Jennie, intro: Hello Future Millionaire. Du lyssnar på Digital Entreprenher podden. Podden för dig som vill bygga ditt digitala drömföretag - med onlinekurser och digitala produkter. Vi tar din kunskap eller livserfarenhet - och paketerar den till din egen digitala produkt- som du kan sälja för miljoner - oavsett nisch.
Jag heter Jennie, det här är precis det jag har gjort och det har inte enbart gjort mig till miljonär på bara några år. Jag har också mitt drömföretag som stödjer den helt fria livsstil som jag vill ha. I den här podden så delar jag med mig av min egen erfarenhet efter tio år som egen företagare och jag ger dig konkreta strategier och verktyg helt utan fluff.
Mitt mål är att hjälpa så många kvinnor som möjligt att göra samma sak och styra sina liv och inkomster så att de kan njuta av det liv som vi har här och nu. Jag har redan hjälpt hundratals och nu är det din tur. Har du wifi och en vilja så hjälper jag dig med resten. Tillsammans är vi ostoppbara. Vi är Digital Entreprenher.
Jennie, avsnitt: Black Friday är snart här och kanske har du redan börjat fundera på om du ska göra någonting, eller ingenting alls. Kanske känner du ett motstånd. Du vill inte skrika rea, rea bara för att alla andra gör det.
Eller så kanske det faktiskt känns svårt att veta vad just du ska sälja eller om det faktiskt ens är värt jobbet. Och i det här avsnittet så vill jag visa att Black Friday inte behöver handla om stora rabatter eller stressiga kampanjer. Det kan vara ett sätt att sälja smart nu och samtidigt bygga upp inför 2026.
Och jag kommer att dela med mig av en massa konkreta idéer på vad du kan använda beroende på vad du är just i din business. Hur du kanske kan testa nytt, släppa mindre digitala produkter eller paketera om. Hur du värmer upp din publik inför det kanske du vill sälja nästa år om du har någonting nytt då.
Och hur du gör en kampanj utan att tumma på värde eller positionering och varför jag tycker att du ska överväga att göra någonting under Black Friday även om det är litet internt eller bara för din mejllista. Så ska du ens sälja någonting under Black Friday då? Ja, men jag tycker verkligen det. Även om det här är helt upp till var och en och hur man vill göra och om man känner att man inte tycker att Black Friday är värt att lägga energi på men jag tycker det.
För om vi struntar i oss så är dina potentiella kunder i köp tänk just då. De spenderar, de förväntar sig erbjudanden och de letar aktivt efter någonting att köpa. Så varför inte ge dem någonting som faktiskt gör skillnad istället för att lämna dem till nästa elvisp på Elgiganten? The bottom line är, du kan välja att ignorera Black Friday eller så kan du använda det som en smart säljpunkt i din årsplan.
Så, okej du kanske kan göra någonting under Black Friday ändå då? Då har jag samlat en mängd olika exempel på vad du skulle kunna göra under Black Friday eller vid andra tillfällen om du faktiskt vill göra det. Så kanske det är så att du testar någonting nytt år, men jag tycker ändå att faktiskt ska titta på att använda det här tillfället som en del av någonting i din årsplan för att faktiskt sälja till dina kunder som faktiskt förväntar sig någonting förväntar sig erbjudanden och de är redo att spendera så om vi bara tittar på jag har bara gjort en liten lista på olika saker en punktlista här på olika saker du faktiskt skulle kunna testa och jag bara går igenom dem och pratar lite grann kring dem.
En sak som jag funderar på är ju såklart att släppa någonting helt nytt. Det är ju en jättekul grej att kunna göra under Black Friday. Eller att kanske försälja någonting som kommer 2026. Men någonting helt nytt är ju jättekul och en rolig sak att testa just på Black Friday. Kanske med något som ett lanseringspris eller någonting sånt. Så någonting helt nytt kan du absolut släppa under Black Friday. Sen kan det ju vara så att du bara vill sälja någonting litet.
Att man vill gå med någonting mindre som bygger upp inför andra saker framåt. Säg att du tar fram en ny digital produkt. Eller har du någon mindre digital produkt som du skulle kunna sälja. Eller att du har... Gjort några masterclasser som du kan packa ihop till ett trepack till exempel och sälja det. Eller en sån mall, en sån sak och en sån masterclass. Där har du ju någonting av kanske saker du faktiskt redan har som du kan ta fram och skapa någonting mindre av. Alltså sälja någonting litet, någon digital produkt eller något paket med masterclasser till exempel.
Sen just det här med att bygga upp inför 2026 tycker jag är någonting som man ska fundera på när det börjar närma sig Black Friday som är slutet på november. Är det någonting som du vet att du ska släppa i början av 2026 som du redan nu skulle kunna bygga upp inför? Om du släpper någon liten sak vid Black Friday nu i slutet av november. Som får dem mer redo till att faktiskt köpa det du vill sälja i januari februari 2026. Och här har jag sett allt ifrån att om man säljer större coachingprogram så kanske man släpper minipaket med coaching eller testa på en månad eller två veckor med mig.
Så här finns det väldigt många olika saker att göra så man kan göra på det sättet eller man kan testa bara att göra någon liten mindre digital produkt som kanske vi vet att kunden funderar mycket på som sedan också hjälper dem att ta en enklare väg in i ditt signaturprogram till exempel. Som jag lite var inne på förut också så kan det ju vara så att du vill sälja sig.
Att du ska släppa någonting i början på 2026. Och du vill mer att göra något förköp eller någonting sånt. Någon bra deal innan. Då kan du ju ha det under Black Friday också. Tänker jag att ha en slags förköp till det som du kommer att släppa i januari eller februari eller så. Det tycker jag också är en smart sak.
Och då kan man ju ha någon early bird pris eller någonting sånt. Så det är ett förslag till. Sen jag fortsätter på den här listan jag har här. Och bara det här med paket eller bundles som du kanske ser att heter mycket jorden runt. Säg att du har, alltså du kanske skulle kunna ta och slå ihop alla kurser du har till ett superpaket. Eller två stycken som du vet att många gärna vill ha. Eller ta någon bonus du har haft någon gång och slå ihop med någonting annat. Så att du får ett paket med någonting som inte alltid går att köpa hos dig. Kanske är det alla dina produkter eller så är det två av dem. Eller så är det någonting annat som du har. Eller lite som jag pratade om med små digitala produkter. Slå ihop tre mindre produkter eller tre masterclasses eller någonting sånt där kan du också göra. Så paketera, slå ihop saker som de inte är vana att kunna köpa.
Sen någonting som är en trend som jag ser väldigt mycket runt om och jag vet att många lär ut den här också det är ju att ha fler erbjudanden under den här veckan med då. I den här varianten du kan ha ett smörgåsbord med olika erbjudanden så har jag haft någon gång att du kan köpa det här, du kan köpa det här och du kan köpa det här under den här perioden som är kanske Black Week eller någonting och till Cyber Monday. Då kan du välja mellan den här, den här, den här och då har jag tagit erbjudanden som jag vet kan passa olika typer av målgrupper och även lite strategier som vi pratar om nu, någonting som värmer upp inför nästa år och så.
Så du kan ju bara ha under den här veckan under den här perioden så kan du köpa de här olika erbjudandena till de här olika priserna. Men det jag ser är också att man lägger in... Ett erbjudande per dag. Så då har man ett, och då pratar vi Black Week då, ett erbjudande på måndag, ett på tisdag, ett på onsdag, ett på torsdag och ett på fredag den veckan.
Och fredagen är ju Black Friday. När man har såna här typer av erbjudanden, jag tycker alltid kanske att man ska gå ut inför Black Friday och säga att det kommer någonting. Man kanske till och med kan gå ut och faktiskt säga vad det är för någonting, eftersom det är så pass tungt trafik och så mycket marknadsföring som händer den här tiden.
Så tror jag att det är bra att gå ut åtminstone liksom informera om vad som kommer att komma om man inte vill göra något hemligt av det och det ska jag prata om också snart men annars så skulle jag gå ut och berätta vad som händer, om jag har den strategin vad händer, vad kommer hända under den här veckan vad kommer du få för erbjudanden sen, om man har de här fem erbjudandena måndag tisdag, onsdag, torsdag, fredag Så har jag också sett att man ofta gör en måndag då, Cyber Monday, att alla deals då kommer tillbaka och att man kan köpa alla fem då om man vill så att alla får en chans till om de inte hinner.
För väldigt många köper faktiskt den måndagen och inte bara under fredagen och den helgen som jag är där. Det är en sak, alltså ett smörgåsbord med olika erbjudanden som finns allihopa under den perioden du bestämmer dig för eller kanske att du bestämmer erbjudanden varje dag och kanske låter alla komma tillbaka som en sorts samling på Cyber Monday, alltså måndagen efter.
Sen kan det ju vara så att du enbart vill ha någonting som är hemligt och att man enbart får tillgång till de här erbjudandena eller det här erbjudandet om man anmäler sig på den här väntelistan eller erbjudandet, anmäler sig till din maillista till exempel. Här bygger du ju målgrupp också när du gör på det sättet.
Så någon slags hemlig inbjudan till någonting om du anmäler dig till bara den här listan och att man kanske gör en landningssida just för Black Friday-dealen eller bara gå med på min mejllista. Så kan man också göra så att man får dem att gå med.
Men ha någon slags hemlighet i det. Liksom en vip-känsla att det är bara du som är med på den här listan eller på min mejllista som får det här. Sen en sak som jag ofta gör och det gör jag ju med mycket av mina erbjudanden är de här med extra bonusar för det är självklart att Black Friday du kan ha rabatt.
Det jag vill ge dig här är ju mycket förslag och tankar som jag har som inte bara bygger på att sänka priserna hela tiden för det är inte det att det måste vara det när det är Black Friday. Men det är klart att rabatt är ju ett sätt att göra det också just bara under Black Friday: varje år så har jag en jättesänkning på den här produkten eller den här saken. Så går det ju att göra, absolut.
Men annars, extrabonusar är ju som jag sa ett sätt som jag jobbar på. Just under den här perioden som du bestämmer under Black Week, Black Friday, någonting, så ingår de här extrabonusarna. Och de följer bara med under den här tiden om du köper det här erbjudandet. Det är också ett sätt att göra det som jag tycker funkar väldigt, väldigt bra.
Ett annat förslag under Black Friday är ju att ge tillgång till någonting som annars brukar vara stängt. Till exempel om du har ett medlemskap, en kurs, någonting annat som du enbart bara öppnar vissa perioder men just nu erbjuder under en begränsad tid att man faktiskt kan gå med. Det skulle också kunna vara någonting som skulle kunna vara en bra Black Friday-kampanj tycker jag.
Sen just slutet av året också, om jag tittar på fler exempel, Black Friday, mellan jul och nyår, de tillfällena för mig brukar vara väldigt bra när det kommer till prishöjningar. Nu från och med första januari eller efter Black Friday, från första december eller någonting sånt så går priset upp. Så det du erbjuder är samma produkt, samma det som du har sedan tidigare, men det är sista chansen nu att få det till det här priset. Kanske lägger man på någon extra bonus eller någon extra sak om man vill stärka erbjudandet.
Och sen höjer man priset efter det. Så just prishöjning är också ett väldigt effektivt verktyg som jag tror att fler skulle kunna använda, och faktiskt höja priserna på sina program och tjänster och medlemskap också. Om det skulle behövas lite fler gånger tänker jag ändå då och då. Så prishöjning är en typ av kampanj till.
Sen också en sak som jag har sett internationellt som en hel del gör. Det är att man... Ger ut ett nytt erbjudande eller ett befintligt kan man göra. Och att för varje dag eller en viss period som går så går priset upp, upp, upp. Och de som då köper först är de som får det billigaste priset.
Så säg att man säger att man släpper någonting på en tisdag. Under tisdag så gäller det här priset. På onsdag gäller det här priset. Torsdag gäller det här priset, fredag gäller det här priset, sen är det fullpris igen eller någonting sånt. Så kan man göra och då ser man ju den som köper på tisdagen ska ha det här priset, sen ändrar man i sitt kassasystem, onsdag tar ett annat pris torsdag ett annat pris och sådär. Och det där kan man inte köra veckovis utan jag tänker mer att kanske att det kan funka så under tre, fyra dagar max. Att man jobbar på det sättet upp, upp upp. Allt det här bygger ju på mejlkampanjer och sådana saker också som stöttar upp under det här såklart. Och det beror på vilken strategi man har och sådär. Men det är ju också en lite kul grej kan jag tycka som man skulle kunna testa.
Sen den sista som jag tänkte bara ha som inspiration, det är ju att gå ihop med någon annan och göra någon speciell deal. Något speciellt paket som de faktiskt aldrig har sett förut. Kan vara med befintliga program. Kursmedlemskap. Det kan vara att ni går ihop och gör en speciell masterclass som de kan köpa.
Och tänk på att det här är ju inte erbjudanden, som jag sa lite inledningsvis, som du måste ha. Det kan ju vara någonting som du gör. Eller släpper. Du vet jag gillar ju mycket att sälja innan du skapar. Så det kan ju vara att ni kommer att ha någonting gemensamt framåt. En masterclass eller någonting. Ni kommer att ha där man kan få den andres medlemskap på din kurs till exempel.
Så att gå ihop med någon annan och göra någonting lite speciellt Black Friday. Skulle ju också vara kul tycker jag. För mig är lite Black Friday den här... Tiden att testa lite, prova lite andra saker som jag kanske inte alltid gör under resten av året och sådär. Men strategin bakom det här det beror ju på hur hela din plan ser ut och hur den hänger ihop.
För som jag sa lite inledningsvis också att det är ju jättebra att Black Friday kan ge dig intäkter här och nu. Och det tycker jag att den ska ge. Det är ju en av syftena med det. Men det är klart att om vi vet att vi släpper någonting nytt vi vill bygga upp för något annat... Att vi kan hjälpa oss själva lite med att inte bara vara så kortsiktiga.
Tänka på om jag gör det här nu på Black Friday. Vad kan det faktiskt ge mig i januari när jag säljer det här erbjudandet då? Så verkligen tänk på det. Och det är därför det är jätteviktigt att du inte bara tänker, om jag gör lite så och lite så och lite så. Och så tänker jag nog att du måste göra en plan och en strategi för hur du säljer under året. Det är ju jätteviktigt för att verkligen inte bara göra allt sista sekunden, eller bara hitta på och kabojsa längs vägen.
Utan tänk på att du behöver ha en plan för varje kvartal. Du behöver ha en plan för hela året. Och vad du vill göra utav det här.
Jag hoppas att du har fått jättemycket inspiration till Black Friday och andra möjliga kampanjer. Men vad du vill göra under vissa tillfällen på ett sånt Black Friday beror ju på hur hela din plan hänger ihop och vad som är smartast för dig att göra, så det är viktigt att ha en sån sen tänker jag Black Friday för mig vid större lanseringar under året, så har vi en hel del annonsering. Inte jättemycket men vi har en del annonsering, där vi jobbar för att marknadsföra mot masterclasses. Vi jobbar med lite återannonsering. Kanske mot lead magnets och sådana här saker. Alltså gratisresurser. Just under Black Friday är inte det tillfället när jag i alla fall tar kampen med alla prishöjningar och allting när varenda webbshop ska ut och marknadsföra sig och sådär.
Då är det strategin för mig mer. Jag har viss del återannonsering på mina egna målgrupper. Absolut, det kan jag ha med en liten summa. Men att gå ut och försöka tävla sig till blir nog för dyrt tror jag. Eller så har jag resonerat i alla fall. Så jag brukar också titta på när det kommer till de här erbjudandena.
Vad är det mest som jag har min egen målgrupp skulle kunna använda sig av? Vill jag släppa tre coachingplatser nu? Är det det jag skulle kunna göra till exempel? Eller en plats eller ett coachingprogram? En mastermind de specialgrejer. Är det jag kan göra för att ta min målgrupp vidare? Vad är det jag skulle kunna göra för den, för det här tror inte jag är läget att gå ut och bredda extremt mycket under den här veckan för det är sån trafik och det är sån brus.
Så här handlar det mer om din egen målgrupp och vad kan du hjälpa dem med? Hur kan du förflytta dem? Vad sitter de och väntar på? Vad kan du göra för dem? Så jag hoppas att du fått en massa bra inspo till Black Friday och framåt och att du känner att det är klart jag ska göra någonting då för det tycker jag verkligen att du ska.
Så min fråga är väl vad är det du ska testa i år för någonting då? Och bara innan jag avslutar så vill jag bara dela med mig av någonting. Jag håller ju just nu på att ta fram någonting helt nytt i Digital Entreprenher. Det jag själv skulle ha behövt när jag började bygga mot mina miljoner och jag är så taggad på att snart kunna dela med mig mer av det här.
För det känns så kul, det känns så peppigt, så roligt. Det ska bli någonting som det bubblar i. Där det är fokus på sälj och det här kommer inte bara vara för dig som har onlinekurser utan det är för dig som har program, medlemskap, andra digitala erbjudanden som faktiskt vill sälja mer, skapa mer förutsägbara och stabila intäkter löpande.
Så håll utkik, mer om det här kommer väldigt, väldigt snart.
Jennie, outro: Tack för att du lyssnade på Digital Entreprenher podden. Om du också vill bygga ditt digitala imperium med onlinekurser och digitala produkter - gå till digitalentreprenher.se där du kan komma igång direkt. Är det någonting som du undrar över eller vill bolla med mig? Skicka mig ett meddelande på Instagram.
Har vi inte connectat där än så är mitt konto Digitalentreprenher. Glöm inte heller att gilla, ge podden en recension eller dela den med en vän om du gillar den. Vi hörs i nästa avsnitt av Digital Entreprenher podden.