från att skapa ett system och inte fler produkter, till att skapa fokus. Bli bättre på något eller några saker istället för att knappt hinna med och bli bra på någonting.
Så jag tror att fokuset är ju en jättestor del i att flytta sig från 50 000 till 500 000 kronor – 500 000-kronorsmånader. Och jag tror också att det här med beslutsfattandet, som är nästa sak jag skrev upp, är lite kul versus fakta. Jag ser jättemånga entreprenörer som kanske är på 50 000-kronorsnivån ungefär då, som drivs av den här känslan:
"Det här verkar kul, det här vill jag göra, det här borde jag nog göra, vad roligt det där borde vara, vad kul!"
När man är på 500 000-kronorsnivån upplever jag – och att snabbare ta sig dit, desto fortare går det också – att man tar mer datadrivna beslut. Alltså tittar på vad som fungerar, optimerar, man har tittat på vilka erbjudanden som funkar och vad man faktiskt borde satsa på – inte bara det som verkar roligt just nu, eller jag vill göra, jag är en kreativ person, så jag vill göra nya saker hela tiden.
Det tror jag att man verkligen har gått ifrån i den här delen. Att gå ifrån mer impuls till intention. Att man mer ser på fakta. Mer verkligen tar, på något sätt, CEO/VD-rollen i företaget på allvar. Inte bara: "Jag är soloprenör och jag vill göra saker som är roligt och jag hoppas att jag tjänar pengar på det. Varför tjänar jag inte pengar på det?" Nej.
Jag tror att när man tittar på det som funkar och optimerar, så kommer man kunna förflytta sig framåt – och inte bara göra sånt som är kul. Sen – man kan ha kul på 500 000-kronorsnivån också. Man kan ha jäkligt kul på den nivån. Men jag tror att det är en skillnad på den typen av två olika nivåer av ens företag, helt enkelt.
Tittar man på mindset och självbild då, så tror jag att man på kanske 50 000-kronorsnivån ser sig själv som en doer, som soloprenören som liksom ska göra allting själv. Och man vet ju att det finns folk där ute, men det är ju jag, det är mitt företag, jag ska leverera, jag ska göra de här sakerna. Jag är den som är soloprenören, jag levererar.
Och jag tror att den 500 000-kronors-i-månaden-du, den ser sig själv som VD:n i ett skalbart digitalt företag. Och den tar action accordingly, så att säga. Så jag tror att skiftet här, i de här bitarna också, är att du kliver in i din next level-identitet nu och börjar agera därefter redan nu.
Vad behöver ditt företag – om vi skulle bara titta utifrån sett, helt objektivt? Det här 500 000-kronorsföretaget i månaden – vad behöver det? Vad behöver du då bli för person för att leverera det? Vad behöver det här företaget för olika saker?
Jag tror att man måste kliva in i det här sättet att se, att göra, att skala upp, att tänka att det är åt det här hållet man ska. För det kommer ju vara helt stört och omöjligt i slutändan att göra allting själv.
Jag har tagit hjälp mer eller mindre från första stund egentligen, sedan jag startade Digital Entreprenher, med olika delar. För det är inte så att jag inte kan teknik. Jag hade ju bäst betyg i programmering på universitetsnivå i min klass. Jag är teknisk. Jag är sonen som pappa aldrig fick, brukar vi skämta om.
Jag och min tvillingssyster – jag är mer teknisk, logisk, jag är teknisk, jag har alla de här sakerna. Men det behöver ju inte betyda att jag sitter och gör alla de sakerna själv i mitt företag. De viktigaste sakerna som jag måste göra är det som genererar pengar in – det som är viktigt att jag sitter och gör, det som ger mest intäkter.
Så därför har jag till exempel tagit hjälp med att lägga in saker i kursplattformar och sånt från starten. Och jag ser att vi måste ha ytterligare hjälp och stöttning för att komma vidare snabbare. Jag vet inte hur många gånger jag har hört mig själv säga: “Nu är det jag som är stoppet igen. Nu är det jag som, nu är det min tid som stoppar upp. Nu är det jag som är bromsklossen igen.”
Och det är det här man måste bort ifrån. Och det känns som det går i nivåer, och nivåer, och nivåer. Så – kliv in i din nästa nivå-identitet och börja agera där utifrån.
Sen tycker jag också att en sak som jag ser skillnad på, kanske på mig själv men också hos andra entreprenörer, är att om vi tittar på den här 50 000-kronors-månaden-entreprenören, så kan jag uppleva ibland att vissa lägger lite av ansvaret på andra.
Det kan vara ens coach, det kan vara “algoritmen dödade min reel”, det kan vara olika sådana saker. Och att det lite blir andras ansvar, eller lite andras fel, att det blev sådär. Och det kan det ju absolut vara – att Instagram har dåligt flow och så vidare, eller att man vill att någon annan ska ta lite ansvar för en, eller att man tycker det.
Men när du börjar ta ansvar för ditt fokus, ditt företagsfokus, din energi och dina resultat – det är då som det verkligen kommer att ta fart. Alltså, när du slutar leta hinder och börjar ta kontroll istället.
För det är ju liksom... Det är så hemskt att säga, men det är ju ingen där ute som kommer att rädda oss. Det är ingen som kommer att lösa sakerna åt oss. Det är ju en del av det som det är att vara entreprenör. Vi behöver ta ansvar för våra företag och ta hjälp av andra personer – absolut – men det är vårt företag och våra resultat.
Så det tror jag är definitivt ett sånt skifte, om man känner igen sig i det här: att man måste ta det och ta ägandet mycket, mycket hårdare över sitt bolag.
Sen tror jag en annan sak också, om vi bara tittar vidare på det här med de personliga delarna, så tror jag att det här med ekonomi och investering är också ett skifte. Ett jättetydligt skifte för mig i alla fall. På 50 000-kronorsnivån – Jennie, och jag tror väldigt många med mig då – månadsvis så var man lite så här: Vad kostar det? Man håller hårt i varenda krona. Har jag verkligen råd med det här? Vågar jag det här? Får jag tillbaka på det här? Är det värt det?
Ska jag spara pengarna för att veta att jag har lön, eller veta att jag har en buffert till lönen?
Och jag tror mer sådär att när jag började våga investera ordentligt – och det var inte så att jag liksom sa: Nu tar jag hundratusen direkt – utan jag har köpt... Gud, jag vet inte hur många kurser, program och coachingar och sånt jag har.
Jag har ett helt Excel-dokument bara för att hålla koll på dem, kan jag säga, så jag har någon aning om vad jag har. Men det är liksom verkligen när jag såg – och första gången vågade riktigt kanske göra en lite större investering, vilket var runt... Den första investeringen jag gjorde i Digital Entreprenher var runt 20 000.
Men sen så började jag titta på coacher, och liksom så här: 20 000 för en månad, åh gud vad dyrt, nej jag vet inte... Och sen så hoppade jag in där. Och sen så hamnade jag i ett annat program, och sen så... ja, nu så betalar jag ju liksom över 100 000 för sex månaders coaching.
Jag har en amerikansk coach, jag har en svensk coach. Jag tänker mycket mer nu – och jag tror att 500 000-kronorsnivån-du kommer också tänka – istället: Vad ger det? och vågar investera i det som ger tillväxt. Och det är det som också kommer vara en av skillnaderna.
Och jag vet att det är svårt att gå över den här nivån. Jag har ju själv haft kunder som känner sig så här: “Gud, vågar jag investera 25 000 i dig Jennie, i en coaching till exempel?” Och sen så har man fått 75 000 tillbaka på två dagar.
Men det är ett svårt skifte. Men jag tror också desto mer man vågar ta det – ihop med alla de här andra delarna, ta ansvar – så kommer man också... alltså, det kommer gå mycket snabbare att få resultatet.
Men vågar, den här personen från 50 000 till 500 000 i månaden, går från att se kostnad till att se någon slags avkastning. Vad ger det här mig?
Det är samma när det kommer till teknikplattformar. Och det kostar 500 kronor i månaden, det kostar 1 000 kronor i månaden – ja, det gör det. Men tänk sen när du säljer tio kurser i månaden och tjänar hundratusen. Den här tusenlappen då är ingenting. Ingenting är ju fel ord, men den är väldigt liten i sammanhanget.
För att det är den som sköter all automatisering i bakgrunden. Så att vi slipper. Så den tror jag är en viktig grej.
Sen om man tittar vidare på själva företaget då, och hur det är upplagt och sådär, så tror jag att själva kundresan är en viktig del också.
Ja, jag tror att 50 000-kronors-vi, vi ser försäljningen som slutmålet. Det var liksom verkligen: Jag behöver ha det här säljet nu, nu och nu. Och jag vill sälja två av den här, tre av den här, tio av den här och tjugo av den här. Och det är det som är liksom hela grejen.
Och absolut, det är inte så att jag inte har mål att nå. Men jag ser också liksom så här – och jag tror att 500 000-kronors-du, eller 500 000-kronorspersonen, ser också försäljningen mer som ett steg in och som ett steg i en större resa på något sätt.
Det är klart att jag har ju som plan att ta mig kanske till 10–20 miljoner – om inte det blir ett företag jag inte vill driva själv, för då kommer jag inte göra det – men om jag tittar på att jag ser det på ett annat sätt nu, när jag omsätter mer, och att jag har fått gå däråt för att omsätta mer.
För det kanske var så: Jag vill upp till x antal i månaden eller x antal per år. Men sen när jag väl kom över den där 50 000- eller 80 000-kronorsnivån och hamnade på den här miljonomsättningen – sen efter det, för att ens komma vidare därifrån – då var man tvungen att se försäljningen som ett steg framåt.
Och att ett första köp kanske i min verksamhet, som jag ser idag, bygger ju vidare i en erbjudandetrappa. Det är erbjudanden back-end, alltså saker som händer. Det finns upsell, det finns downsell, det finns nästa steg, det finns en plan för verkligen vad jag vill hjälpa mina kunder med.
Så för mig: säljet är en sak – ett sälj in i Lönsam Onlinekurs till exempel – men det är ju något helt annat i det. Det finns något helt annat bakom. Och det tror jag också är en skillnad: att se helheten, inte bara ett köp.
Det kommer också vara en skillnad mellan 50 000- och 500 000-kronorspersonen eller identiteten i dig.
Sen tror jag, om man tittar vidare på sälj och marknadsföring, så tror jag att 50 000-kronors-du (och jag var kanske lite mer där när jag hinner), man känner också att man måste vara aktiv hela tiden, eller att man inte riktigt hinner. Man känner att det är en liten hustle att vara här och marknadsföra.
Man försöker springa på alla trender, man är också beroende av att vara aktiv, närvarande, kanske också live-lansera hela tiden. Och liksom varje försäljning kräver ett stort ryck.
Också oftast, tycker jag, att man skapar content dag för dag. Man testar olika saker. Man tittar också på sån här... vad kallar man det... vanity metrics – men verkligen så här: Hur mycket likes har jag? Hur mycket sånt har jag? Hur många delar, hur många är det som skriver och kommenterar?
När jag märker idag – om jag tittar på 500 000-kronors-plus då – så vet jag ju att det inte är det som spelar roll. Alltså, jag kan lägga ut ett inlägg, där jag får knappt någonting, och jag vet att det är det som kommer sälja mest.
Så jag tror att när du är 500 000-kronors-du, så har du en eller flera automatiserade säljflöden för en effektiv struktur – annars blir det för jobbigt. Du har en planerad marknadsföring, du har strategisk återanvändning av content, du har ett system som kontinuerligt genererar leads.
Inte där du hoppas på att du ska få in rätt mängd folk för att nå de mål du har – utan att du ser till att bygga ett sådant system.
Du har både de här lanseringarna, automatiserade tunnlar, back-end-erbjudanden, merförsäljning – sånt som säljer utan att du också bara måste vara där.
Sen blir lanseringen kanske den här växeln i en större motor. Men du har mer strategi. Du skapar utifrån den här kund- och säljtrappan. Och du tänker leadgenerering, du tänker thought leadership.
Du har ett helt annat fokus än bara: Nu måste jag sälja här just nu när jag hinner, och ser det inte längre som en utmaning att hinna med.
Det är ju den stora delen i företaget – just försäljning och marknadsföring. Så jag tror att man också går från manuell till strategisk försäljning. Kanske också från kampanjtänk till mer kalibrerat system, om man får kalla det så. Och så kanske inte bara skapa innehåll som engagerar – utan tänka: Vad är det som verkligen konverterar?
Sen om vi också dyker vidare i dig och ditt företag, så tror jag så här: 50 000-kronors-du – om vi tittar på du versus team och system – så tänker jag att 50 000-kronors-du, där är du navet.
Allt, i stort sett, går genom dig. Nästan allt gör du själv – eller kanske allt. Och du tänker också lite så här: “Det är snabbare om jag gör det, det är lättare om jag gör det.” Och det funkar ju rätt bra. Och jag kan ju det här, så varför ska jag låta någon annan göra det? Och jag tror att, av egen erfarenhet, så ser jag ju att 500 000-plus-kronors-du – och en bra bit innan det, kan jag säga – desto fortare man börjar bygga bort sig själv. Och då menar jag inte att man inte ska göra någonting. Man är fortfarande där och gör de viktiga sakerna, där man tycker det är kul.
Men att man hinner ju inte allting. Man kommer bli en... alltså, som jag ser mig, så är jag liksom en kugge i kugghjulet på något sätt. Jag är inte den enda, utan jag är en av några stycken som gör olika saker, för att det ska bli ett större hjul som hinner snurra mer än vad jag själv klarar av att leverera.
Så jag försöker bygga bort mig själv så mycket som möjligt. Det är svårt i ett företag där man är soloprenör i grunden, där man har underkonsulter som också har andra uppdrag, andra prioriteringar. Så det finns mycket i det också. Det finns mycket utmaningar i det.
Men att våga lita på att andra gör saker åt dig. Att du kan få till ett team. Att du kan ta in experter eller stöd. Du är fortfarande den som är kreativ ledare, men du är inte enda kugghjulet i det här systemet. Så jag skulle säga att skiftet är också att du inte längre bara är
operatören och göraren – doern. Du gör det som ger mest resultat. Och det är också därför du får ett bättre resultat. Och att du också vågar släppa taget för att kunna växa. Det kommer att vara ett måste på den nivån.
Sen så tror jag också, om man bara tittar på det här... alltså prissättning och mindset kring det – det tror jag fortfarande också är en sån sak som faktiskt flyttas med.
För man kan tänka lite så här: “Jag kan inte ta betalt för det här.” Till premiumtänket – och att man vågar göra det.
Så jag tror 50 000-kronors-vi är kanske lite osäkra fortfarande på vad vi kan ta betalt för. Vi underprissätter oss nog ganska ofta, gissningsvis, och är försiktiga, lite rädda när man kanske ska säga priset och inte riktigt vågar stå för det helt och hållet.
Jag tror 500 000-kronors-du, i den nivån, vet sitt värde. Man vet sin transformation – och man paketerar det för den kunden som vill betala de summorna. Och det är det man vågar stå för. Jag har inte jättemycket en-till-en-coaching. Jag skulle jättegärna vilja ha det, men det passar sig inte riktigt i min affärsmodell. Det tar lite för mycket tid, eftersom jag också har många kunder inne i mina kurser. Så när jag släppte några platser nu i början av hösten, då kostade de 90 000 för tre månader. Och jag visste att jag måste ändå ta de summorna – för att det ska vara värt det. Men vara värt det för att bryta av min affärsmodell som jag har normalt sett, och för att jag verkligen ska kunna ta mig tiden till att leverera det jag vill till de kunderna som jag faktiskt jobbar så tätt med.
Så – jag tror här vet du ditt värde. Du vet din transformation. Och du paketerar för det. Så du växlar mer från ändå lite så här sälja timmar till sälja värde, skulle jag säga, och vågar tro på att det här levererar – att folk vill köpa av dig.
Så den här förflyttningen tror jag också att du kommer att göra. Du kommer att göra det nästan automatiserat i en sån här förflyttning. Men du kommer nästan att behöva göra det för att kunna sälja mer också.
Det var några av de större sakerna som jag ser när det kommer till just att förflytta sig mellan 50 000 till 500 000-kronorsmånader. Och det här är ju inte ett avsnitt för att säga att du gör något fel, eller att jag gjorde något fel när jag satt på de nivåerna och satt fast där.
Utan tvärtom – är man ens i närheten av 50 000 i månaden, så har man ju bevisat att ens idé fungerar. Man har momentum. Nu handlar det ju om att kliva in i din nästa roll – och bli den som du behöver vara för att ta dig till 500 000-kronorsmånader.
Och hon tänker inte som du gör idag. Hon har ett system, hon har stöd, hon prioriterar annorlunda.
Och jag vet att det här kanske kommer låta jättekonstigt, men att omsätta 500 000 i månaden – eller kanske, just nu som jag gör med Digital Entreprenher, i snitt runt 650 000 i månaden – och jag ser att företaget bara växer och växer och kommer bli ännu mer nästa år.
Det känns lättare än 50 000-kronorsmånader. Och att ta sig upp till den här första miljonomsättningen, miljonåret, det känns lättare att driva ett sånt här bolag. Jättekonstigt – men jag tänker så här: desto mer man får struktur, färre saker, och får de här sakerna att fungera bättre, desto enklare kommer det bli.
Och desto snabbare du hoppar in i och lever i den här next level-versionen av dig själv, desto snabbare kommer du att kunna skala upp utan att känna kaos runt omkring.
För gör du samma sak som du alltid har gjort, så får du samma resultat, eller hur? Och jag kan säga att den här förflyttningen mellan 50 000-kronorsmånader och 500 000-kronorsmånader kan gå så mycket snabbare än vad du någonsin kan tro.
Det behöver inte vara så att man hoppar från: “Okej, nu har jag 50 000, då kan jag gå till 70 000 eller 60 000.” Eller om jag nu har en miljon i omsättning, så kanske jag kan komma till 1,2 eller 1,5 sen.
Nej – man kan hoppa från 1,35 eller vad jag hade, 1,4 till 5,7 på ett år. Det går definitivt att göra det. Jag har gjort det. Så jag vet att det går. Så det kan gå så mycket snabbare. Jag har sett andra ta stora hopp också. Så det handlar också om hur mycket du faktiskt kan fokusera och göra de sakerna som krävs av 500 000-kronors-du versus 50 000-kronors-du.
Det är det det också kommer att handla om. Och jag tror så här: vill du ditåt? Alla vill inte dit – och det behövs inte. Det är inte det viktiga. Men vilket är din nivå? Och om du vill dit – det börjar ju med att du bestämmer dig, och att du bygger det här steg för steg.
Är det så att du vill göra det här ihop med mig – med en person som har tagit de här kliven och är superredo att hjälpa dig hoppa och ta ett stort kliv till nästa nivå – så vill jag jättegärna göra det.
Och idag är det sista dagen att gå med i Miljonlabbet för i år. Det stänger efter idag, torsdag klockan 21 ikväll, när det här poddavsnittet släpps – 30 oktober. Och det här är ju verkligen ett program som inte bara handlar om kunskap, utan det här är implementering. Testa, tweaka, justera, sida vid sida, jobba med att ta det här nästa klivet och hur du faktiskt ska förflytta dig dit i ditt företag – med det du har idag.
Så det är det vi gör tillsammans. Och som sagt, det är enda gången det är öppet i år. Det här är ju första lanseringen av det, så det är just nu också ett riktigt bra lanseringspris.
Och när vi öppnar nästa gång så kommer det vara 20 % prishöjning. Det finns ett gäng goa bonusar såklart – som vanligt när det är Jennie och Digital Entreprenher – som också följer med nu under första lanseringen. Vi har precis också lagt till en extra bonus – en helt ny kurs. Alltså, du får en kurs på köpet kan man säga, som handlar om hur du säljer med affiliates också i din egen verksamhet. En extra intäktsström helt enkelt, där du kan få ambassadörer eller kunder att rekommendera dig.
Så det finns så mycket bra saker i det här, och som sagt – jag är jättetaggad, redo, står här redo att hjälpa dig att ta dig till nästa nivå. Så hoppa in på miljonlabbet.se – jag lägger också länken här under poddavsnittet. Häng med idag innan klockan 21, så tar vi och kör igång – och sen så hörs vi nästa vecka igen.
Jennie, outro: Tack för att du lyssnade på Digital Entreprenher podden. Om du också vill bygga ditt digitala imperium med onlinekurser och digitala produkter - gå till digitalentreprenher.se där du kan komma igång direkt. Är det någonting som du undrar över eller vill bolla med mig? Skicka mig ett meddelande på Instagram.
Har vi inte connectat där än så är mitt konto Digitalentreprenher. Glöm inte heller att gilla, ge podden en recension eller dela den med en vän om du gillar den. Vi hörs i nästa avsnitt av Digital Entreprenher podden.