Jennie, intro: Hello Future Millionaire. Du lyssnar på Digital Entreprenher podden. Podden för dig som vill bygga ditt digitala drömföretag - med onlinekurser och digitala produkter. Vi tar din kunskap eller livserfarenhet - och paketerar den till din egen digitala produkt- som du kan sälja för miljoner - oavsett nisch.
Jag heter Jennie, det här är precis det jag har gjort och det har inte enbart gjort mig till miljonär på bara några år. Jag har också mitt drömföretag som stödjer den helt fria livsstil som jag vill ha. I den här podden så delar jag med mig av min egen erfarenhet efter tio år som egen företagare och jag ger dig konkreta strategier och verktyg helt utan fluff.
Mitt mål är att hjälpa så många kvinnor som möjligt att göra samma sak och styra sina liv och inkomster så att de kan njuta av det liv som vi har här och nu. Jag har redan hjälpt hundratals och nu är det din tur. Har du wifi och en vilja så hjälper jag dig med resten. Tillsammans är vi ostoppbara. Vi är Digital Entreprenher.
Jennie, avsnitt: I det här avsnittet så vill jag ta upp någonting som jag ganska så ofta ser och som är en av de sakerna som jag tar upp med olika kunder och jag ser många fastnar i. Särskilt de som har både kurs och program och ett medlemskap. Och det kanske är så att tänker att nu har jag två olika sätt att hjälpa min målgrupp, en lite större kurs. Och ett billigare medlemskap. Men det som ofta händer och det som jag ser hos de här personerna som jag träffar och pratar med det är att man får två konkurrerande produkter. De snor uppmärksamhet ifrån varann och du blir osäker på vad du ska sälja och när och kunden vet inte vilket av de här två som är rätt för dem.
Eller så går man på den billigare produkten för att det känns Likvärdigt eller man kan inte riktigt förklara skillnaden på dem. Så det var det jag tänkte att vi skulle prata om i det här avsnittet. Varför blir det så här och hur kan du tänka smartare i din erbjudande trappa och hur du kan lägga en kurs och medlemskap i rätt ordning så att säga så att de mer stärker varandra och inte konkurrerar med varandra.
Som jag sa så pratar jag med många coacher, utbildare, entreprenörer som har en kurs som är en engångsbetalning. Kanske några tusen lappar, fem tusen, tio tusen, femton tusen eller tre tusen. Och sen har man ett medlemskap som ofta är en lägre prislapp mellan kanske... 300, 250 kronor till 1000 kronor eller någonting.
Och sen kanske man har fler saker, workshops, communities och andra grejer. Och det låter ju liksom som en dröm på det här sättet att vi har många olika sätt att hjälpa och sälja. Men det jag märker i praktiken så blir det snarare att man inte vet vad man ska lansera och när. Kunden förstår inte heller riktigt skillnaden.
Och du blir rädd om att du lanserar medlemskapet så kommer ingen vilja köpa kursen för att det blev en billig produkt. Och tvärtom. Jag märker att man lite känner sig splittrad och att ingen av de här erbjudandena riktigt lyfter ordentligt. Så vad behöver du göra istället då tänker jag och som jag ser det här och som jag bygger mitt företag Jag ser alltid sådana här saker i erbjudandetrappa.
Och nu har jag pratat lite om det tidigare den här veckan i mina kanaler och i mitt nyhetsbrev och så. Så är du med där så har du sett lite prata om erbjudandetrappa. Men det jag tänker är en trappa med tydliga steg, inte de här separata öarna som det blir. För vi vill ju att kunden ska kunna... Börja enkelt, gå vidare när de redo och få mer hjälp djupare resultat till ett högre pris.
Sen måste det inte vara det högsta priset som är i slutet på ens erbjudande trappa på det sättet det dyraste erbjudandet men det är oftast lite enklare att få in folk om det är en billigare produkt först. Och inte det dyraste man har. Här behöver man bara bestämma och vara medveten om vilka val man gör här.
För kurs och medlemskap är ju inte i konflikt med varann. Om man bestämmer vilket som kanske är första steget och vilket som då är nästa och nästa och nästa. Så det du behöver ta ställning till som jag tänker när det kommer till kurs och program och medlemskap. Det är ju, är medlemskapet ett insteg. Är det kanske ett första steg som bygger relation och intresse för att sen vilja gå vidare till kanske kursen programmet, coachingen?
Eller är ditt medlemskap mer som jag kallar för back-end-erbjudande Alltså någonting som kunden går vidare till efter de har gått kursen eller programmet för att få fortsatt stöd, gemenskap eller implementation. Och det är ju inget av de här som är bättre än det andra. Det man måste tänka på är att du måste ju vara medveten om det här.
Sen kan det ju vara så att du har ett medlemskap som är ditt signaturerbjudande och då behöver du tänka samma sak fast tvärtom. Ska kursen ligga före eller efter och hur tänker du här? Så vad kommer först efter vad och vad tänker du att en kund ska göra hos dig? Det jag är ute efter är att de inte ska bara ligga bredvid varandra och lite konkurrera med varandra, för det är där jag ser problemet hos väldigt många som har just medlemskap och kurser.
Men säg att vi har till exempel ett då, att vi har ett medlemskap som är frontend, alltså sitter framåt som första insteg istället. Du kanske har ett medlemskap som hjälper folk att komma igång med det du ska ha, 109 kronor i månaden, eller 299, eller... 799, 499, 399, 249. Du bygger en relation. Du lär känna dem.
De får ett smakprov på det sättet du jobbar på. Du hjälper dem att lösa en del. Eller lite vardagligt eller någonting. Så att de kommer igång. Men sen så lanserar du en större kurs eller andra. Saker till dem och då blir det som ett naturligt steg för dem att ta och även just att medlemskapet används tycker jag verkligen som en införsäljningsgrund för nästa erbjudande också i det här fallet och i alla fall om man har flera erbjudanden runt om så skulle jag definitivt använda medlemskapet just som en försäljningsyta också.
Men säg också att exempel två är att medlemskapet blir mer back-end. Säg att vi säljer en större kurs för kanske 4995. De går igenom den, får resultat och i slutet så får de möjlighet att gå med i ett medlemskap för fortsatt stöd, fler resurser kanske, kontakt med dig och de andra som de har träffat. Och en sak som jag har reflekterat över och som jag tänker på när jag bygger mitt företag är ju att om man lägger ett medlemskap mer som back-end, alltså mer som...
Eller när man än stoppar in medlemskapet skulle jag säga. Så kan det ibland i ens erbjudande trappa lite uppfattas som slutstationen om jag uttrycker mig så. För mina kunder är ju där och de betalar om och om igen. Och ibland kan det stoppa upp erbjudandet trappan för de känner ju redan att nu sitter jag här och betalar varje månad.
Och det är det erbjudandet som de liksom sitter i och betalar av. Och då kanske de inte tänker men jag ska köpa mer saker hos Jenny eller Anna eller Erik utan... Jag ska ju vara kvar här. Så ibland så kan det bli beroende på vart man lägger in där det gäller att ha en strategi och en plan bakom det här vart du lägger det så att det inte blir så att liksom stoppar upp din erbjudande trappa för kunden.
Så det är nog en viktig sak också att tänka på i det här. Och det jag ser liksom som mer... Vanliga problem i det här. Det blir att man lanserar både kursen och medlemskapet mer utan en större strategi egentligen. Och man tänker att det är bra att ha båda Men det blir ingen tydlig kundresa erbjudande trappa.
Kunderna blir lite förvirrade. Du använder typ samma marknadsföring för de båda. Du har olika målgrupper i huvudet fast du pratar egentligen till samma person. Och det här är ju någonting som jag märker att vad är... Tänk på, vem hjälper du med vad? Eller rättare sagt, vad hjälper kursen med? Vad hjälper medlemskapet med?
Och för mig, jag har ju alltid tänkt så att jag försöker hjälpa liknande typer av kunder, bara att de är på en resa från kanske A till Ö. Någon är lite mer i början, någon är lite längre fram och erbjudandena förflyttar och hjälper kunden. Så att min kund ska kunna gå från mitt första erbjudande till mitt sista erbjudande.
Så att jag kan få ett bra lifetime value per kund, alltså tjäna nog mycket per kund Så det är väl här man också måste tänka om man ska börja ge sig på att jag vill hjälpa den målgruppen och den målgruppen okej så en ska göra kurserna en ska göra medlemskapet men vad har du sen då? Och sen ska du sitta och marknadsföra det är fler målgrupper också så här tror jag man verkligen måste ha tungan rätt i munnen här och tänka innan man gör det här, för annars är risken att du bygger ingenting som är sammanhängande och konverteringen blir för låg, så vad gör man nu då om man känner kanske igen sig i det här eller bara så här säljer flera erbjudanden och ska tänka på det här.
Se över vad du säljer idag. Bestäm vad som lite blir det första steget för kunden eller åtminstone som du tänker dig kanske en säljstig eller en kundtrappa eller erbjudandetrappa och hur de här ska sälja in varann. Jag tänker nog att kunden kanske går in här och sen går de in här eller kanske så går de in här.
Men sen kan det ju vara att någon inte behöver det billiga erbjudandet någon är redan förbi det. Och hoppar in helt i nästa erbjudande. Så kan det ju absolut vara beroende på vart målgruppen sitter i sin mognad. Eller hur långt de har kommit och så. Men du behöver ändå ha en bild av för dig själv. Vad är det för saker jag hjälper till med?
Längs vilken väg och vart ungefär sitter mina erbjudanden på den? Och sen skapa den här tydliga vägen A, B, C. Stegen framåt. Och så justera också din kommunikation Så att det visar att det finns en helhet och inte mer löslyfta erbjudanden där du kan gå med dit eller dit. Och fundera på, tänker jag, utifrån ditt signaturerbjudande vad behöver de efter de har varit med där?
Eller gått klart kursen eller varit med i medlemskapet ett tag? Jag skapar väldigt mycket utifrån mitt signaturerbjudande och så tänker jag Lönsam Onlinekurs. Det är det som är mitt signaturerbjudande som det ser ut nu. Vad kan vara ett steg innan det då om man inte vill gå in där? Då är Lönsamma Digitala Produkter ett bra steg före den.
Okej efter den då? Ja, det är något annat spännande som kommer här nu om inte för lång tid fram i höst och flera saker på det också som kommer att komma efter det. Men tittar man bara på när jag jobbade med e-handelskurser som jag slutade med nu vid årsskiftet så hade jag ju en webbshop kan man väl säga med olika typer av Mindre digitala produkter som svarade på frågor som jag brukade få.
Hur vet jag vad jag ska sälja? Vart hittar jag produkter att sälja och sådär? Och en massa andra saker. Så det startade ju mer kundtrappan om man behövde. Annars var ju starten signaturutbildningen var ju starta din e-handel. Starta lansera en webbshop. Sen var marknadsföring för e-handlare det nästa steget efteråt.
Har du startat och lanserat så har du fått en jäkligt bra start. Men hur kommer du vidare sen? Då var det det som var marknadsföring för e-handlare som skötte byggnaden, tillväxten uppskalningen till hundratusen i månaden. Så med struktur och en massa andra saker så... Det är ju det som jag håller på att bygga nu för den här nya digitala entreprenör som jag har.
Som har fokus på kurser program, bygga det här digitala bolaget på det sättet med digitala produkter. Så se över vad du gör idag. Fundera på de här stegen. I vilken ordning ska saker och ting komma i? Hur ska de sälja in varandra framför allt sen också? För det är en sak att få nya och jaga in nya kunder till varje erbjudande Men om vi tittar på uppskalningen som ligger lite bakom det här.
Hur säljer de in varann? Så att du inte behöver sälja till nya, nya, nya kunder hela tiden. Så det är sådana saker som du behöver fundera på. Och har du bara ett erbjudande en kurs eller ett medlemskap eller något annat. Så kan du redan fundera på, som jag sa, vad är nästan naturliga steg. Så det jag vill att du ska fundera på och tänka på efter det här avsnittet Alltså sluta låta din kurs och ditt medlemskap konkurrera med varandra.
Hur ska du få dem att samarbeta Det är det jag vill att du ska tänka på. Hur kan de bygga varandra så att kunden vill köpa mer, inte mindre? Och det är det här som är en erbjudande trappa. Och det här är en av de viktigaste sakerna som du behöver ha på plats för att växa omsättning, växa ditt företag och skapa ett bättre resultat för dina kunder för att du kan hjälpa dem med mer saker.
Så hoppas att du har fått med dig en massa nyttiga saker. Tack för att du har lyssnat och om du tycker att det här var intressant dela gärna podden vidare eller skriv en recension där du lyssnar på podden. Vi hörs igen nästa vecka.
Jennie, outro: Tack för att du lyssnade på Digital Entreprenher podden. Om du också vill bygga ditt digitala imperium med onlinekurser och digitala produkter - gå till digitalentreprenher.se där du kan komma igång direkt. Är det någonting som du undrar över eller vill bolla med mig? Skicka mig ett meddelande på Instagram.
Har vi inte connectat där än så är mitt konto Digitalentreprenher. Glöm inte heller att gilla, ge podden en recension eller dela den med en vän om du gillar den. Vi hörs i nästa avsnitt av Digital Entreprenher podden.