196. Från första kursen till till miljonlansering - Monicas resa med Pensionsguiden
Jennie, intro: Hello Future Millionaire. Du lyssnar på Digital Entreprenher podden. Podden för dig som vill bygga ditt digitala drömföretag - med onlinekurser och digitala produkter. Vi tar din kunskap eller livserfarenhet - och paketerar den till din egen digitala produkt- som du kan sälja för miljoner - oavsett nisch.
Jag heter Jennie, det här är precis det jag har gjort och det har inte enbart gjort mig till miljonär på bara några år. Jag har också mitt drömföretag som stödjer den helt fria livsstil som jag vill ha. I den här podden så delar jag med mig av min egen erfarenhet efter tio år som egen företagare och jag ger dig konkreta strategier och verktyg helt utan fluff.
Mitt mål är att hjälpa så många kvinnor som möjligt att göra samma sak och styra sina liv och inkomster så att de kan njuta av det liv som vi har här och nu. Jag har redan hjälpt hundratals och nu är det din tur. Har du wifi och en vilja så hjälper jag dig med resten. Tillsammans är vi ostoppbara. Vi är Digital Entreprenher.
Jennie, avsnitt: Välkommen till ett fullmatat avsnitt av podden där vi idag får möta Monica på Pensionsguiden, expert på någonting som många företagare lite blundar för, nämligen pensionen. Men Monica har inte bara gjort pension begripligt hon har också gjort det riktigt lönsamt. I det här avsnittet så pratar vi både om pengar, investeringar och hur du som egenföretagare kan tänka smart kring sparande och pension och om hur Monica gått från en första lansering till en miljonlansering av sin onlinekurs som kostar under 5 000 kronor. Vi pratar om hur hon har byggt upp sin kursverksamhet- vad som faktiskt gjorde skillnad i hennes senaste lansering- varför hon också funderar på att automatisera delar av sina erbjudanden- och hur hon ser på att sälja utan att vara säljig.
Så häng med, det här avsnittet kombinerar både en trygg ekonomi- och digitalt entreprenörskap i ett riktigt inspirerande samtal.
Jennie: Hej Monica och varmt varmt välkommen till Digitala entreprenörspodden. Vad härligt att få ha dig här äntligen.
Monica: Åh vad härligt att få vara här. Jag som har lyssnat så mycket på dina avsnitt när jag har gått mina promenader. Så jättekul.
Jennie: Ja men vad kul. Jätteroligt. Och jag och Monika har ju nästan haft ett poddavsnitt innan vi tryckte igång det här. Så det här kommer bli ett superavsnitt är jag helt helt säker på. Jag tänker för dem som inte vet vem du är Monika. Kan du inte berätta lite kort om dig själv. Kanske din bakgrund. Varför hamnade du i pension och det du gör idag. Och pensionsguiden. Lite mer också vad du gör i ditt företag och hjälper andra med?
Monica: Självklart. Bakgrund, it-konsult eller jobbat som projektledare i försvarsindustrin i många år och gick in i väggen ungefär tio år sedan. Och då blev det så otroligt tydligt att jag inte… Passade där längre. Många år, övertid, bra lön, mycket tjänsteresor kort och gott. Och då började jag ju titta på min ekonomi och mina möjligheter Vad kan jag göra när jag blir stor? Och jag var ju typ 48 eller något sådär, så jag var inte jätteung heller. Och ville absolut inte ha någon ny anställning och började då titta på min pension.
Loggade in där, kollade för att se hur mycket pengar har jag. Kan jag gå i pension vid 55? Ja, det var ju inte jättemycket. Jag tittade på mitt tomma sparkonto. Tittade på hur mycket jag spenderade. Och i takt med det här då så... Jag konstaterade att det här måste jag göra någonting åt. Jag läste på, jag gick kurser.
Efter något år så sa jag upp mig och startade eget och hade absolut ingen aning om vad jag skulle göra först. Och då blev det liksom, ja men vad kan du då? Du har ju faktiskt jobbat som projektledare i 20 år, du kan ju göra det. Så då började jag it-konsulta och hade även då... Börja att hålla lite kurser.
Det kom ju ifrån att jag var ju ganska öppen med att jag ville lära mig mer om det här och jag såg möjligheten att börja investera, att ta kontroll över sin ekonomi att leva smartare med sina pengar. Och då frågade jag vänner. Och så blev det lite kurser med några kompisar. Och så blev det något lite till.
Och så blev det lite till. Men det var ju ingenting sånt som jag skulle kunna driva ett företag för. Och speciellt inte för tio år sedan. Då betalade inte folk för sån verksamhet. För då vill jag ju hjälpa kvinnor till en bättre ekonomi. Och stärka deras ekonomiska självförtroende att ta för sig och så.
Så att då blev det... IT-konsultandet och det här på lite vänsterhanden. Och sen i takt med att det växte så blev det Pensionsguiden. Och det blev en Facebookgrupp för jag ville ha några andra att prata med. Det blev mer kurser. Så det jag gör idag är att jag hjälper ju andra som är i samma situation. Du behöver inte ha gått in i väggen men du vill ta kontroll över din...
Du vill förstå du vill förbättra den. Och... I samband med att jag även hade startat företag så började jag ju intressera mig hur pensionssparare och företagare, hur hanterar man sina pengar i bolaget på bästa sätt? Och då blev det ju liksom en liten nisch mot företagare också då. Det är ett stort, alltså pension är löjligt komplext om man grottar det.
Och för företagare i sydsamhället, där finns det ju ovanade möjligheter. Men det gäller att ta sig tid att sätta sig in i alla skatter och regelverk och sånt Och då vill jag göra det enkelt. Om jag har lagt hundratals timmar eller tusentals timmar på det här. Så kan väl jag ta mig lite tid och berätta på ett begripligt sätt.
På vanlig svenska till andra.
Jennie: Ja och jag tänker att vi ska dyka in ännu mer i resan med online-kurser allting. Men jag tänker en fråga först här innan vi går in på lite pension och så. Vad var det som gjorde att det blev just online och fokus på kurser när du blev egenföretagare?
Monica: Det var nog lite självsanerande utan det var ju samma med covid.
Jag hade ju små kurser innan och det är väl jättebra för min del att det kom för det var ju faktiskt stora kurser Vändningen för mig skulle jag vilja säga både varumärkesmässigt och så utan jag hade någon artikel i jag hamnade på någon löpsedel i Aftonbladet som ekonomisk fri och lite sådär vilket gav bra åter svall i liksom media och i Facebookgruppen och de kurser jag höll ja men då hyrde man lokal på stan och så var man en 6-8 personer och så satt man hela dagen och så kom de ut därifrån mer virriga än innan. Och när covid slog till så var jag med i aktiespararna och var medlem i Aktivstyrelsen i Solna Sundberg.
Så då började vi hålla några webbinarier och jag hade hållit några webbinarier tidigare via pensionsguiden men inte jättemycket. Och intresset var vansinnigt stort. För folk kan vara trötta av att titta på tv. Så då funkar det faktiskt att lyssna till dem med på ett pensionswebinarium. Så där blev det Och då blev det ju också logiskt att börja flytta kurserna online.
Och helt plötsligt så behöver jag ju liksom inte bara begränsa mig till de människor som bor i Stockholm. Utan jag kunde ha någon som satt på Kanarieöarna och någon i Kiruna liksom.
Jennie: Ja men vad spännande, jag fattar ju det är ju, vill man gå bredare kanske inte som du säger vara fysiskt på plats och så blir ju onlinekurserna en bra väg in dit tänker jag.
Så vi ska snart dyka in lite mer i det men jag tänker jag kan inte ha dig här utan att prata lite pension också. Pension för oss egenföretagare då, vad behöver man tänka på, vad mycket ska man avsätta, jag förstår att det här är stora frågor men kan du ge någon liten vad ska vi tänka på?
Monica: Driver du enskild firma då är möjligheterna begränsade, där gäller det ju mer att ha ett rejält överskott så att du får en bra intjäning till allmän pension innan du börjar sätta av, men driver du aktiebolag då har man ju helt andra möjligheter, då har du ju en palett av delar att välja mellan du kan ju själv sätta hur mycket lön du vill ta hur mycket ska ta i utdelning hur mycket du ska sätta i tjänstepension. Och då blir det ju både mer komplext och mer, i mitt tycke, roligare.
Nej men alltså, om man tittar på generella rekommendationer, då är ju liksom lön till brytpunkten och därefter utdelning eller tjänstepension. Jag kan ju tycka att utdelning är lite trevligare och sen spara privat. Vi är ju så sjukt fostrade som anställda. De flesta av oss har ju haft jobb innan att man ska ha tjänstepension.
Jennie: Mm.
Monica: Och då blir det ju att när man som företagare har kommit med näsan över vattenytan att då är det så här, ja men bra, nu måste jag skaffa tjänstepension. Fast det är ju egentligen inte kanske det du behöver. Du behöver ju säkra ditt liv som pensionär. Eller livet efter företaget. Och då är det inte givet att tjänstepension är ditt bästa medel. Du vill driva ditt firma tills du är 50 och sen vill du inte sippa drinkar men gör någonting annat. Eller du vill jobba mindre. Tjänstepensionen är ju låst till 55, då kanske det är bättre att blocka utdelningen ett antal år och spara privat eller investera i bolaget och ta ut utdelningen senare ska du sälja bolaget. Ja men då vill du kanske inte bygga kapital i det.
För då vill du ju kanske hinna tömma det innan du ska sälja den. Så att du inte ska betala så mycket skatt på den.
Jennie: Nej, det är ju rätt. Det är så olika också beroende på vad man vill och kanske hur mycket pengar man har i det också.
Monica: Ja och tittar man, som jag till exempel, jag har ju typ nästan 40 års arbetsliv bakom mig.
Jag har ju en tjänstepension som är bra sedan tidigare. Så jag sparar ju inte i bolaget eller bättre sagt tjänstpensionen. Jag lägger ju bara in kapital och investerar istället.
Jennie: Ja, här finns det jättemycket. Det märker jag ju själv att det känns så viktigt att ha koll på det här. Jag har ju suttit själv nu med bank och pratat om de här sakerna och det. Vad är bra och vad är inte.
Monica: Vad säger de då?
Jennie: Eftersom jag har en hel del pengar så tycker de att jag ska maxa tjänstepensionen och det har jag ju inte idag. Jag har inte ens 15% tror jag. Tjänstepension. Så de vill väl att jag ska upp till 35% och sen så är det ju kapitalförvaltning då som är grejen tror jag som de ser.
Och jag ser ju också att jag personligen ska bygga hus. Utdelningar såklart då i den mån jag faktiskt kan. Så maxar jag ju dem. Men det räcker ju inte riktigt Det är ju ett lyxproblem men så är det ju. Så att de försöker ju få mig att säga att det finns pengar till allt. Gör allt typ. Så känns det som.
Monica: Men har inte du mycket tjänstepension så tidigare?
Jennie: Jo det har jag. Jag har en hel del faktiskt, har jag.
Monica: Behöver du verkligen tjänstepension i bolaget då?
Jennie: Nej det är det man funderar på. Monica, jag kommer boka ett möte med dig sen.
Monica: Många gånger har man inte det akuta behovet. Eller liksom att man behöver vissa...
Jag vet inte vad man säga. Vissa personer är mer trygghetsknarkande. Man vill känna man vill kunna logga in på min pension och se en viss summa. Och då spelar det ingen roll att man säger så att nej det är mer lönsamt att du tar ut utdelning i skatter och kronor räknat än att du sätter av till tjänstepension.
Därför det funkar inte utan du behöver ha din snuttefilt. Och då är det ju helt rätt att sätta av till tjänstepension Men om du redan har satt av eller har sedan tidigare, ja men då kan det ju vara bättre att titta på hur kan du få ditt kapital i bolaget att växa på bästa sätt och hur får du ut ur bolaget och betala minsta möjliga skatt. På ett sätt som är flexibelt för dig.
Jennie: Exakt, det är ju där vi sitter. Och det är ju just också, då hade de lite som argument också. Och det förstår jag väl också är sant. Men jag har inte allt så bra koll på allt det där. Men just att också det drar ju av resultatet om man sparar i pension också då.
Monica: Ja, fast du betalar ju 20,6 i bolagsskatt men du betalar 24,26 i särskild löneskatt i pension. Så det är ju billigare för dig att ta utdelningen än att betala tjänstepension
Jennie: Ja, jag fattar. Det är ju en djungel tycker jag som företagare som inte har grundkollen så.
Monica: Det finns ju inte ett modell 1a-svar helt enkelt heller som funkar. Utan är man ung så har man en viss inriktning Är du äldre så har du en annan inriktning.
Jennie: Jättekul att du pratar om just det här med förvaltarkapital då. För jag sitter ju själv också mer just och ser på det. För det ligger just nu på ett mindre konto skulle jag säga med. Ytterst ytterst ytterst lite ränta och någon säger ju sådär, lägg i pension lägg i fondsparande hur tänker du kring det här och hur har du kanske, om du vill säga någonting, hur du själv har valt att göra?
Monica: Dels är jag ju lite äldre som vi sa och sen har jag ju min pensionstrygghet sedan tidigare så jag har ju ingen tjänstepension och sen investerar jag mitt överskottskapital jag har ju två bolag, jag har Pensionsguiden som är ett dotterbolag och så har jag Minova som är mitt gamla it-bolag som är ett moderbolag Så att jag forslar upp alla mina pengar till mitt moderbolag och där investerar jag i en kapitalförsäkring och en aktiefonder på.
Och skälet till att jag har båda är att från det att man fyller 67 som det är just nu, då går ju arbetsgivaravgifterna ner till 10,21. Och 10,21 är ju lägre än både 24 och 26 i särskild löneskatt och 20,6 i bolagsskatt Så att då blir det ju billigare för företaget att betala mig lön och jag tjänar dessutom inte ny allmän pension så det är sådana här trippelvinn.
Men är man längre ifrån ja men då kanske man väljer en annan lösning då. Så att i kapitalförsäkringen ja det är ju pengar som går in som jag kan ta som utdelning och det är ju aktiefonddepån är ju det som jag kommer kunna använda till löneuttag eller utdelning
Jennie: Ja, det är jättesmart ju.
Monica: Men oavsett vad så bör man ju liksom sätta i av, se till att ens pengar jobbar och det är väl våran stora nackdel generellt som egenföretag eller småföretagare att vi är jätteduktiga på att driva våra affärer men vi är inte lika duktiga på att sätta våra pengar i arbetet.
Jennie: Nej, verkligen inte. Det blir bara liggande skulle jag säga.
Monica: Ja, för mitt bolag har ju två resurser. Det är Monica, hon är jätteduktig på att arbeta och sen allt kapital. Och de ska också vara duktiga på att arbeta. Så det är två arbetare som ska dra in pengar.
Jennie: Ja, det är ju jäkligt bra tänkt tycker jag. Ja, och Monica kommer berätta vart man hittar om henne och hennes kurser sen.
För alla er nu som det börjar snurra i huvudet på är jag helt säker på precis som det gör för mig nu. Så ja, men tack Monica. Tack för att du så delar med dig och Och Monica har också väldigt bra, vi ska komma till det sen, men Monica har också ett väldigt bra Instagramkonto sådär som man kan gå in och kika på det.
Mycket bra grejer och så. Så vi kommer till det om en liten stund. Men jag tänker, vi kan väl gå vidare lite med online-kurser onlinebusiness. Så jag tänker bara så här, jag tycker att din resa är så härlig från första onlinekurslansering till kanske de du har idag. Kan du inte berätta lite mer om den resan.
Monica: Åh nej men de första då hade jag ju inget mejlprogram jag hade ingen kursplattform jag skickade ut alltså då var det ju de här där man liksom bönade och bad nära och kära och de få som fanns min nyöppnade Facebookgrupp, det här var ju då typ 2020 ungefär början 2021 det var ju sjukt mäckigt.
Och köra kurser utan att ha ett teknikstöd. Och då lämnade man ju ifrån sig hela filmer och allting. Och det var kanske tio anmälda eller något sånt här. Och så tog man ju, vad tog man så här, 7,95 eller så här. Man var ju jättebillig i drift. Men samtidigt så lärde man sig ju. Så varje kurs blev dyrare och varje kursomgång blev bättre då.
Så 2021 skaffade jag MailerLite, mailplattformen. Och började med nyhetsbrev. Det blev en hemsida, det blev New Zenler som kursplattform. Och det gjorde ju en jätteskillnad. Alltså att inte ha teknikstödet är ju förödande skulle jag vilja säga. Det har ju varit ett måste för mig för att kunna skala. Och i samband med det där så liksom...
Förfinade man allt eftersom. Jag gick ju Amy Porterfields Digital Course Academy. Jag gick någon annan liten kurs där med framförallt den och lärde mig mer om kurser. Samtidigt så hade jag ju då ett konsultuppdrag på 80% så det här var ju verkligen vänsterhandshantering. Och sen i årsskift och då körde jag kurser ganska många gånger så att per år så jag körde kanske varje kurs 3-4 gånger per år men med ett mindre antal och sen blev det mer och mer och konstaterades att jag inte kunna växa så mycket mer om inte jag börjar annonsera och skala mer.
Så från årsskiftet så slutade jag IT-konsulta och det var ju ett rejält avbräck ekonomiskt men det frigav ju tid till att nu kör vi det här. Så att årets tema för 2025 har varit att skala upp och skala ner. Eller skala av och skala upp. Att ta bort det som inte ger någonting och gasa på det där det behövs helt enkelt.
Jennie: Ja men det är ju helt rätt. Jag frågade dig en gång om din första onlinekurslansering. Och jag älskade den. Kan inte du berätta om den och vad det gav ungefär och vad du skulle ha de pengarna till.
Monica: Ja nej men alltså den första kursen. Jag hade ju ingen dator hemma Eller jag hade en jättegammal stationär då och jag ville ha en laptop och jag ville ha något lite smartare. Men då satte jag som mål att jag får bara köpa en så dyr dator så att det täcker från de intäkterna jag får på kursen. Det blev en dator för typ 8000 eller så ja, det är inte dåligt det du.
Jennie: Ja men det är så häftigt att höra. För att ser man nu då från de 8000 till vart du faktiskt är nu att saker flyttar sig framåt om man gör det på rätt sätt och tar sig framåt. Och jobbar så som du har gjort. För nu har ju du gått vidare från de 8000 till din senaste lansering. Kan du inte berätta lite om den också?
Monica: Ja, jo men det är ju ta kontroll över din pension som är ju min flaggskeppskurs. Du får lära dig förstå din pension och planera och så jobbar du med dina pensionsförsäkringar och lägger en plan och optimerar dem och flyttar och fixar under 4-5 veckor dem. Det är superkul att följa deltagarnas resa och eftersom året i år var att skala upp så konstaterade jag att det här var ju året jag dessutom måste börja annonsera och började med det i våras och då lär man sig också vilken typ av personer man attraherar med olika annonser.
Jag hade lite mer... Motivationskurser eller annonser i början Och då drog man till sig de här Offerkoftor gnälliga Om man uttryckas lite elakt Och så att jag måste verkligen Tänka på att jag Likväl som jag ska attrahera rätt personer Så måste jag också oattrahera de andra. De som drar ner stämningen på kursen eller de som tar onödigt mycket energi. Jag hade en tuff lansering i februari, konstaterade att det var alldeles för mycket jobb för mig att hantera själv.
Jag började titta på att ta in en VA. Men landade i att jag ville automatisera mer och styra upp mer först. För då tog jag även in hjälp med annonsering och göra om mina funnels. För jag behövde in mycket, mycket mer människor. Om jag skulle sälja mer så finns det bara en viss mängd jag når organiskt via.
Det är en nyhetsbrev på 18 000 människor. Men ska jag nå brett så måste jag skala. Och då är annonser en bit. Göra om alla säljsidor och alla funnels. Utifrån allt vad jag hade lärt mig och lite till. Och det har jag lärt mig i kursen hos dig sen också. Stängde ner möjligheten till enskild coachning för att fokusera på kurserna och den biten. Satt upp en enskild mejl för att bara hantera kursanmälningar och webbinarier och sånt. Så att inte det kommer in i min vanliga mejl och ett autoreply och en hjälpsida och lite sådana grejer. Annonsbudgeten blev ju typ så här, jag ska säga 20-dubblad eller något sånt.
Nej men det ju där jag får, via Facebook-annonsen är det jag har fått in människor till mina webbinarier. Jag håller överlag webbinarier säger i alla fall en gång i månaden på olika teman, kostnadsfria. Ibland med gäster och ibland själv. Och nu också då även sådana här de här säljwebbinarierna blir ju lite mer intensivt.
En stor skillnad mot lanseringen i februari var ju att då hade jag Zoom eller har jag fortfarande för mina webbinarier och då hade jag gränsen tusen deltagare och sen är det ganska högt prishopp upp till 3000 som är nästa nivå och då var jag nog för snål helt enkelt för att gå från 1000 till 3000 men den här gången så var det såhär, nej men vi kör det får bära eller brista så att jag körde tre webbinarier och de tre blev fullbokade så jag hade 9000 människor på TCL-webinariet.
Jennie: Ja, det är mycket folk där.
Monica: Ja, och då blev det ju, jag hade ju gjort om mina presentationer lite mer utifrån dina mallar och tips också, så jag har ju blivit mer pushig mer säljig, men ändå är det mer på mina villkor som jag tycker är rimligt om. Mer intentional om man ska säga, i både kommunikationen i Facebook-gruppen och i nyhetsbreven och tjejen som tar hand om mina annonser gjorde även satt upp e-postslingor så jag tar hand om bättre om de som kommer in både från webbinarierna men även från Facebookgruppen. Där kan man lämna sin mejladress och få en liten freebie när man går med. Vilket har det varit, jag tror att 6-7 tusen av personerna kommer från Facebookgruppen och lämnar adresser.
Jennie: Ja, jättebra. Vilken listbyggare alltså.
Monica: Ja, utan det är liksom i de här frågorna. Ja, men hittar du oss? Vad är du ute efter? Och sen vill du ha den här lämna med postadress. Så att det har ju liksom… Nackdelen genom att jag har gjort allt, så mycket samtidigt så är det ju svårt att säga exakt vilken del det är som fick nålen att flytta sig. En bit som du tipsade om det var ju att jag skulle köra en Q&A sista dagen, att då kan de få ställa sina frågor. Vadå? jag har ju berättat på webbinarierna och det står på säljsidan det finns väl inga frågor kvar? Men det var 60 personer ungefär som dök upp och 35 av dem köpte
Jennie: Ja, det är snyggt jobbat. Det är bra, alla steg i den här modellen, alla delar fyller en funktion.
Monica: Ja, så det var ju exceptionellt. Så det har varit jättekul. Och då blev ju miljonomsättningen nästan en netto men i alla fall brutto.
Jennie: Ja, det är fantastiskt alltså. Det är ju galet mycket pengar alltså.
Monica: Ja, ja, ja. Det var helt såhär oj hoppla.
Jennie: Men hur stora lanseringar har du gjort innan? Du har gjort rätt stora lanseringar innan också va?
Monica: Ja, men den i våras landade på... 600 tror jag netto eller något sånt där 550 netto.
Jennie: Så det är nästan en dubbling då.
Monica: Ja, men så har det ju liksom varit på att… Tittar man på liksom tillväxten på de här kurserna så har det ju varit att jag håller färre kurser och jag håller med mer deltagare per gång liksom. Och samtidigt som jag också höjer priset för varje gång.
Jennie: För det som jag tycker är så häftigt här är ju att vi pratar ju inte om en 10 000 kronors kurs eller 20 000 kronors kurs det här heller .Nej. det här är ju billigare. Vad kostar kursen?
Monica: 4 995 gick den på i år.
Jennie: Är det ink. moms det?
Monica: Ja, ink. moms dessutom.
Jennie: Ja, så jag menar det här, det är ju inte 18 000 som min kurs kostar, det är ju 5 000 inkmoms. Det är ju mycket folk alltså. Ja, så det blev ju 240 deltagare. Ja, fantastiskt. Jag bugar och bockar på den här änden, säger jag. Och bara säger, fasken var bra gjort alltså.
Monica: Nej, men det känns jättebra. Och uppenbart då att så som jag har drivit kurser hittills kommer jag inte kunna driva framöver. Du och jag har ju haft en diskussion tidigare om att du måste lägga grejer i evergreen och så. Och jag bara, men jag gillar mina live!
Jennie: Precis, ja. Den frågan har jag med här i intervjun ser du. För den var jag lite nyfiken på hur du tänker på nu. För att jag fattar ju, alltså live-kurser är ju... Det är ju kul att göra det live och man ska inte ta bort det om man inte vill det. Men just möjligheten att slippa också leverera allt gång på gång på gång. Kunna finnas i grupper, kunna sälja mer löpande hela tiden via automatiserade tunnlar rakt in utan att du behöver ha lanseringar. Så hur tänker du kring det nu idag då?
Monica: Dels i den här skala upp och skala ner eller skala bort så ger det ju det här att värdera ölvar i erbjudanden och... Jag kan inte köra så här stora live-lanseringar och ge den service jag vill ge.
Det här funkar på den här nivån men jag kan inte skala ännu mer. Jag vet ju att genom att jag bara kör den två gånger om året så tappar jag också kunder som inte kan köpa när de vill köpa. Så det är ju också en bit. Så jag kommer nog fortsätta med lanseringar och sen göra en kombination av inspelningar med en gruppcoachning. Och framförallt ta kontroll över din pension då.
Jennie: Det låter ju jättebra det.
Monica: Och sen andra kurser kanske bara blir inspelningar. Jag har ju några sådana dessutom idag redan.
Jennie: Precis och kanske att man skulle kunna göra några mer helautomatiserade säaljunnlar också. För vissa erbjudanden eller lite vi pratade om kanske ännu mer försöka bygga ihop kursen till nästa steg, alltså erbjudandet trappan på ett ännu tydligare sätt kanske det går att göra också.
Monica: Jag har ju försökt att ha byggt på och jag tycker att ta kontroll över din pension är ju fyra veckor och vissa tycker att det är aplångt, och den är inte jag med i, jag har fullt upp med make och barn och jobb och allt vad det är. Men har du inte en enklare? Ja men du gjorde väl en enklare kurs då istället och då tyckte jag att den var jättebra. Det var ju ingen som var intresserad i stort sett. Men den har varit bra som en downsell istället
Jennie: Och du har aldrig tänkt på något medlemskap eller något sånt som någon slutstation där?
Monica: Jo. Men jag är inte riktigt där än. Jag har det jag kallar för Pensionsklubben. Det finns en hemsida för det. Men jag måste jobba med det mer lite vad jag vill ha för det finns ju en förfrågan. Vi som jobbar mot FIRE till exempel, att man ska bli ekonom så blir det mera investeringsbiten. Vi vill ha någon att diskutera med. Vad kan vi bolla? Kan inte du hålla i tema och bjuda in föreläsare och så? Den är inte dum. Så det finns ju hur mycket som helst. Det som har varit begränsningen, det är ju min tid. Eftersom jag inte vill jobba heltid.
Jennie: Nej det fattar jag. Jag tror du har hur mycket möjligheter som helst verkligen och jag gillar också att du tänker att man skulle kunna gå med när som helst för då kan du nog låta live-lanseringarna vara kvar såklart men göra lite mer tunnlar kanske jobba ytterligare låta dem komma in via någon evergreen tunnel tänker jag så köper de inte då då kan de ju vara riktigt varma till nästa live-lansering istället.
Monica: Ja. Det är nog ett måste, helt enkelt. Det låter lite så.
Jennie: Men så kul och bara så häftigt att höra om miljonlansering. Det är väl inte så vanligt än i Sverige, tänker jag. Så det är jättekul att du berättar lite mer om hur du har gjort. Alltså det här också att våga ta det där steget. Ja, det kostar jäkligt mycket mer i 3000 i Zoom.
Alltså det är ju en jättestor hopp mellan 1000 och 3000. I sammanhanget så blir det ju en piss i universum. Det är ingenting. Det här att våga ta de där stegen är också det som gör att man tjänar mer. Upplever jag i alla fall.
Monica: Ja. Och det är ju det som gör det möjligt. Att jag gör en bra lansering nu. Då har jag ju tid och pengar att kunna lägga på Facebookgruppen, och på att hålla mina gratiswebbinarier. På att skriva bloggartiklar som är lite mer komplicerade och så. För det är ju sånt som tar tid annars.
Jennie: Ja, verkligen. Spännande, det här skulle vi kunna prata om hur länge som helst för här finns det hur mycket som helst att dra i men jag tänker lite det här att sälja, känna sig säljig hur känner du det, hade du jobbigt med det i början eller har du jobbigt med det fortfarande att du känner dig lite säljig eller jag tror att många som lyssnar, det upplever jag när jag pratar med folk, de känner jag vill inte vara så säljig, vill inte skicka för många mejl jag vill inte vara för pushig på ett webinar till exempel. Hur tänker du där?
Monica: Nej men jag är väl som alla andra svenskar ,Gud vad jobbigt! Jag gick man ju in i Porterfields kurs och då har du ju den amerikanska säljheten som verkligen ger mig bara utslag.
Jennie: Ja, den är riktigt är hård den.
Monica: Ja och då var det liksom… Hon har ju sina webbinarier med alla och jag bara nej nej nej det går inte. Så jag gjorde ju någon liten halv mesyr och sen med dina mallar och sånt så tuffade jag till det lite och för mig har ju skiftet varit till att jag inte säljer åt jag utan jag hjälper ju folk.
Jag har en kunskap som kan göra folks liv bättre. Och då är det ju tycker jag min förbannade skyldighet att jag gör det.
Jennie: Exakt! Och det är ju inte förrän någon köper våran kurs våran tjänst vårat program, vårat medlemskap som vi på riktigt kan hjälpa dem heller. För vi kan ju bara hjälpa dem en viss del i ett webbinarium eller ett gratismaterial eller en podd eller en blogg.
Monica: Ja men där kan man ju bara sprinkla. Jag brukar ha frågestund i slutet av mina webbinarier men det blir fortfarande bara en 15 sekunders eller någon minut eller två. Det blir ju ingenting man kan bottna och ingenting de kan ta beslut över. Och inte det som du brukar säga transformationen. Den händer ju inte där.
Jennie: Nej, men det gör ju inte det. Och det är liksom oansvarigt också att tro att man kan ge det om man pratar om sälj .Vi kan inte ge det. Vi kan inte låtsas som att allt gratis material är hela lösningen för det är det ju inte utan vi måste ju ta oss vidare som företagare. Vi måste ju tjäna pengar och vi måste få betalt. För att hjälpa dem att komma vidare. Och då blir det ju transaktionen som är förflyttningen för kunden på något sätt
Monica: Ja, och för många gånger så är det ju lite det här med att om du inte betalar så har du heller inte kommittat dig.
Jennie: Nej, exakt så. Ja, det är kul att höra att en miljon lanserare också kan känna sig som att det är lite jobbigt med sälj ibland. Det är skönt att höra.
Monica: Ja, det blir ju bättre. Sen får man ju vänja sig vid folk som avprenumererar eller spänna med. Det ingår i den naturliga rensningen att då kanske inte de var rätt för mig nu. Eller jag var rätt för dem.
Jennie: Exakt, och jag tänker lite såhär - du brukar ju kalla dig själv kursräv och lite sånt där i gruppen du är ju en erfaren kursskapare så jag bara undrade lite sådär kring Lönsamma Onlinekurs, vad var det som gjorde att du valde att investera i den?
Monica: Då är vi nog tillbaka till det här jag har insåg att jag måste skala och du är ju duktig på det du har ju liksom dubblat och dubblat och gör en bra grej och då känner jag liksom att ja men… Jag tar in coacher inom andra områden för att hantera mina affärer och sånt. Ja men då kan jag väl ta in. Inte för att du hade coachning. Men du hade i alla fall kursen. Och ta den hjälpen. Det var inte så att jag inte vet hur man gör online kurser. Men jag behöver ju i år slipa på alla delar. Och där... Trodde jag att du kunde hjälpa mig. Och det kunde du ju också.
Så att det handlade inte om att jag behövde göra allting nytt. Så vissa av de modulerna har jag skippat av. Eller inte kunnat i. Jag ska ta mig igenom alla. Ska jag lova. Och vissa blev så här: men här, här måste jag jobba mer. Så att det tycker jag var bra. Och sen har det varit bra med kursträffarna. Både med dig och med... Tekniksidan då.
Jennie: Jag tänker några av de sakerna som du tagit med dig kanske mest ifrån kursen Som har utvecklat ditt företag eller din försäljning lite ytterligare. Du har ju nämnt några saker hittills. Är det något annat du tänker på?
Monica: Nej men det skulle jag säga. Det är ju liksom säljwebinar. Liksom hur man kan lägga upp det på ett mer naturligt. Innan hade jag kanske sett två, tre slides på mina erbjudanden. Och jobbat mer på bonussidan. Jag gick ju din digitala produktkursen. Det var ju mitt insteg till dig. Och den ska jag grotta in mer. För jag känner att där har jag mycket, mycket mer. Som jag behöver plocka upp.
Jennie: Du har en bra start in i din kundtrappa där tror jag.
Monica: Ja precis. Så att den biten och sen titta på säljsidan, tratten-biten liksom att vilka delar behöver jag mer jag flyttar upp den, jag flyttar ner där nej men det måste vara mera testimonials, det måste vara mer utav det här, nej det är bara tre knappar, nej men det måste vara femton knappar exakt.
Jennie: Ja lite övertydligt så, det skadar det inte.
Monica: Nej men liksom att du har ju hjälpt mig att slipa på mina erbjudanden egentligen då.
Jennie: Om du skulle rekommendera Lönsam Onlinekurs till någon annan, vad skulle du säga till dem?
Monica: Se till att du har tid i ditt liv att följfölja den och att göra den ordentligt. Gör den inte när du har mycket på jobbet eller maken eller föräldrarna är dåliga eller någonting. Det här är intensiv tid och det här är ju liksom en iterativ process som måste få mogna. Så kan man inte avsätta den tid som krävs utan bara liksom.
Jo, men det är väl bra att jag tar en liten när jag hinner. Då får man inte maximal utväxling. För du kan få bra utväxling om du gör det. Sen är det väl lite mer också det här att inte... Bara för att jag har en kurs i det betyder ju inte att den säljer.
Jennie: Nej, så är det ju.
Monica: Vissa har att man vill göra en kurs av sin hobby- Men det är inte givet att det finns en efterfrågan. Men det går ju sälja det mesta.
Jennie: Jo det gör det absolut. Jag tänker om du skulle få ge något sista tips till de som lyssnar kring att driva företag online jättebrett. Har du något sista tips?
Monica: Där skulle jag väl mer att... Ska du skala dels behöver man ju skala den här tratten man behöver ju få in mer folk än vad man tror. Det är ju inte jättemånga som kommer och sen är det ju liksom att automatisera outsourca, ta hjälp och finn glädjen i det här! För jag menar, det här ska ju inte vara någonting som sliter ut dig och får ligga som en blöt fläck på golvet även om jag kände att sista lanseringen var tuff. Den här ja lanseringsbakfyllan. Och välja var man ska synas. För nu är det otroligt tuff konkurrens I sociala medier, och att vara på Youtube och TikTok och Insta och Facebook och LinkedIn och gud vet vad. Och gärna skriva någon liten debattartikel i någon tidning och finnas med på några mässor. Vi är bara människor. Det går inte. Nej det gör ju inte det. Det gör verkligen inte det. Hur får du tiden att räcka till?
Jennie: Ja, jag gör ju inte allt. Jag tar hjälp. Jag gör som du. Alltså du har börjat göra, har jag redan börjat göra lite lite tidigare. Alltså ta hjälp. Strukturera bort saker som inte är värt det. Alltså jag satt och skrev manus till alla mina poddavsnitt till exempel. För jag verkligen ville inte svamla när jag pratade. Och du vet, det tog ju sju sidor för tio minuter ungefär i manus. Så till slut blev det så här. Nej men det går inte. Så kan inte sitta. Så det kan upplevas kanske lite svamligare om jag har mina soloavsnitt. Men jag tror ändå att det uppfattas... Ja helt okej och sen att jag inte gör allt själv och sen har jag ju skalat bort förra slutet av förra året ja till början av det här året så skalade jag ju bort mina onlinekurser om e-handel för det gick inte att göra allting samtidigt precis som du vittnar om att det var ju en miljon i kurser minst som försvann där men det gav ju utrymme för.
Den förflyttning gav utrymme för rekord på rekord att inte luras av att göra mer ska ge mer, för det är precis tvärtom när man börjar gå uppåt, så här som du gör och som jag gör också jag tror att i början är det en fas där man måste testa lite olika saker, men när man väl hittar det där som funkar, då gäller det att sätta fokus på det och bli bra på det och vidareutveckla det jag har inte så många kurser utan jag försöker bli bäst på det som jag har och förbättra den typen av lansering så mycket som det går, men annars försöker jag ta strukturerat bort vad behöver jag göra vad behöver bolaget göra för att nå 10-20 miljoner. Det är inte samma som när man nådde en miljon eller 500 000 eller 200 000, det är inte det.
Och ta hjälp för det går mycket fortare. Sitta fast i mailsvar, admin. Det tjänar inte mitt bolag några pengar på, utan det är någon annan som kan göra det på ett bra sätt. Det jag måste göra. Så det är mer sådana saker. Fokus skulle jag säga och försöka välja bort lite. Ungefär så. Men jag tänker lite så här, nu känns det ju så här, skala upp, ta tag i det här, strukturera ditt bolag de kommande två, tre åren. Vart ser du det?
Monica: Åh, det var en svår fråga. Men jag hoppas ju att jag fortsätter växa. Men mitt mål är ju inte 5, 10, 20 miljoner. Mitt mål är ju att det här ska vara mitt frihetsbolag.
Det här ska vara mitt passionsprojekt. Jag behöver inte inkomsterna från pensionsguiden för att försörja mig, jag klarar mig ändå utan. Det här är bara för att jag tycker att det här är kul och så länge det är kul då tänker jag fortsätta, när det inte längre är kul då kommer jag inte fortsätt. Så tanken är ju att utveckla de produkter som efterfrågas och som jag tycker är skoj och att fortsätta ge service till min facebookgrupp och nyhetsbrevet och sådär så att jag är ändå same same fast mer.
Jennie: Ja, men vad spännande. Och jag tänker så här, nu har man suttit här och verkligen funderat. Vart hittar man mer om dig och ditt företag? Berätta.
Monica: Nej, men pensionsguiden.nu är hemsidan. .se var upptaget. Där hittar man blogg och man hittar länk vidare till webbinarier och kurser och någonting sånt. Facebookgruppen, pensionsguiden för ett rikare liv. Instagram. Pensionsguiden.nu. Det finns ett webinar för företagare också här I slutet på oktober och början på november för den som vill, är företagare, och känner sig sugen på att lära sig mer om sin pension.
Jennie: Ja, det gör man ju gärna. Är det något tema och sånt klart för den eller?
Monica: Ja, den heter 10 tips för en bättre pension för företagare eller någonting sånt. Det är ett arbetsnamn om så länge.
Jennie: Oh yes, det låter ju som att man behöver gå på webinarie helt enkelt då.
Monica: Eller hur, så det finns två tillfällen att välja på där. Det ligger en länk på hemsidan och du kanske kan lägga ut en länk också.
Jennie: Ja det gör jag, jag länkar till alla de ställen man hittar dig på och till det här webbinariet. Så det är lätt att bara klicka här under podden så kommer du dit. Strålande Ja men vad härligt. Vilken treat att få ha dig i podden Monica och få en pratstund med dig. Jag känner att det här skulle jag kunna ha fortsatt med hela dagen. Men jag tänker att du kan väl få lite fredagsmys du också eftersom vi spelar in på en fredag.
Så stort stort tack för att du har varit med i podden. Det varit så kul att jobba med dig och jag ser verkligen fram emot att följa dina fortsatta framgångar och jag är helt säker på dina kommande miljonlanseringar också.
Monica: Åh gud så snällt Tusen tack. Och tack tillsammans.
Jennie: Innan vi avslutar så måste jag bara få dela med mig av någonting som känns så spännande och så kul att få berätta om.
Snart öppnar mitt nya program… Trumvirvel… Miljonlabbet! Och det här är något som jag har jobbat med nu ganska länge, men innan det så har du chansen att vara med på något helt nytt se det som ett provsmak, som ett minilabb där du har en chans att få testa mitt sätt att jobba och verkligen se hur vi kan göra det här för dig.
Hur vi bygger sälj på repeat för dig. Så du har chans att vara med på ett tre dagars kostnadsfritt bootcamp live. Där vi bygger ditt säljsystem som levererar förutsägbara och skalbara intäkter - om och om igen. Labbet: Sälj på repeat heter det här. Så vill du öka försäljningen utan att börja om varje gång du säljer då är det här för dig.
Det här är ett praktiskt hands on live lab för digitala entreprenörer som är redo att ta action och öka sin försäljning nu, i slutet av kvartal fyra och början 2026. Tillsammans så kommer vi experimentera, vi kommer testa, vi kommer förfina din säljstrategi och se på vad som fungerar just i din business i realtid med strategi feedback och jag kommer också göra live hot seats på plats.
Så är du redo att kanske ta ditt nästa steg mot din första eller kanske nästa miljon. Boka din plats på digitalentreprenher.se/bootcamp. Det här är i slutet på oktober, några veckor bort så in och boka din plats. Alla som är med kommer också få möjlighet att få ta del av några exklusiva bonusar. Och alla som är anmälda får också tidsbegränsade inspelningar.
Om man vill återvända till materialet och implementera i sin egen takt och sådär. Men det här är tre dagar full av action för att du verkligen ska hitta ett system Som säljer åt dig om och om igen.
Jennie, outro: Tack för att du lyssnade på Digital Entreprenher podden. Om du också vill bygga ditt digitala imperium med onlinekurser och digitala produkter - gå till digitalentreprenher.se där du kan komma igång direkt. Är det någonting som du undrar över eller vill bolla med mig? Skicka mig ett meddelande på Instagram.
Har vi inte connectat där än så är mitt konto Digitalentreprenher. Glöm inte heller att gilla, ge podden en recension eller dela den med en vän om du gillar den. Vi hörs i nästa avsnitt av Digital Entreprenher podden.