Jennie, intro: hello future millionaire. Du lyssnar på digital entreprenör-podden. Podden för dig som vill bygga ditt digitala drömföretag med online-kurser och digitala produkter. Vi tar din kunskap eller livserfarenhet och paketerar den till din egen digitala produkt som du kan sälja för miljoner, oavsett nisch.
Jag heter Jennie. Det här är precis det jag har gjort och det har inte enbart gjort mig till miljonär på bara några år. Jag har också mitt drömföretag som stödjer den helt fria livsstil som jag vill ha. I den här podden så delar jag med mig av min egen erfarenhet efter tio år som egen företagare och jag ger dig konkreta strategier och verktyg helt utan fluff.
Mitt mål att hjälpa så många kvinnor som möjligt att göra samma sak och styra sina liv och inkomster så att de kan njuta av det liv som vi har här och nu. Jag har redan hjälpt hundratals och nu är det din tur. Har du wifi och en vilja så hjälper jag dig med resten. Tillsammans är vi ostoppbara. Vi är digital entrepreneur.
Jennie, försnack: I dagens avsnitt så får du återigen träffa två favoriter från tidigare avsnitt Andrea från POD akademin och avsnitt 166. Och Marie, Health by Marie från avsnitt 150. Som båda har gjort riktigt fina lanseringar de första lanseringarna med sina favoriter online-kurser och jobbat mycket med det. Men idag ska vi liksom inte ha fokus på den här första lanseringen även om vi kommer prata om den också.
Vi ska ha fokus på vad som faktiskt händer sen. För vad gör man egentligen när första lanseringen är klar? Alltså hur bygger man vidare? Hur förbättrar man? Optimerar och fortsätter sälja sin kurs om och om igen? Både Andrea och Marie har ju lanserat flera gånger och i det här avsnittet så delar de liksom så ärligt med sig av vad har de förändrat förbättrat? Lärt sig? Vad har varit jobbigt? Du får höra om konkreta justeringar, tankar kring försäljning, användningen av webbinar och hur deras sätt att tänka kring lanseringar har utvecklats över tid. Så oavsett om du är mitt i din första lansering eller funderar på din tredje eller funderar på ens att komma igång så är det här samtalet, det kommer att ge dig massor med inspiration och praktiska tips.
Nu kör vi!
Jennie, intervju: Hallå på er Andrea och Marie och varmt välkomna tillbaka får jag väl säga då till Digital Enteprenher podden.
Andrea: tack snälla jättekul att få vara här igen.
Jennie: ja men så kul och det är kul också att vi ska vara tre stycken i podden idag tycker jag också så det ska bli superspännande och ni har ju varit med i podden tidigare men jag tänker ändå att vi tar en kort presentation av, lite kort, vem är du, vad gör du i ditt företag? Andrea börja du.
Andrea: ja, jag driver POD akademin där jag hjälper kreativa företagare att komma igång med print on demand och för dem som inte vet vad det är så är det lite kort en affärsmodell där man kan sälja produkter med sin egen design på utan att man behöver ha ett lager eller trycka, packa och skicka produkterna själv.
För att det funkar så att när en kund beställer någonting i din webbshop så skickas orden automatiskt till en print on demand leverantör och det är dem som trycker packar och skickar. Och själva produkterna de köper man in först efter att man har sålt dem och sådär så det är inga startkostnader utan vem som helst kan komma igång med det här.
Och så som jag har gjort det är att jag är art director i grund och botten så jag driver receptposter.se där jag gör posters av folks recept med då print on demand metoden mycket.
Jennie: mm, spännande spännande och du hjälper väl andra att göra det här också eller hur? Du har program, kurser och så?
Andrea: ja, det är det som jag har i POD akademin som egentligen är en förkortning av print on demand akademin så där har jag en kurs som heter print on demand för kreativa företagare.
Jennie: mm, spännande och det här ska vi prata mer om såklart så toppen. Marie, lite kort om vem du är och vad du gör i ditt företag också?
Marie: ja jag har ett företag som heter Health by Marie där jag hjälper andra att aktivera sin självläkande kraft. Och det kan låta lite flummigt men det är det inte. Det är forskningsbaserade metoder som hjälper dig att läka inifrån.
För jag är läkare i grunden men såg efter 17 år att mediciner läker faktiskt inte människor oftast. Utan det är någonting annat som gör att vi läker i kroppen och då har jag coaching och kurser och hjälper andra att komma igång med det här. För det finns så mycket man kan göra själv. Och sen har jag också ett annat ben som är energimedicin som kanske inte alla vet vad det är.
Men det är också ett sätt att aktivera självläkning i kroppen. För vi har ju ett energifält som vi kan jobba med. Och det finns ganska mycket forskning också kring det här. Så jag kombinerar all min läkarkunskap med hela den här självläkningen. Och peppar andra, stöttar andra och får dem att se att det finns mycket jag kan göra själv.
Jennie: ja, det är så tydligt tycker jag. Det är kul att se det här för att mycket tycker jag, det man har erfarenhet av själv, det man kan själv, det man har testat själv, det man vet själv, det man har jobbat med kunskap om, vad det nu är för någonting. Det är det som ofta blir de bästa grunderna i ett företag de bästa grunderna i ett online-erbjudande en online-kurs och sådär.
Jag tycker ni är ett väldigt bra exempel på det. Och jag tänker liksom det här, i de tidigare avsnitten som ni har varit med i så hade vi ju mer fokus på era första onlinekurslanseringar och de tidigare lanseringarna och sådär. Och det är ju alltid en fröjd att prata om dem för de gick ju så himla bra.
Och jag har haft många gäster i den här podden som just pratar om första lanseringar. Så jag tänkte att skulle vara nyttigt att vi gör det här avsnittet där vi kikar lite mer förbi de här första lanseringarna och pratar om vad händer sen då. Men bara för att börja lite om från starten, kan du inte, vi börjar med dig Marie, berätta lite om din första lansering hur gick det och kanske lite mer om den kursen programmet som du säljer då?
Marie: jag har ett program som heter back to nature och det innebär att man kommer tillbaka till liksom... Hur det är tänkt att vi ska leva våra liv är ju ganska biologiska, fysiologiska varelser så även om miljön som vi lever i ser väldigt annorlunda ut jämfört med 10 000 år sedan så har det inte hänt så mycket i vår biologi.
Så där i den metoden så finns det fyra steg där du börjar reglera ditt nervsystem, du återkopplar till den här inre 24 timmars rytmen som vi alla har som hjälper kroppen att läka. Du läker tarmen inifrån och den här kopplingen mellan tarmen och hjärnan, de som hela tiden pratar med varandra. Och sen den sista delen är att få in lite mer glitter, lite mer glädje, lite mer fysiologi för det är vår starkaste läkande känsla och jag älskar att det finns forskning bakom det här och jag har hållit den här kursen en gång nu.
Den första lanseringen och jag tror att det slår an någonting i människor att du kan läka inifrån det många som har gått till vårdcentralen och varit lite frustrerade över att de här symptomen som jag har liksom inte faller in under någon diagnos. Så jag tror man ska veta om att sjukvården är utvecklad för krigsmedicin.
Jättebra på akuta trauman, har du brytit benet, har du en jätteallvarlig infektion håller du på att dö så är vår sjukvård fantastisk. Men sen är det alla de här sakerna som ofta kommer sig av vår miljö och hur vi lever idag som är så här, det skaver i kroppen, man kanske har ont i kroppen, man kanske är trött, man kanske känner sig ledsen, det är lite meningslöst det är liksom magen är krånglig man sover dåligt, man kanske har ångest, men allt det här som inte är livshotande men ändå liksom.
Ja men pajar livskvaliteten på något sätt. Det är det som vi jobbar med och jag tror att det jag vill göra är att ge tillbaka auktoriteten till dig. Du har kapaciteten att läka så mycket i din kropp och att du inte ska behöva gå till någon doktor. Du ska bli din egen bästa läkare. Och jag tänker att vi kan kombinera allting som finns i den allopatiska skolmedicinen med funktionsmedicinen och energimedicin vi behöver inte välja.
Vi kan få allt. Så det är det som jag erbjuder i här programmet. Och jag tror, alltså min känsla är att det gick så pass bra för att folk längtar efter det här. Vi längtar efter att hitta mening, förstå varför vi är här. Hur funkar vi egentligen vad är det att vara människa? Vi har liksom tappat det här och kommit så långt bort ifrån det.
Jennie: mm, jag tänker när gjorde du det, för du har väl haft företag ett år ungefär?
Marie: jag tror att det är ett och ett halvt år nu, jag gjorde några små kurser innan den här som var mindre, det var sex personer tror jag i min första och det är så stor skillnad på att göra allting första gången. Det är så svettigt och det är så ängsligt och det är så jobbigt och man vet inte hur zoom funkar och ingenting är automatiserat och allting alltså allting var kaos.
Och det som har hänt i den här processen fram till idag när jag nu lanserar den här back to nature för andra gången det är ju att är så mycket som är automatiserat. Det finns liksom processer, det finns mallar, det finns struktur jag har en... En vA som hjälper mig med det som är absolut svårast för mig. Så att jag kan göra det som jag är grym på och våga liksom delegera det som faktiskt tar mig tre månader och henne tre timmar att göra.
Jennie: ja, jag känner igen det där ja, och vi ska prata om alla de här sakerna tänker jag för ja, vi har ju några moments du och jag Marie, där vi har suttit i gruppen och bara, hello, vad händer nu, hur gör vi det här alltså du har haft sånt bra mindset tycker jag att verkligen bara krigar igenom saker som inte har känts rätt och det är en av anledningarna till att jag vill göra det här avsnittet också, för jag märker ju mycket alltså folk runt om oss och nya sådana som ska skapa kurser att man känner att första lanseringen det är make it or break it och för mig så är det, en första lansering är en första lansering, det är det där vi börjar sen bygger vi någonting men det är liksom att allt hänger på det där och som du säger man kan inte allt i början utan man får bara göra så gott man kan och sen blir man bara bättre och bättre.
Marie: ja jag började ju, jag har ju gått din fina kurs lönsam onlinekurs men jag gjorde inte allting från början och jag kände såhär nu gör jag inte det här rätt och perfekt men jag orkar inte, jag har en familj och jag har en katt och en hund och ett hus och du vet.
Jag gör det så gott jag kan utan att bränna ihjäl mig på kuppen och jag tänkte mer och mer så för varje lansering att såhär ja nu fick du inte ut alla de där inläggen och det där mejlet kanske var lite såhär ja fast du gjorde liksom ditt bästa utifrån dina förutsättningar just nu nästa gång skriv ner det här så kanske du kan göra annorlunda.
Du kanske kan strukturera upp det här, du kanske kan be om hjälp för du lär ju dig. För varje gång du gör det så är det såhär oh what not to do nästa gång.
Jennie: hade du gjort kursen innan du sålde den eller hur gjorde du med dina? Nej, du levererade den efteråt också va?
Marie: ja, för jag tycker att det är så klokt att ponera att faktiskt ingen köper den här.
Men då behöver du inte göra allt det där jobbet. För det är ju ganska mycket jobb. Alltså att göra ett helt online-program. Men för mig är det bra. Jag behöver en deadline. Jag blir superkreativ och jätteeffektiv när det är lite bråttom. Och det är väl utifrån hur man lägger upp det själv. Men jag har gjort så att jag levererar en modul varannan vecka.
Men jag har väl så... På den här gången. Så jag råkade leverera min tredje modul en vecka för tidigt. Det var så här man ser ur skrut liksom. Och de bara oj. Nu blir det lite stressigt här. Jag bara jaha. Det bara
Jennie: surprise!
Marie: surprise det kom den här. Och det är fine. Alltså det blir förvirrat ibland. Och det blir fel ibland.
Och man skriver fel saker. Och man får rätta sig. Men folk är ganska förlåtande så länge man är ärlig. Och bara ja en liten rättelse här. Tack för ditt tålamod. Alltså det får inte vara så himla perfekt hela tiden.
Jennie: nej jag gillar det här. Och jag tänker Andrea. Lite tillbaka till din första lansering också. Hur länge sedan är det nu den första var?
Andrea: det är ju några månader sedan årsskiftet och sen har jag haft en till efter det också men min första det var ju såhär som att komma in i en ny värld typ alltså det var ju helt nytt för mig och det var ju verkligen jättemycket att tänka på och absolut liksom ett sätt att utmana mig själv på också.
För jag tänkte ju verkligen att jag kommer aldrig hålla ett webbinarium liksom men samtidigt så är det ju så himla många som gör det men så är ju folk kollar det hela tiden så jag tänkte väl lite också någonstans att såhär man måste ju pusha sig själv. Man måste ju sätta sig i situationer. Att man blir lite obekväm.
För att man ska komma någon vart i livet. Så jag gjorde ju det. Jag höll de där tre webbinarierna. Som du rekommenderar så fint. Jag höll mig liksom till din plan. Och det landade väl där på 160x moms.
Jennie: det är fantastiskt. Alltså i lansering. Så jag tycker också. En sak upplever jag är att man. Man ser ju många som gör stora lanseringar.
Man ser mycket i uSA. De tjänar mycket pengar. Jag gör stora lanseringar nu. Men alltså att komma över 50 000. Över 100 000, över 150 000. Alltså det är ju. Enorma lanseringar. Rent spontant. Alltså bara att få sälja sina fem första kurser är ju jätte jätte bra. Alltså det känns som att man också behöver ta tillbaka den här alltså vad normalt är i en första lansering.
Det där är ju en sjuk första lansering för mig. Det är ju mer än vad jag sålde för i min också. Så bara hatten av till er och era lanseringar det är ju fantastiskt liksom att göra sådana. Och att det där kommer ju inte av sig själv. Du gör ju ett bra jobb.
Andrea: ja men tack. Jag följer din modell ja.
Jennie: du levererar i den menar jag liksom.
Det är systemet i sig. Men du gör det så bra att det är inte så lätt att göra en lansering på 160 000 sin första gång. Ex-moms liksom.
Andrea: nej men jag tror också att kursen var lite såhär. Den ligger rätt bra i vad folk behöver. Alltså de som behöver kursen de behöver kursen. Det är så många delar för dem att hitta själv, alltså det är ju såhär en full genomgång i shopify, det är gelato, det är canada, det är som alla program och det är hur man når ut med sitt varuberke och massa såhär få färg och form såklart i och med att jag har bakat in all min artdirektör bakgrund också, så att det är såhär för någon att sitta och baka ihop det här själv skulle ta dem så sjukt mycket tid så jag tror att jag lyckades få fram det på något sätt och att rätt personer hittade mig då men sen klart man har mycket högre visioner alltså, jag tänker, jag är ju en sån som sätter skihöga mål, alltså för mycket, men det är också för att jag ser det mer som en riktning, att såhär jag ska dit, men kommer jag inte hela vägen fram så gör inte det jättemycket, men jag behöver sätta jättejättehöga mål för att ta stora kliv.
Jennie: jag tycker att låter vettigt och så gör jag med. Jag tycker att det är bra. Det inte det viktigaste längre kanske som det var förut. Jag vill omsätta två miljoner. Då sätter jag det och så når jag inte det. Nu är det mer så här, jag säger tio så kanske jag kommer till åtta eller jag säger tio så kanske jag kommer till tre.
Men jag kommer oftast längre på det sättet. När man sätter blicken mot något mycket större då släpper man andra onödiga uppgifter på något vis tycker jag.
Andrea: ja exakt och sen så blir man inte så här lite nöjd. Att man bara, okej nu tog jag det målet. Nu är det bara september, då ska jag slappna av. Utan man får liksom tänka långsiktigt och stort.
Jag tycker det är motiverande och peppande liksom.
Jennie: ja och var det inte vi som pratade lite om målet så att du var lite besviken ändå på de 160 för du ville väl ändå upp till halvmiljonen var det inte så?
Andrea: det var bara för att jag hade tackat nej till ett konsultuppdrag på 500 000 under våren så jag var såhär fan ska jag ta det här konsultuppdraget eller ska jag göra kursen?
Och då valde jag att göra kursen för jag tänkte att det är smartare långsiktigt och då tänkte jag såhär men det hade varit jäkligt coolt om jag hade fått in 500 000 på det här. På den tiden men ja det skedde ju men det kommer eller jag är väl där nu kanske jag vet inte.
Jennie: ja nej men vad spännande ja men jättekul vi ska prata vidare om det här jag bara tänker Marie målsättning och sånt tänker du på samma sätt som Andrea? Det här att nu går vi skyhögt?
Marie: nej. Jag sitter och blir inspirerad. För att jag gör ju inte alls så här. Jag blir mer så här. Va? Är det någon som köpte den här kursen? Och det är inte många. Varför gör de det? Jag har ju min lilla inre tant. Britt-Marie som är lite nervös. Och bara oj oj. Alltid ser de farliga sakerna.
Och jag har inte satt höga mål. För att jag tänker att jag får en känsla av att jag har misslyckats om jag inte uppnår dem. Men det här är någonting som jag har fått utmana. Hela tiden. Du behöver jobba med. Att förstå att din kunskap är värd. Du behöver jobba med din prissättning. För att det är värt det här. Du har jättemycket erfarenhet. Du vet ju hur jag har varit med det här.
Jennie: just med dig ärligt talat Marie. Så känner jag så här. The sky is the limit skulle du bara göra den här mindset-skiftet så skulle du kunna göra 500 000, en miljon i en lansering fort. Jag tror verkligen på det stenhårt. Det är ju svårt att tänka så.
Jag tror väldigt många känner precis som dig och jag gjorde det i början och gör det hela tiden. Nu kommer någon snart på att jag är en bluff här.
Marie: jag tror att jag behöver ta det här stegvis om man tänker ur ett nervsystems perspektiv. Jag behöver stretcha det liksom lite i trygghet. Att jag tar ett steg i taget. Om jag nu säger okej det var så här många personer som jag kunde hålla i det här programmet.
Vad kan vara nästa steg? Ja men det kan vara så här många. Så att jag hela tiden känner att jag har kapacitet att hålla det här. Jag känner mig trygg med det här. Det kommer bli liksom en bra kvalitet. Jag har ju ganska mycket kontakt med mina personal deltagare och jag vill att det ska vara möten där vi kan mötas för det är ganska djupa skiften som sker i folk i de här mötena. Så jag har mer en stegvis en i taget lansering som liksom, okej nu är det så här då kan vi expandera det hit. Och det är nog mer av omtanke av mina deltagare. Att jag vill bevara kvaliteten och när någonting växer som inte är helt utan min medverkan då behöver jag se hur ska jag skifta det här nu så att från formatet sex personer till kanske femtio personer eller hundra personer hur är det fortfarande ett stort värde i det.
Men det som jag har sett nu. Är att du kanske inte kan ge. Ditt allt till alla. I den här kursen. Så jag kommer utveckla. Ett steg två. Som är lite mer av en mindre grupp. En mastermind grupp. Där man verkligen kan dyka djupt. Och titta på. Vilken målgrupp. Är de här olika sakerna till för. Lite av den här kundresan som vi har pratat om länge som jag inte har fattat någonting av.
Jennie: just att du faktiskt kan dela upp dig i flera steg och inte behöver ha allt i ett. Eller hur?
Marie: precis för jag är ju en så här. Nu ska du få allt jag kan. På åtta veckor. Och så får jag hejda mig för att det är ganska omöjligt efter 17 års läkarjobb och massa olika vidareutbildningar. Det går inte. Vad är det absolut viktigaste?
Vad kan ge mest värde? Och det här tycker jag är det svåra. Man säger, okej jag vill att de ska få allt det här. För det här vet jag att de kommer att ha nytta av. Men då kommer den här kursen bli två år. Alltså det går inte. Att hitta ett bra läge. Men jag älskar det här tänket med mindset. Och det är ju så viktigt.
om man snackar energiminicin och tar lite mer flummig håll så öppnar ju det upp. För nya saker. När du skickar ut en intention jag vill ha det här det här är det jag behöver och liksom känner att du kan stå i det så kommer ju du få hjälp att komma dit. Du kommer ju få så mycket pushar liksom i din verksamhet att kliva dit. Men för mig är det här lite mer av en en stegvis process.
Jennie: och det får det vara tycker jag. Man ska göra det. Alla gör det på sitt sätt. Men jag tror att det finns en enorm potential där. Och jag tänker kring potential då igen får vi väl ta men ni har ju båda liksom gått vidare och lanserat i alla fall en gång till efter den här första liksom viktiga lanseringen kan du inte berätta lite grann om det?
Jag tänker Andrea om vi börjar med dig. Hur gjorde du? Ändrade du någonting? Hur gick det den lanseringen som var?
Andrea: mm, ja precis. Jag har gjort en till sån traditionell lansering. Sen har jag gjort några halvhjärtade försök till kampanjer på instagram. Men den här traditionella den höll jag rätt lik faktiskt den första gången i och med att det ändå gick så pass bra så vågade inte jag ändra för mycket där.
Utan jag tog bort lite upprepningar, förtydligade lite frågor som jag fått dem dels under första lanseringen och däremellan lanseringen också. Så men den stora skillnaden är väl kanske att jag kunde ha med recensioner den här gången från studenterna. Så att det väger ju rätt mycket tyngre om de säger att den är bra än att jag liksom står och bara, den är jättebra, jag lovar.
Så att det kändes väldigt så här tryggt och kul att ha med. Och sen så kunde jag också säga att man fick allt på en gång, så den var klar. Då var inte första vändan. Och sen hade jag också lagt till ett print on demand community och också bonus med en till en coachning som båda var väldigt uppskattade också anledningar till varför folk köpte och sådär utvecklade mitt vIP-program där man liksom har tajt kontakt med mig och sådär så att allt som helst gick det bra det gick bättre än första.
Jennie: det är fantastiskt alltså för det är häftigt att höra liksom och jag tänker på mot dina mål och allting också just att. Att det går åt rätt håll också att det blir bättre och bättre och jag tycker inte att man ska ändra för mycket i allt det där om det faktiskt funkar bra för det är ju oftast inte samma personer som är med heller i lanseringen eller så kommer de ju inte alltså folk är rädda men kommer de ihåg vad som sägs, alltså kommer du ihåg alla webbinarier som alla har sagt som vi har varit på nej det har man inte.
Andrea: nej precis och det är väl lite såhär if it ain't broken don't fix it jag kör på det i alla fall en gång till så ser vi hur det går.
Jennie: ja men spännande men blev det liksom mycket mer eller blev det garna summor jag har ju ingen aning.
Andrea: jag kunde säga att jag inte var vid mitt mål än, men det blev betydligt bättre.
Jennie: ja men vad kul, gratulerar vad roligt att höra och tack för att du delade med dig också. Kul att höra hur du liksom tog det utvecklingsmässigt vidare i det och liksom. Att du nästan använder, inte liknande. Men då åter igen man finjusterar ju alltid, så är det ju.
Men jättekul att höra det. Jag tänker att vi ska fortsätta ännu mer om det. Men jag tänkte, Marie, du har ju gått vidare och lanserat igen och lanserat igen. Och hur har de andra lanseringarna sett ut? Eller kanske de senare?
Marie: jag har gjort en helt annan resa än Andrea. Jag har ju lanserat olika kurser. Så det här är min fjärde.
Det har varit mitt sätt att hitta rätt. Jag hade en fyra veckors kurs och sen hade jag en annan kurs. Och sen insåg jag att jag har inte rätt målgrupp. Och det var ett ganska stort skifte. För jag tänkte så här, nu kör jag den här och så har jag det här fokuset och så försöker jag justera det. Och så var det som att det lyfte aldrig riktigt.
Jennie: nej men det gick rätt bra ändå en lansering väl?
Marie: det gick helt okej, alltså absolut det gick helt okej. Jag var jättenöjd med det men jag kände så här, det är någonting som skaver. Ochdå för mig att våga ändra, att släppa och bara okej jag går åt höger. Här lyssnar jag ju ganska mycket på min intuition och i det här var det så här, nej men det är något som inte stämmer här.
Det här kommer inte funka. Och min intuition sa, Marie du måste göra en ny kurs. Och jag bara, men jag orkar inte snälla. Det var ju jättejobbigt. Och så tänkte jag, men den har jag alltid rätt. Så då bytte jag riktning jag bytte målgrupp. Jag flyttade mitt fokus till tidigare i processen på den målgruppen som jag redan hade.
Där det finns mer resurser. Det finns mer möjlighet att skapa förändring det finns lite mer energi. Alltså personer som har lite mer möjlighet att jobba på det här sättet. Och eftersom jag jobbar med hälsa så är det en specifik inriktning. Och jag tror att det var min största lärdom att analysera vad är det som inte funkar?
För jag tänkte först att det kanske var annonseringen. Eller det var webbinariet. Och så har jag skruvat på allting varje gång. Så här kanske. Och till slut så bara nej men det är någonting annat. Det är något större som faktiskt inte stämmer här. Och då vågade jag ju hoppa åt ett annat håll för att se.
Och där klickade det i att ja. Ja jag känner att det här är rätt, det här är min målgrupp, jag kan expandera det här. All min kunskap kommer in på ett helt annat sätt. Så det har varit mer av ett tassande omkring åt olika håll för att hitta rätt. Så det behöver inte vara rätt från början. Jag att folk fastnar ofta i så här, vad ska den här kursen handla om?
Exakt ska det vara, det måste vara perfekt. Min första kurs var jättefin men den är helt annorlunda mot den som jag har nu. Och det som jag tänker med steg två, det är också någonting helt nytt. Så jag älskar nu att ha kommit till steget där jag faktiskt kan justera, fundera kring det konceptet som jag har.
För att det funkar det är jättebra, det är rätt.
Jennie: för visst du kände ju det där skavet eller hur med målgruppen och sen så blev det väl det har ju haft över hundratusen kronors lansering vi pratar ju om stora lanseringar ändå men sen så kände du det var väl en lansering som inte alls gick så bra då kände du väl typ att nu måste jag ta det här klivet.
Marie: men den gick ganska bra men min förväntan i den här processen är ju att expandera att hitta rätt så att man kan skala upp, det är ju liksom syftet med lite den här affärsmodellen och så känner jag så här och skalas det inte.
Det går inte här. Och då, det var ett ganska läskigt steg att så här, okej nu släpper jag lite min comfort zone här och så kliver jag ut det här som känns lite större, lite läskigare, lite mer så här, bryter mycket mer nymark, plockar in liksom energimedicin herregud får man göra det här, vad kommer folk att tänka, jag är ändå doktor.
Alltså britt-Marie har mycket att prata om.
Jennie: ja, hon är väldigt pratsam den där britt-Marie tycker jag.
Marie: hon är otroligt pratsam, men i vissa tillfällen har jag upptäckt att hon är grym när det ska lösas en kris, alltså britt-Marie, hon fixar biffen. Hon är så bra när du vet, the shit hits the fan, hon bara, jag fixar det här.
Hon är grym för hon har redan förutsett allt det här. Och hon har redan en plan så att britt-Maria är liksom i krislägen den optimala tanten att ha med sig. Men i andra tillfällen så får man liksom jobba lite med att inte lyssna så nog och säga tack så mycket för hon tycker inte om förändring hon tycker inte om nya saker.
Hon tycker inte om att göra saker som vi inte har gjort förut. För att herregud hur ska det gå. Och vem tror du att du är.
Jennie: och jag vill bara förtydliga här nu. Att britt-Marie är inte en riktig tant. Som finns i närheten av Marie. Att det är en som sitter på Maries axel ibland. Och då säger till saker.
Marie: jag tror att alla har en större eller mindre delpersonlighet.
Och det den vill göra det är att hålla oss trygga. Så att britt-Marie menar väldigt väl. Att det bara att när man behöver ta nya beslut och utmana sina rädslor. Så är hon lite motsträvd liksom.
Jennie: nej men det är jättekul att höra och jag vet ju också liksom. I och med att jag har träffat er tidigare. Och jobbar ihop med er och sådär.
Just att du tog det där klivet in i nästa steg det är. Funkade ju. Men lanseringen ändå mitt i lanseringen efter två webbinarier. Så kände vi ändå att. Det kommer mycket folk. Det är rätt. Men det händer ingenting. Ändå en jobbig känsla. Vad är problemet? Att du börjar sätta. Vad kan jag göra mer? Hur kan jag ändra det här?
Och sen så lyckas du ändå jobba igenom det. Ändra det. Och göra en jättefin lansering.
Marie: ja, och det är liksom här britt-Marie kliver in. Hon bara, det går åt skogen. Vad ska vi göra? Och har den här extra växeln att så här, nej men det är nu. Det är nu du ska analysera det här djupt och bara se vad är det? Och det som det var, det var att jag höll en jättebra föreläsning.
En jättefin föreläsning. Och jag fick så mycket feedback på att vilken bra föreläsning, vilket bra föredrag. När jag insåg att jag ska inte hålla föredrag, det var en jättefin lärdom så här, vad fint, jag är jättebra på att hålla föredrag jag kanske kan föreläsa, toppen. Men det är inte syftet med det här webbinariet, syftet är att visa på den transformation som är möjlig för dig i det här, om du liksom följer med mig på den här resan.
Så det var det som jag skiftade. Det är en helt annan energi också att förstå att jag håller inte på att kringa på folk något de inte behöver. Jag erbjuder dem en möjlighet till ett djupt skifte i livet. Det här är någonting väldigt värdefullt för dem som har möjlighet att kliva in i det här. Ingenting blir detsamma efter det här.
Du får så mycket kunskap kring hur du kan leva ditt liv på ett annat sätt. Och det var det skiftet som skedde i mig att jag har någonting väldigt värdefullt erbjuda som inte finns någon annanstans det här går inte att få någon annanstans om du inte går till en funktionsmedicinsk läkare och betalar 7000 kronor för ett besök och det är också fantastiskt att det finns men det här finns inte, det här är en möjlighet och det är någonting väldigt vackert som jag erbjuder dig om du är rätt person för det här istället för att nu ska jag hålla en föreläsning.
Det är två helt olika energier i det och jag tror att det var det som kändes i det andra webbinariet att jag står bakom dig, du har kapacitet att förändra det här om du känner att jag är dig, vi kör och det är helt olika ingångar i det än att nu ska jag berätta för dig hur kroppen fungerar, det är också bra men det är intressant.
Jennie: det är tyvärr inte ett webbinarium i en lansering.
Om verkligen försöker hjälpa så många som möjligt så är det svårt som du säger det. Det är verkligen det, men det landade ju väldigt bra i slutändan i den lanseringen tycker jag, den senaste nu väl.
Marie: ja, alltså skiftet skedde ju, jag kör ju bara två webbinarier för att jag orkar inte. Jag tänker så här, nästa lansering då kanske jag ska köra tre och så, nej det har jag kört två och det får vara så.
Men det var från det andra, när jag klev in med den här andra energin att så här, jag har kapacitet att guida dig till att förändra ditt liv. Är du redo? Så skiftade allting i det och så blev det jättefint.
ennie: åh, vad kul, jättehärligt och det där var ju också en stor lansering tycker jag. Så det är roligt att höra att ni, jag tänker att ni mår framåt och ska liksom som du säger, skala upp dem.
Och jag tänker att vi kan dyka vidare lite grann i andra saker också och jag tänkte mer, jag tänker Andrea, hur har du blivit bättre på att prata om din kurs? Du kände att du har justerat och sådär. Hur känner du att du har kunnat utveckla det?
Andrea: jag tror att jag har blivit lite tydligare på vad det innehåller.
Man får ju alla de här frågorna som man blir bättre och bättre svara på varje gång. Ju fler gånger man får det kan man ta bort allt sår eller gå mer rakt på. Men framförallt i och med responsen från deltagarna blir det mycket lättare att prata om kursen själv vad säger man, självförtroende självsäkert på ett väldigt självsäkert sätt, det känns inte skrytigt på samma sätt för att det är deras upplevelse som jag bygger på, så att man kan hela tiden referera till dem och när jag tittar på kursen idag så är jag ju liksom jäkligt stolt över den, alltså den är ju typ mitt livsverk, men jag hade inte vågat säga de här typen av sakerna tror jag om inte jag visste att den går hem hos andra också så att tar bort mycket självtvivel och den typen av bevis det gör ju ändå att jag känner såhär att fler måste få ta del av den här, lite som Marie sa att man har ju någonting som man erbjuder som gör att de skulle kunna få så jäkla mycket lättare sätt att göra det de gör inom sina kreativa yrken.
Vissa kanske inte ens vet vad print-on-on är. Eller att just det här skulle kunna vara det som gör att de friar massa tid. Och blir tid och plats och beroende och sådär. Så att man får se det på något sätt som man säger. Jag sitter inne på värsta grejen som kan hjälpa dig. Och har man det sättet att tänka på.
Med också kvitto till ryggen. Att deltagarna gillar det man har byggt. Så känns det mycket lättare än att bara på pappret ha en kurs med x-moduler. Och sådär.
Jennie: mm, och jag tänker ditt sätt Andrea där att liksom se på, du är ju ändå en liksom van i försäljning och marknadsföring och sådär men hur har ditt sätt liksom förändrats kring kanske synlighet försäljning lansering över bara den här perioden som du har haft liksom online-kurser och mer den typen av digital försäljning med kunskapsprodukter om man säger så?
Andrea: ja men jag hade väl redan sen innan egentligen en tanke om att sälja är service, alltså jag tänker inte riktigt på sälj som att det är en bilförsäljare som kringar liksom, för att man hjälper folk att komma snabbare framåt, bli mer träffsäkert och det har ju bara blivit mer tydligt på sistone för mig, det finns ju någonting som heter, om det det som är opportunity kost kanske, alternativ kostnad, alltså allt det här som man går att mista om genom att inte agera.
Alltså priset som man betalar i både tid och pengar för att man står still. För att man liksom inte gör någonting åt sin situation. Och där blir man ju de som kan hjälpa dem att vända det där. Och det är ju rätt stort. Så jag är lite som du brukar säga också. Man blir jätteglad för varje ny student som fattar det här.
Men sen så ser jag det också lite som ett misslyckande. När jag inte når fram till dem som jag vet verkligen skulle bli hjälpta. Så det kan man jobba lite på. Men sen som i synlighet jag är ju verkligen inte en sån som älskar att vara med på bild. Och synas på film och sådär. Men jag försöker tänka att så fort den här rösten dyker upp.
Så brukar jag tänka att det är mitt jobb. Jag hade ju inte kunnat typ. Banga ur om jag skulle gå till ett kontor. Jag kan inte banga ur nu på att synas för att jag måste synas om det är de som ska hitta mig. Om jag skulle kunna hjälpa någon så måste de hitta mig. För att man köper ju från en person om de inte, jag tror att det är lite svårt att köpa från någon som aldrig ens sett en bild på eller kunnat connecta med på något sätt.
Så det är bara att göra. Det blir lättare och lättare för varje gång också.
Jennie: och jag tänker Andreas, om man ska säga på något sätt, vi har pratat lite om britt-Marie och sådär. Jag tänker, har du någon inre dialog? Det har du ju, precis som vi andra. Men har den förändrats någonting under de här lanseringarna och den här lilla resan som du ändå har påbörjat nu?
Andrea: ja alltså jag har ju absolut mycket självtvivel också. Och det går ju i perioder också. Det kan också vara lite vart någonstans i månaden man är. Men det kommer absolut självtvivel och nervositet och allt sånt där. Inför första webbinariet specifikt så var jag ju jättenervös. Men sen så visade det sig att det var skitskul och jag längtade ju till nästa.
Det var någon sån här kick typ som man fick. Och nu ska jag hålla en ny lansering snart och det var fem månader sen sist. Så jag känner mig lite så här ringrostig. Men jag tror att jag nästan är mer nervös den här gången än förra gången för då var det bara typ tre månader emellan tror jag. Men samtidigt så har jag någon slags trygghet att jag vet att det kommer kännas bra.
Så fort jag liksom sätter mig, så fort vi kickar igång för det har gjort det nu alla gånger så det blir jättekonstigt om det kändes... Annorlunda. Och jag vet ju också att folk kommer att köpa sedan i frågan hur många. Första gången då visste man ju inte såhär, är det en jävel som kommer fatta storheten i det här?
Där var jag ju liksom nervös på det sättet. Men det är klart att nu känner jag verkligen som en press på mig själv att många ska gå med. För jag vill ju inte vända den här kurvan neråt.
Jennie: det är ju det här som blir det jobbiga ju mer man går uppåt och uppåt. Att man vill inte minska det, man vill öka det.
Men ibland får man bara vara, det har jag själv fått många gånger en liten sån att det faktiskt inte ökar hela tiden. Och det gör det ju oftast inte i alla typer av företag heller så att det gör ingenting kan jag känna att det gör det. Men det är jobbigt att det blir så. Men jag tror att ibland blir det bara så för att marknaden går så fort.
Det är någonting som har ändrat sig, det är något som händer. Att man måste upp på tårna igen, upp vad som har förändrat sig och hur flyttar jag mig framåt. Så jag tror att det kommer gå superbra Andrea. Men man vet ju alltid att man kan ha med sig att det kan bli så i den här businessen tycker jag.
Andrea: ja, alltså man får ju väl vara lite ödmjuk i det.
Det kommer ju skita sig någon gång. Det vore väl kanske konstigt om det inte gjorde det. Då får man väl gå in och analysera vad det var och justera det.
Jennie: exakt och det behöver inte bara vara till det negativa man bara lyssnar på det Marie pratade om. Just att det lyfte till en annan nivå det tog inte någonting där man landade i någonting annat.
Så det är inte bara dåligt, även om det är jobbigt upplever jag.
Andrea: ja, jag tycker det är skitjobbigt där och då. Men sen så i det stora perspektivet så är det väl ändå, som det blir för Marie, en riktning en ny riktning som behöver tas och bygga på.
Jennie: ja men jag tror verkligen det. Jag tänker bara Andrea där avsluta lite kring så här.
Så nästa steg för dig tänker du med försäljningen av den här. Det är en ny större lansering hur tänker du annars är det liksom så här lansering, evergreen, kampanj kombination? Hur ser du framåt i det du ser nu?
Andrea: jo men en kombination absolut, jag har ju gått din sälj på outerbloot också, så att jag har ju en evergreen-slinga som ligger eller som jag har stängt av nu inför webbinariet men som jag startar igen sen efter säkert, och sen vill jag också testa att göra sådana nya grejer så det är kul att testa och se hur man kan få in folk där rätt folk och sådär, så att någon slags bootcamp eller temavecka eller liknande vi får se, experimentera lite.
Jennie: ja men det låter väl fantastiskt bra det, och jag tänker Marie såhär, hur känner du att du har blivit bättre på att prata om kursen och det du säljer vi har ju lite varit inne på det, men jag tänker det har ju förändrats också under tiden men har du något som du kan dela med dig om det?
Marie: jag tror att det här har varit en process av att hitta sina egna styrkor och jag har upptäckt att jag har en förmåga att formulera mig både i tal och skrift som berör människor på djupet. Och använder det här, den gåvan som jag har mer och mer att våga dyka in i det och lita på att det jag har att säga och det jag förmedlar och det jag skriver faktiskt berör människor och skiftar saker.
Och jag har ju också upptäckt som Andrea att jag tycker att det är jätteroligt att prata på webbinarier jag blev inbjuden på ett event där det var 150 personer kanske. det var en publiken, britt-Marie var faktiskt inte med, jag tror att hon hade donat av och bara jag följer inte med på det här, det är jag aldrig i livet.
Så jag var ganska lugn och inser att det här är så kul. Att få sitta här och bara prata om det jag älskar, det som jag vet skiftar saker, den energin som var i den här publiken, det bara lyfte taket och det var applåder och folk hade känslor. Men det var, aha, jag kan det här, jag är jättebra på det här, jag hade ingen aning om det.
Och det dykte upp en massa sådana utmaningar och tillfällen där jag inser att såhär, aha, jag kan sådana här saker, det visste jag inte, jag kan marknadsföra saker, det visste jag inte, jag kan utveckla sociala medier och växa det till 6000 personer, det visste jag inte heller. Det är så mycket nya sidor av mig själv som jag har fått upptäcka.
Det har inte varit så behagligt att utmana sig i det här. Men så fint att se det. Du har massor med fantastiska kvaliteter och egenskaper som du inte ens visste om. Som du kan använda nu. Som är lätt för dig. Det går lätt för mig att förmedla kring den här kursen. Jag gjorde en reel på instagram för ett och ett halvt år sedan.
Jag var så rädd. Det är en jättekort liten film. Men det ser ut som att jag är ett rådjur som håller på att bli påkörd.
Jennie: du också alltså?
Marie: mitt i strålkastarljuset. Jag kommer dö. Jag var så darrig benen. Tills nu när jag har något att säga precis just nu. Jag har ingen fin studio, jag sitter i bilen, jag kanske är svettig och har varit på gymmen.
Skitsamma mitt varumärke handlar om autenticitet. Att jag är öppen med det som jag är. Och det är som mitt ser ut. Det är inte så tillrättalagt och det är inte så tjusigt och allting matchar inte alltid. Men det finns ett annat värde i det. Och att hitta de här sidorna som är jag.
Jennie: och det är ju någonting så.
Alltså det här att börja. Fast det kan vara lätt att säga, men vad svårt det är att göra ibland. Alltså det här första steget, som du säger, första reelen, första webbinariet. Har jag verkligen någonting jag kan dela? Vill någon verkligen köpa det här? Och så bara ta de här små små kliven och komma över den där lilla, som känns som ett berg.
Och så se nerförsbacken nästan på andra sidan. Det var ju, det här gick ju, det här kan jag ju, det här förstår jag ju. Alltså vad svårt det är bara att ta första stegen alltså.
Marie: jag har börjat tänka på att jag är en pusselbit. Jag tänker att alla människor har ett pussel av människor som ska liksom läggas.
Och varje pusselbit kommer med någonting specifikt som den här personen behöver. Och det finns ingen annan som kan vara den här pusselbiten. Så om jag inte vågar vara den pusselbiten som jag kom hit för att vara. Då kommer det vara en bit som fattas i den här andra människans pussel. För det finns ingen annan som kan fylla den.
Och det här hjälper mig så mycket. Okej det här känns obehagligt men du vet ju att den här personen hörde av sig och sa till dig. Jag hade inte funnits idag om inte du var här. Om inte jag hade gått den här kursen, pratat med dig, du hade sagt det här på instagram. Så det finns ett så stort värde i att våga kliva ut och vara precis bara det man är.
För att det är någon som behöver just det som du har. Som ingen annan har.
Jennie: mm, och så fint sagt och så rätt sagt tycker jag i olika nischer i den nischen i den sfären som vi håller oss i. Och jag tänker lite Marie så här, framåt för dig då med, tänker du fler lanseringar, automatiseringar, kampanjer, kombinationer?
Hur mycket har du planerat framåt?
Marie: jag... Min största utmaning är ju att inte göra allt på en gång och bli helt utbränd. För att jag tycker att det är så roligt. Utan att ha det i någon sorts rimligt tempo. Jag vet att vi har pratat om det här förut. Och jag har ju massor med idéer inspiration och kreativitet.
Men om jag gör allt det här på en gång, då går det inte. Utan jag måste hitta någon sorts rimlig väg i livet. Så det jag skulle vilja ha är ju ett parallellt spår som är som en evergreen. Automatiserad i en annan del av det som jag jobbar med. Och sen kommer jag vilja ha ett steg två. För min största utmaning är att jag kan inte förpacka min kunskap i en kurs för att den är så bred och så stor.
Den är ganska unik i just bredden. Och jag känner ganska mycket frustration över att det inte går att trycka in allt det här som behövs i en. Så därför tror jag att det kommer behöva utvecklas till en steg steg två. Som är lite mer åt det spirituella hållet. Varför är du här? Och vilka gåvor har du? Vad är ditt syfte?
Hur kan du hitta hem till dig själv? Och leva det livet som du längtar efter. Där det första steget i back to nature är så här så här behöver köttkostymen leva sitt liv. Så är steg två. Så här behöver själen leva sitt liv. Det en... Så det är det som jag ser framför mig. Men min utmaning är ju att inte springa på alla bollar åt alla håll och hålla klasser överallt och föreläsa och springa benen om mig.
För att jag har ju också skapat den här verksamheten för att jag tycker om att inte göra saker hela tiden. Jag vill inte jobba åtta till fem. Jag vill inte gå till ett kontor. Jag vill inte springa jag vill liksom lukta på blommorna och jag vill ligga i skogen i mossan och bara så här känna in hur jag mår alltså jag vill ha ett lite mjukare liv.
Jennie: det är Marie ferdinand och britt-Marie helt enkelt. Men det låter väl fantastiskt gött. Jag älskar att man kan styra det också. Det är lätt att man följer med i den här 8-5. Och jag känner själv fortfarande att jag borde gå och jobba nu. Men som du säger, man har ju verkligen makten att förändra det själv.
Marie: ja. Och jag tror också att det är det som är så värdefullt att kunna skapa det liv som du behöver leva. Och det passar inte mig att pendla till jobbet eller ha samma sak att göra varje dag. Massor av tider att passa. Utan jag vill ha frihet. Det är mitt största varför. Jag vill självklart försörja min familj.
Men jag vill ha frihet. Jag vill inte ha någon chef. Jag vill bestämma själv. Och kunna ha det. Att när alla andra åker till jobbet och sitter på motorvägen i sin bil. Så sitter jag här och dricker mitt kaffe och luktar på blommorna.
Jennie: jag tror att vi många känner samma. Jag tänker Andrea, du också har frihet eller flexibilitet som är en viktig del i ditt också.
Andrea: ja, absolut. Det är ju en stor del till varför jag har gått både den här kursen som går ut på det. Och print on demand, mitt andra del i företaget, är ju också så. Så jag vill absolut inte vara låst någonstans det är jätteviktigt för mig. Jag mår dåligt om jag känner att jag måste göra saker och att det är någon annan som bestämmer eller sätter reglerna
Jennie: jag tänker, sista frågan innan vi avslutar är så här.
Jag vet ju, vi har jobbat ihop ett tag och jag har sett och följt er lite grann. Och det går ju jättebra. I min värld så går det jättebra i alla fall för er. Om man sitter där och det inte går lika bra. Vi har ju alla suttit där och fått sämre resultat någon gång. Men om man har haft ett första webbinarium, man har lagt ner sig.
Och det har inte alls gått så. Man är besviken på sin första lansering. Vad skulle ni vilja säga till dem jag tänker, Andrea, ditt bästa råd ditt bästa tips. Något som du skulle vilja säga till någon som känner att det inte gick som jag ville.
Andrea: ja men först så tycker jag ändå att det är en bedrift bara att man har hållit ett webbinarium och genomfört en lansering så det ska man ju ha en eloge för först och främst och sen så hade jag brutit ner och kollat på vad det var som funkade, vad det var som inte gjorde det, var är kedjan, inte var så, det kan ju vara att man har en skitbra kurs i det men att kanske annonserna visades för fel målgrupp eller att man kanske inte har varit tillräckligt tydlig med vad det är för transformation som man får genom ens kurs så att det viktigaste jag hade gjort där genomfört så att jag hade sett om jag hade kunnat få till en dialog med några ur målgruppen och då gärna några som var på webbinariet för att kunna få riktig feedback.
Och sen så hade jag agerat utifrån det. Och jag har ett boktips här faktiskt som jag läste. Det är världens längsta titel på den. Men det är en kort bok. Och det är rob fitzpatrick som har en bok som heter. Hur prata med kunder för att ta reda på om din affärsidé håller. När alla ljuger för dig. Så finns en underrubrik också.
Den där orkar jag inte ens ta. Men den är lång titel kort bok, bra tips. Så läs den så att du kommer på djupet med din målgrupp. Och förbi deras första svar på dina intervjufrågor. Som oftast inte är de samma svaren.
Jennie: tack Andrea. Jag tänker Marie, du kommer få samma fråga där om någon sitter och kanske gjort en första lansering.
Och det gick inte alls som man har tänkt sig. Man är besviken ledsen och funderar på. Ska jag skita i det här? Vad säger du då?
Marie: jag tänker att man ska få känna det. Först. Jag är ledsen, jag är besviken att liksom låta det finnas där men inte för evigt och sen ändrade det till såhär okej vad kan jag lära mig och precis som Andrea säger analysera.
Det här jag tyckte var tråkigt faktiskt i början för att det är såhär usch ska jag kolla på siffror och annonsering och bara men vi har ju som tur så det fanns en checklista på såhär det är de här grejerna du ska kolla på. Så då har jag gjort det och faktiskt såhär, jaha titta, men det är ju det här och så för varje gång när det inte riktigt har blivit som jag har tänkt mig så har det varit en ny sak.
Så varje gång jag är såhär, aha, om jag trodde att det var det här, då fixar jag det. Okej men det var inte det. Det var den här saken, det fixar jag det. Men jag tror att för att fortsätta så måste man ha sitt varför väldigt klart för sig. Varför gör jag det här? Vart är jag på väg? Vad är mitt liksom, det som jag alltid kan falla tillbaka på.
Att såhär, till exempel, jag vill ha frihet det här är min väg. Att få liksom kraften i sitt varför. Och man brukar säga att den enda gången man misslyckas, det är ju faktiskt när man ger upp. Och kanske är det så som det var för mig, att såhär, du springer in i en vägg tre gånger och tror att det är hit du ska.
Och försöker justera det på olika sätt och sen inser jag att såhär, mm. Okej jag kan inte ha den här målgruppen låt oss gå åt höger. Att inte vara rädd för att justera, att ändra att byta men att också ta hjälp. För att det finns folk som kan sånt här. Som kan alla steg. Du kanske kan läsa boken med jättelånga titeln eller du kanske kan gå en kurs kanske kan du ta hjälp med små saker om du har möjlighet till det.
Så att man kanske inte behöver göra allting ensam även om man är en soloprenör med liksom liten budget. Man kan gå med i grupper där man kan få svar på frågor och man kan bolla saker och som Andrea sa prata med dem som du vill ska gå din kurs för du tror kanske att du vet men ofta så gör du inte det.
När man jobbar med förändringsarbeten inom vården så är liksom första steget att intervjua patienterna och du kan bli förvånad så att det du trodde att de behövde var absolut inte alls det de ville ha.
Jennie: ja men jättefint stort tack för era tips och pepp det sista där och jag tänker så här nu vill man ju veta lite mer om vart man hittar er och jag tänker Andrea om man vill hitta dig vart hittar man dig och om man vill veta mer.
Visst har du ett webinar på gång också?
Andrea: ja, och det kan man läsa om och anmäla sig till på podakademin.se, alltså p-O-D som print on demand, p-O-D-akademin.se, slash webinar. Och där är det första den 23 september, så det ska bli jättekul. Och sen så undrar man någonting eller vill veta mer om print on demand och följa mig på instagram så heter jag PODakademin där också.
Och där finns det också en sån här länk där som man kan ladda ner min gratisguide på sju steg om hur man kommer igång med print on demand
.
Jennie: mm, härligt. Perfekt smart e-handel på print on demand, p&D akademin helt enkelt. Marie, jag ställer samma fråga för jag tror att du också har så att man kan få veta mer i webbinarier som kommer men också även ett bra instagramkonto och lite annat va?
Marie: jag har en hemsida som heter Health by Marie, alltså hälsa av Marie på engelska. Där hittar man massor med gratismaterial, det finns en hel sida. Där hittar man också sju principer för självläkning som är en väldigt bra start om man vill börja. Man kan också hitta det på instagramkontot som också heter Health by Marie.
Man får jättegärna skriva ett idé, säga hej har man några funderingar så älskar jag att vara aktiv där. Men jag har också ett webbinarium som kommer, det första är den 16 september och det heter bli din egen bästa läkare. Där kan vi prata om de här fyra första stegen som man behöver ta för att aktivera sin egen självläkande kraft.
Jennie: ja men så härligt och vi ska ta och länka till under det här avsnittet också så man lätt tar sig vidare och jag, stort stort tack för att ni har tagit er tid att vara med igen i podden och jag ser så mycket fram emot att bara få stå vid sidan och titta på när ni sprintar på och jag tror att det var Andreas som sa det någon gång att bygga era digitala imperier helt enkelt så stort stort tack hörrni.
Andrea: stort tack för att jag fick vara med igen, jättekul.
Jennie, eftersnack: visst det skönt att höra när andra berättar också om saker som de känner och tycker och tar med sig och vad man kan lära sig av andra, jag tycker det är fantastiskt att få höra sådana här saker och jag vill också skicka med en sak så här på slutet att jag tycker att man lägger så mycket krut och så mycket, vad ska man säga, vikt vid den första lanseringen en första lansering är jätteviktig såklart, det är första gången vi gör det här och vi vill lyckas men en första lansering är just...
En första lansering. Du kommer inte att bli miljonär på en gång. Säljer du en plats ska du vara jätteglad annars har du lärt dig saker. Det är inte branschstandard att omsätta hundratusentals kronor eller miljontals kronor i sina första lanseringar. Inte ens i lanseringar överlag sen. Utan det här är någonting som du måste jobba med och förfina och justera.
Och det är klart, har du ett bra system att utgå ifrån så kommer det vara lättare för dig. Så är det ju. Men jag vill bara liksom dela med mig av att om det inte gick som du ville, om det inte var så att du sålde till mer än några stycken var glad ändå för de som du har sålt till. Och ta det precis som vi pratade om i avsnittet som ett sätt att faktiskt titta på vad funkar, vad funkar inte.
Det enda sättet att misslyckas är att avsluta helt och hållet. Så jag har ju också då äran att faktiskt ha både Marie och Andrea i lönsam onlinekurs som är mitt signaturprogram där man faktiskt får allt det här kring att lansera sälja skapa och hela systemet för att göra det här själv och bygga det här intäktsbenet i sitt företag.
Och vet du vad? Idag är det faktiskt sista dagen med att få med alla 12 extra bonusar som just nu finns i ett miljonkurspaket som följer med lönsam onlinekurs tills ikväll klockan 21, alltså torsdag 11 september klockan 21 på lönsamonlinekurs.se, finns länk här under såklart. Så kan du läsa mer om alla de här bonuserna som till exempel är hur du bygger din egen aI-coach in i ditt eget program.
Vi visar även en ny verktyg kan man väl säga att det är för att samla in referenser och visa dem på ett smidigt sätt. Och det är ett gratisverktyg som man kan använda. Och en massa, massa andra superbonusar värda över 70 000 som just nu följer med lönsam onlinekurs. Den kursen kostar ungefär som en eller två sålda kurser för dig.
Så tänk om du inte bara kunde avsluta året men inte bara ha en idé utan ha den här färdiga onlinekursen, dina första kunder och ett nytt skalbart intäktsben som faktiskt har börjat rulla in pengar eller att du har ökat försäljningen av den kursen eller programmet som du har redan idag. För det här är fullt möjligt alltså faktiskt är det precis det som händer om du sätter igång nu.
Du behöver inte vänta till januari för att börja om inom situationstecken. Du kan gå in i 2026 med något helt nytt i ditt företag som du har skapat i år. Så jag hoppas vi ses inne i lönsam onlinekurs.
Jennie, outro: tack för att du lyssnade på digital entreprenör-podden. Om du också vill bygga ditt digitala imperium med online-kurser och digitala produkter gå till digitalentreprenör.se där du kan komma igång direkt. Är det någonting som du undrar över eller vill bolla med mig, skicka mig ett medlande på instagram.
Har vi inte connectat där än så är mitt konto digitalentreprenör. Glöm inte heller att gilla, ge podden en recension eller dela den med en vän om du gillar den. Vi hörs i nästa avsnitt av digital entreprenör-podden.